LØST: dell precision t3400 no boot device

Bundkort / CPU d.  30. april. 2021, skrevet af KaundaBits
Vist: 518 gange.

KaundaBits
 
Overclocker
Tilføjet:
30-04-2021 00:35:07
Svar/Indlæg:
9/2

"En gang Dell, altid Dell.....For man kommer aldrig af med skidtet igen".

Historien om :

Dell Precision T3400
8 gb ram - testet, virker.
nye ssd - virker.

2 psuér testet, virker.

nye satakabler, testet, virker.

Bios batteri skiftet, virker.

Jeg havde lidt støv på hjernen og ville give min gamle Dell-spand en tur. Ud med al hardware, luft og sprit, nye pads og paste og samle igen.

Ville lave en frisk install, så formattede via anden pc og satte drev i.

1 stk 500gb ssd i sata0 til C drev og 1 120gb ssd i sata4 med installfiler. ( win10 )

Opstart uden probs, til min ængstelse, startede windows install som vanligt, slet C - Install på C.
Glemte af flå internet fra den, så der kom en masse win-updates, flere genstart o.s.v og så de afsluttende steps og windows frigives til brugeren.

Jeg lukker så dellspanden ned, fjerner installdisken ( sata4 ) og fyrer op under spanden, for at se den gå i sort. Genstart.
F2 siger jeg, bundkortet fortæller mig at sata0 er besat af en 487.6gb ssd, jeg tjekker at ingen andre porte er enablet, kun sata0, genstarter.

Sløv opstart, for at nå frem til beskeden " No boot device available ".

Det har jeg så nu brugt 1,5 dag på at få grå hår af.  Dummere end en laboratorierotte, tror jeg åbenbart det hjælper at prøve igen.

Så jeg pillede drevene ud, clear cmos, formattere drevene offshore ( på anden pc ) skiftede kabler til ssd, trods mobo tidligere havde anerkendt de var tilsluttet.

Denne gang satte jeg kun 1 drev i, for ikke at forvirre den gamle dellert og installerede fra usbmedie.
Install gik fint, opdatering, flere genstarter undervejs, no probs, men ak og ve.
Igen, efter jeg selv vælger genstart, er problemet tilbage. "No boot device".
F2 -> Discs -> R0 = ssd-487gb, så bundkortet ser den, men anerkender ikke boot.

Jeg læser så online under søgning på emnet, at det kunne være bios der skulle opdateres, checker straks og yessir, det skal den.
Bruger en rum tid på at skabe samme omstændigheder som ved tidligere installeringer, clear cmos, ud med drev, format dr ev.
Win-install kører fint som før, opdates ligeså, bios opdateres fra usbstick, succes siger dell, vi genstarter.

 

Pfffff, same story.   Så nu er jeg ved at få flere grå hår end sundt er, så jeg tyer til at lave mit første indlæg herinde i håb om at andre har været ligeså uheldige som mig at have en Dell og har fundet løsning på dette problem.

Jeg har selvfølgelig pløjet nettet om dell + div forums igennem, på dansk såvel som engelske, men ingen af de foreslåede løsninger har virker, så derfor dette desperate forsøg, inden den finder genbrugspladsen.

Virker min opstilling eller formulering af dette problem lidt sært, er det bare fordi jeg er en gammel gut, der ikke er pokkers stærk i denne slags, så rent faktisk er jeg ikke 100% sikker på det jeg taler om. 

/content/gfx/smilies/smile1.gif


Håber dog alligevel nogle kan hjælpe den gamle her.



Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af neemos d. 03-05-2021 17:57:47.
ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2021 00:53:59
Svar/Indlæg:
3799/43

Hvorfor benytter du raid? 

Hvis at du har to helt forskellige diske, så skal du slet ikke benytte dig af raid. 

Raid er til at samle harddiske for at få mere ydelse, eller for at få en gensplejsning af data fra disk 1 til disk 2.

Det er også dumt at flytte rundt på diske efter installation, da du måske ikke tilslutter harddisken i den samme sata port. 

 

Formatere dine diske, slet dit raid setup, montere den harddisk som du vil have windows på, indstil bios til at den skal boote fra harddisken som første prioritet og installere Windows. Når at installationen er færdig og Windows igen køre, så kan du montere harddisk nr. 2

 



animal-mik
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2021 08:31:30
Svar/Indlæg:
908/160

fjern Raid - sæt til AHCI , sæt 500 gb disk til - uden andre drev.

Installere og opdaterer windows - når du er færdig - sæt ekstra diske til.

(raid er som #1 siger - kun til flere diske af samme størrelse - for bedre hastighed / eller sikkerhed)

(raid 0/1)



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2021 11:50:38
Svar/Indlæg:
1906/25

Hvad står UEFI til? Slå det fra. 

Bare hav den den til at stå i  RAID  i bios.



KaundaBits
 
Overclocker
Tilføjet:
30-04-2021 13:38:33
Svar/Indlæg:
9/2

 

ICE-Cool skrev d. 30-04-2021 00:53:59

Hvorfor benytter du raid? 

Hvis at du har to helt forskellige diske, så skal du slet ikke benytte dig af raid. 

Raid er til at samle harddiske for at få mere ydelse, eller for at få en gensplejsning af data fra disk 1 til disk 2.

