PC vil ikke starte op før RAM er demonteret og monteret igen, nogen ideer ?

Bundkort / CPU d.  11. april. 2021, skrevet af Shadonis
Vist: 575 gange.

Shadonis
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2021 15:37:26
Svar/Indlæg:
10/6

Har en PC købt hos Proshop (en Dutzo) til min søn. 

Den er begyndt ikke at ville starte korrekt op. 

Når tænder for den poster den ikke i Bios, Corsair RGB blæserne køre og Lyser korrekt og det samme gør køler "hovede", grafikkort køre blæserne også kort som de skal og stopper så, som er normalt og RGB logo lyser som normalt. 

Men der der kommer ikke signal til skærm, der kommer heller ikke signal til tastetur og mus. Har prøvet med anden skærm, mus og tastetur, det er samme problem. 

Har forsøgt cmos reset, samme status uden signal til skærm, mus og tastetur. Piller jeg så RAM ud af PC og montere dem igen, starter PC fejlfrit op. Har så kørt test af RAM, som iflg. div. test programmer ikke fejler noget, har så for en sikkerheds skyld teste med de RAM som er monteret i min PC, som er samme model og mærke, her laver den samme nummer med ikke at ville starte op. Så RAM er udelukket

Har kørt div. stress testet på PC og den køre fejlfrit, kan simpelthen ikke fremprovokere fejlen, heller ikke med sluk/tænd, da fejlen først kommer når PC har stået slukket natten over og man så skal tænde den første gang. 

Skal lige nævnes at det er efter jeg har bios opdateret bundkort at fejlen er kommet og har derfor downgraded bios til den version den havde før fejlen, men har heller ikke hjulpet hoget, har også haft bios batteri ude, har prøvet at have GPU demonteret og monteret igen (Asus RTX3070 TUF Gaming OC).

Men intet hjælper, ud over at demontere RAM og montere dem igen, bare en lidt besværlig måde at skulle tænde sin PC på hver dag :o/ 

Har oplevet mange fejl men ikke lige denne. 

Min egen konklusion er at der må være en eller anden fejl på bundkortet, som er et Asus Prime Z590-P, trods PC kun er fra starten af februar, men kan jo være noget statisk stød den har fået under samling og så fejl først viser sig nu eller har i nogen ideer eller råd? 

Syntes bare jeg har prøvet alt. 

PC er bestående af 

Asus Prime Z490-P 

Intel i7-10700KF 

Corsair Hydro H100i RGB Platinum CPU Køler 

2 stk. 8 GB G.Skill AEGIS DDR4-3200 C16 SC 

ASUS GeForce RTX 3070 TUF OC 

Intel 665p SSD M.2 NVMe - 1TB 

Corsair iCUE 465X RGB - Black - Kabinet 

Corsair CV650 Strømforsyning - 650 Watt



Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Shadonis d. 11-04-2021 15:40:09.
CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
11-04-2021 15:55:44
Svar/Indlæg:
1919/73

RMA og lad Proshop rode med den 



TolaGarf
 
Overclocker
Tilføjet:
11-04-2021 18:09:30
Svar/Indlæg:
269/14

#1: Som nr. 1 siger. Jeg havde engang en lignende situation med bundkort, cpu og ram købt hos Komplett. Den gad bare ikke kold starte før jeg fjernede den ene RAM kreds, starrede den op uden RAM i, slukkede ned, og derefter satte RAM i igen. Så snart jeg slukkede for den, rinse & repeat... Jeg fik dog det hele krediteret, selv de sjovt nok ikke kunne finde nogen fejl.

Det er vist det man kalder en 'Black Swan Event'.



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2021 19:01:10
Svar/Indlæg:
1906/25

Prøv at give ram lidt mere spænding.  Bare et par trin op. Det er ofte det, som er problemet.

Men ellers så send den retur.