Er der nogen som er læge eller har meget forstand på lungesygdom?

Hyggehjørnet d.  08. maj. 2021, skrevet af SkylineGTR
Vist: 974 gange.

SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2021 21:47:59
Svar/Indlæg:
2011/185

Sagen er den at min far på 67 år helbred, har taget en drejning til værre de sidste 2 måneder og jeg er mildest talt dybt bekymret for ham. Det er ikke sådan han er på dødens rand i nu. Men som det går lige nu, er jeg bange for at det kan ende med det inden for meget kort tid eller i vært fald at han må indlægges på hospital. Vi snakker måske uger, alder højest få måneder.

 

Det starter med at han får konstateret lungebetændelse for ca. 2 måneder siden. Men jeg ved ikke hvilken slags der er tale om. Han får så noget medicin mod det. Men det hjælper ikke og bliver ikke bedre. Han får noget andet og om det får bugt med lungebetændelsen er jeg ikke helt sikker på.

 

I vært fald i takt med tiden går, får min far det kun være og være. Han bliver total tappet for energi og kan næsten intet lave nu. Han er gået fra at kunne gå 5 km for 2 måneder siden dog stadig forpustet. Til nu og knap nok kan gå en halv kilomet uden at blive stak åndet. Eller bare og få tøj på efter et bad er en kamp. Det er lige før min mor snart er nød til at hjælpe ham. Der ud over hoster han meget og når det er alder værst så gisper han efter vejret efter host. Hans vejtrækning er hvæsende også. Så det er slet ikke godt lige nu.

 

Det skal siges at han er under noget test og redegørelse af hans læge. Men jeg må godt nok lige sige at lige nu synes jeg det går noget træg med at få gang i noget. Lægen er kommet frem til at han kan have KOL kombineret med lungebetændelse som kan være en giftig og dødelig kombination sammen med de andre skavanker han har som forhøjet blodtryk, overvægt (han er igang med kost ændring og har tabt 7 kg på 2 måneder) samt søvnapnø som han er i behandling for med en maske. Der ud over har han en udposning på en blodåre som dog ikke er et sted der giver bekymring lige pt eller behov for en operation.

 

Der ud over har han fået lavet en lungetest hos lægen som er det der bekymrer mig mest lige nu. Ved ikke hvilken test. Men for 2 måneder siden var hans lungekapacitet 80 % og for 2 uger siden var kapaciteten droppet ned til 40 %. Så et yderst drastisk dyk og min mor siger siden testen er det kun blevet være i nu med hvad han kan klare. Så lige nu går det rigtig stærk tilbage for ham og med den rate det går nu, frygter jeg som sagt for hans liv.

 

Ud over lunge test. Har han fået taget en prøve af det han hoster med op som er hvid/gennemsigtigt dog lidt gult til tider, men kender ikke resultat af den test. Der er fortaget røgen billeder af hans lunger og det har udelukket lungekræft i det mindste. Så nu mistænker hans læge altså at han har KOL. han har røget meget i sine yngre dage, men stoppede dog med at ryge for 20-25 år siden. Han har også været af den gamle skole hvor sikkerheds udstyr var noget tøssedrenge brugte. Så som murer har han gennem sine tidligere år som mure, indeåndet mure støv m.m.

 

Han har fået en tid til KOL undersøgelse men først om 2 måneder eller 30 Juni. Det er alt for sent. Hans læge har så i torsdags ansøgt om en akut tid hos Vejle og Horsens sygehus. Så vi afventer med bekymring og længsel efter et svar fra sygehusene, med en tid. Lige nu har jeg virkelig mest løst til at ringe til lægevagten eller 112 også få ham indlagt i det mindste. Det kan virkelig kun gå for langsomt med en test og nærmere undersøgelse for KOL og om nødvendigt for andet også.

 

Så nu spørger jeg i desperation, om nogen her på siden er læge eller ved meget om lungesygdom på medicinsk niveau. Evt. hvordan man kan få processen op i gear til en KOL test. Evt. nogen der selv har været på akut tids listen til en KOL test for nyligt som kunne sige lidt om ventetiden.

 

Jeg er også lutter øre for andet. Jeg ved godt at en KOL test og andre test er langt mere kompliceret end bare lige. Men med den rate det går med min fars helbred lige nu, er jeg ved at være lidt desperart efter og få ham under kyndig behandling af folk der ved hvad de har med at gøre. Det føler jeg ikke han er lige nu. Hans læge kan tråsalt kun gøre så og så meget.



Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af SkylineGTR d. 08-05-2021 21:53:34.
Simon
 
Superbruger
Tilføjet:
08-05-2021 22:26:25
Svar/Indlæg:
98/47

Hej skyline

Jeg er ked af at høre, at det går skidt med din far.

