Kompakt køler brug på 150W LED i projektor

Køling d.  26. april. 2021, skrevet af Omegasteffy
Vist: 561 gange.

Omegasteffy
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2021 22:53:40
Svar/Indlæg:
67/10

Hejsa

Jeg søger lidt inspiration til køleløsning inde i en projektor. Planen er at retrofitte en kraftig LED i stedet for UHP lampe. Jeg tror der er styr på det med at koble ballast fra og bypasse kontrollen. LED måler ca. 30x30mm og vil nok afgive omkring 100W varme. 

Det er jo sammenligenligt med en kraftigere CPU, så tanken var at finde en CPU-køler der kunne passe. I for vejen er der ganske godt airflow, så det er kun en køleprofil der skal monteres.

De fleste bedre "moderne" kølere er typisk med heatpipes og tårne med kølefinner og alt for store.
Vandkøling er en mulighed, men jeg vil helst undgå det.

Max dimensioner for kontaktfladen med CPU er ca. 5 cm x 8 cm og der er ca 8 cm i højden at give af.
Man kan godt opnå lidt mere plads ved at række lidt bag ud.

Nogen bud?
Kan man let bøje heatpipes på eksistere kølere?

 

Nedenfor er lidt billeder, målene er ikke eksakte, men ret tæt på.

1. Ind i projektor uden pære


 

2 . Med pære monteret


 

3 . Pære set fra siden
 


 

4 .Skitse




Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Omegasteffy d. 26-04-2021 22:54:29.
gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
27-04-2021 03:16:39
Svar/Indlæg:
5678/460

bøje heatpipes? .. ville ikke anbefale det så det er vel og gå på jagt efter noget der passer .. men en aio burde klare det vis du kan montere radiator ekstern .. 


måske andre her inde der har et forslag til sådan en projekt ... 


jeg tænker måske Peltier .. men de sluger jo en del strøm og bliver så også varme som man skal af med hehe



Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2021 08:50:35
Svar/Indlæg:
1881/22

Se efter køleprofiler beregnede til servere.
Både Proshop og Dustin kan skaffe dem til Dells Poweredge.
F.eks en til en R730 burde passe, og de fåes beregnet til 165W

Her er en fra ebay:
https://www.ebay.com/itm/Heats...



Omegasteffy
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2021 22:12:28
Svar/Indlæg:
67/10

#1 Ja, AIO vandkøling er nok det mest fleksible og størst sikkerhed for der passer, så det ender nok med jeg starter der. Peltier lyder for mig bare som mere effekt og flere problemer.

#2 God pointe med kigge server kølere, de er kompakte og typisk lavet til høj effekt... desværre er rack-udgaverne typisk brede og lave, hvor det faktisk er højden jeg har mest at give af. Lige den profil du linker til ser i hvertfald ud til at en del bredere end 5x8cm.

Der er dog andre serverkølere der ser ud som om de kunne passer eksempelvis den til Dell Poweredge T430 og T420, jeg må lige spørge efter dimensioner.

https://www.ebay.com/itm/15396...

Den heatsink jeg har brugt til bare at se om Led virker stammer vist også fra en HP workstation
Desværre kan den ikke rigtigt bringes til at passe, heatpipe kommer i vejen og vender man den blokkeres airflow.




Krik
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2021 21:08:29
Svar/Indlæg:
361/59

hvad med sådan en kobber klump som denne. og så skære den lidt ned så den passer 

https://www.ebay.com/itm/HEWLE...

den er 9x8 cm men der kan tages en del af og ingen heatpipes



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Krik d. 29-04-2021 21:09:40.


Omegasteffy
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2021 21:58:32
Svar/Indlæg:
67/10

#4 Jeg kan godt lide at det er heatsink, with CPU - ikke omvendt 😀

Et fornuftigt bud (kan se CPU'en har TDP på 105W), men med fragt og moms-cirkus bliver det dyrt.

I den klassiske køleprofil kategori har jeg har haft kig på et par gamle Swiftech kølere dba.dk, der også er til at save i (omend det næsten er blasfemi). Det bliver nok til en tur forbi centrum lørdag.

Har kun fået svar på en enkelt af server køleprofilerne jeg har spurgt efter og den passede ikke.

Krik skrev d. 29-04-2021 21:08:29

hvad med sådan en kobber klump som denne. og så skære den lidt ned så den passer 

https://www.ebay.com/itm/HEWLE...

den er 9x8 cm men der kan tages en del af og ingen heatpipes

 



Krik
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2021 23:06:30
Svar/Indlæg:
361/59

Glemte måske at tilføje jeg har to af de kølere til at ligge. som du må få. du skal bare betale fragten og de er lidt tunge 😀



Omegasteffy
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2021 20:01:06
Svar/Indlæg:
67/10

Det lyder fantastisk. Jeg tror også de egner sig bedre end Swiftech'en.

Jeg skal nok betale GLS porto + lidt for ulejligheden. Sender PM.

Krik skrev d. 29-04-2021 23:06:30

Glemte måske at tilføje jeg har to af de kølere til at ligge. som du må få. du skal bare betale fragten og de er lidt tunge 😀