Det er også dumt at flytte rundt på diske efter installation, da du måske ikke tilslutter harddisken i den samme sata port. 

 

Formatere dine diske, slet dit raid setup, montere den harddisk som du vil have windows på, indstil bios til at den skal boote fra harddisken som første prioritet og installere Windows. Når at installationen er færdig og Windows igen køre, så kan du montere harddisk nr. 2

 

Argh..

Det er da bare en fejlformulering. ( det  med raid, mener selvfølgelig Sata-portene )

Jeg har gjort nøjagtigt som du beskriver, med de eftervirkninger jeg beskriver.

Retter lige mit oprindelige opslag, så raid bliver til sata. ( ved sku ikke lige hvorfor jeg mente de hed raid0-5 )

tak for svaret.



KaundaBits
 
Overclocker
Tilføjet:
30-04-2021 13:46:52
Svar/Indlæg:
9/2

 

animal-mik skrev d. 30-04-2021 08:31:30

fjern Raid - sæt til AHCI , sæt 500 gb disk til - uden andre drev.

Installere og opdaterer windows - når du er færdig - sæt ekstra diske til.

(raid er som #1 siger - kun til flere diske af samme størrelse - for bedre hastighed / eller sikkerhed)

(raid 0/1)

Det var en hjernefis fra min side.  Mente ikke raid, men sata.

Er nød til at sætte disk 2 til, da usbstick ikke kan læses i "rå" tilstand og derfor skal bruge disk2 til install medie.
Så jeg har sat 500gb i sata-0, til c drev, install-disk i Sata4 porten, ahci on, installeret, opdateret, genstartet, flyttet boot til sata-0, for at få meddelelsen, Intet boot medie. 

Tak for svaret.



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2021 13:52:28
Svar/Indlæg:
1906/25

Hvorfor kan du ikke læse USB?  Tror ikke du har lavet den USB rigtigt så. 

 



KaundaBits
 
Overclocker
Tilføjet:
30-04-2021 15:22:37
Svar/Indlæg:
9/2

 

Walenad skrev d. 30-04-2021 13:52:28

Hvorfor kan du ikke læse USB?  Tror ikke du har lavet den USB rigtigt så. 

 

Det mener jeg da at have. Når jeg popper den i en anden  pc, starter den fint, men i Dellerten ænser den ikke usb devices overhovedet, FØR den får et OS.
Jeg formoder der har været en dell partition på et tidspunkt, netop til drivere af denne slags, gendannelse osv, men har sikkert fået alle skiftet over de sidste 10-15 år.
Har før haft smidt nye diske i, opdateret fra win7 til 8 og senere hen til win10.

Så den har kørt med denne konfiguration tidligere, blot ny ssd. tidligere 256gb, nu 500gb.

Eneste forskel er at jeg har afmonteret floppy og cdromdrev.



Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2021 15:50:03
Svar/Indlæg:
1881/22

Er dit installationsmedie gjort klar til legacy BIOS?

Hvis det er lavet til UEFI, kommer du ingen vegne.



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2021 15:56:05
Svar/Indlæg:
1906/25

Lav en ny i RUFUS  - nu er vi jo enige om, at det er et USB problem.

Har du sat boot-rækkefølge?    Der er garanteret et flueben eller lign. der er galt.

Hvilken bios-version har du opdateret til? 



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Walenad d. 30-04-2021 16:01:10.


KaundaBits
 
Overclocker
Tilføjet:
30-04-2021 17:32:32
Svar/Indlæg:
9/2

 

Ciric skrev d. 30-04-2021 15:50:03

Er dit installationsmedie gjort klar til legacy BIOS?

Hvis det er lavet til UEFI, kommer du ingen vegne.

Det er jeg ikke sikker på, så jeg forsøgte en gang mere, nu med en rufus usb, legacy, men får samme fejlmeddelelser.
Når spanden starter op, læser fra usb kommer der et glimt af windows logoet fra install usb´en, men går straks i sort skærm igen.



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2021 23:26:16
Svar/Indlæg:
3799/43

Så vidt jeg kan se. 

Så skal du sætte din usb pen ind i usb porten før du tænder din pc. 

Så skal du tænde din pc, trykke f2 gå ind i bios og ændre boot rækkefølgen til usb drive så den står først, trykke apply og exit og trykke f12 efter reboot og vælge Usb drive under opstart. 

Prøv ellers at se hvad der står i denne tråd. 

https://www.dell.com/community...

 

Det kan være en god idé at resettet din bios før du starter. 



KaundaBits
 
Overclocker
Tilføjet:
30-04-2021 23:43:09
Svar/Indlæg:
9/2

Der kom sku liv i Dellerten igen.

Tror det var Legacy boot den var gal med, så det virkede med at lave install usb med RUFUS.
( Bios a14 )

Gjorde de ting det samlede panel foreslog, clear cmos, kun 1 drev, install fra rufus-stick i legacy, opdaterede efterfølgende, lavede et par genstarter og power on/off et par gange, inden jeg satte de resterende diske i.

Fyldte efter med diske, krydsede fingre og startede op  igen.
Faneme, den startede sku op, ganske som i gode gamle dage.

Kærlighed og god karma til alle jer der gad besvære jer. #YouRule