Jeg vil give min erfaring med. Min mor døde sidste år af lungecancer, som desværre blev opdaget alt for sent.

 

Hun blev diagnosticeret i januar og døde 2. Marts. 56 år.

 

Hendes forløb er karakteriseret af, at hun ikke pressede nok på langt tidligere. Hun havde alle de samme symptomer som du beskriver, og hun havde dem et stykke tid. Det blev værre og værre. Lægerne nåede forbi samme konklusioner som du også præsenterer.

 

Det var først da jeg tog med til egen læge og rent faktisk hidsede mig op: Dér fik lægen godt nok fingeren ud af starthullerne, og så fik vi min mor til en seriøs kræftpakke med flere forskellige slags scanninger to dage senere. Disse scanninger afslørede så også lungecancer som var svært fremskreden. 

 

Mit råd til dig: pres på, og hold dig ikke tilbage. Jeg vil ikke anbefale dig, at gøre som jeg gjorde, for jeg er ret sikker på, at det jeg sagde ikke var helt 'i orden', men det virkede.. KOL er ganske rigtigt en forfærdelig sygdom, men det er tit også bare en skraldespandsdiagnose. 



SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2021 22:39:45
Svar/Indlæg:
2011/185

 

Simon Philip skrev d. 08-05-2021 22:26:25

Hej skyline 

Jeg er ked af at høre, at det går skidt med din far. 

Jeg vil give min erfaring med. Min mor døde sidste år af lungecancer, som desværre blev opdaget alt for sent. 

  

Hun blev diagnosticeret i januar og døde 2. Marts. 56 år. 

  

Hendes forløb er karakteriseret af, at hun ikke pressede nok på langt tidligere. Hun havde alle de samme symptomer som du beskriver, og hun havde dem et stykke tid. Det blev værre og værre. Lægerne nåede forbi samme konklusioner som du også præsenterer. 

  

Det var først da jeg tog med til egen læge og rent faktisk hidsede mig op: Dér fik lægen godt nok fingeren ud af starthullerne, og så fik vi min mor til en seriøs kræftpakke med flere forskellige slags scanninger to dage senere. Disse scanninger afslørede så også lungecancer som var svært fremskreden.  

  

Mit råd til dig: pres på, og hold dig ikke tilbage. Jeg vil ikke anbefale dig, at gøre som jeg gjorde, for jeg er ret sikker på, at det jeg sagde ikke var helt 'i orden', men det virkede.. KOL er ganske rigtigt en forfærdelig sygdom, men det er tit også bare en skraldespandsdiagnose. 

Jeg kondolerer for dit tab. Heldig hvis har røgenfotos som jeg skrev ellerede konkludereret at der ikke er tale om lungekræft ifølge hans læge altså.

 

Men jeg ved ikke helt. Jeg afventer til næste uge og hvis vi ikke får noget svar der med en KOL test/undersøgelse. Så bliver de pæne toner lagt på bordet også bliver stemmen hævet. Jeg vil ikke vente mere nu. Nu får hans læge lige chance med den akut tid. Ellers er det så sandelig også slut med min tolmodighed. Der skal ske noget nu hurtigt, det står sole klart. 

 

Jeg har også lige så sent som i dag foreslået min far at overveje et privat hospital, hvis det her bliver ved at trække ud. 

Det er utroligt, vi praler af at have et af verdens bedste sundhedsvæsenet. Alligevel skal man man kæmpe med næb og kløer.



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af SkylineGTR d. 08-05-2021 22:53:16.


anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2021 12:32:23
Svar/Indlæg:
5891/423

Det er ærgerligt med din far. 

Har han ikke en sundhedsforsrikring eller lignende? Så kan han få en 2. opinion på sine komplikationer. 

Ellers, selvom det er hårdt, vil jeg have den tålmodighed der må forventes, for at se hvad resultatet af udredningen bliver hos lægen. 

 

Da det er opstået inden for kort tid, kan det være lungebetændelsen der har accelereret og påvirket hans allerede belastede krop. 

 

Håber på god bedring og krydser fingre for at alt går godt. 



Kurt
 
Enthusiast
Tilføjet:
09-05-2021 13:10:53
Svar/Indlæg:
90/11

Ked af at høre om jeres forældres sygedomme, min far døde også af lungekræft inde for 3-4 mdr. det kan gå virkelig stærkt ☹ 

Trådstarter#

Tænkte, er din far testet for Corona, for måske det kan være det, noget med at det angriber det nederste i lungerne, som er svært at få orden på.



SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2021 13:19:57
Svar/Indlæg:
2011/185

 

anru2007 skrev d. 09-05-2021 12:32:23

Det er ærgerligt med din far. 

Har han ikke en sundhedsforsrikring eller lignende? Så kan han få en 2. opinion på sine komplikationer. 

Ellers, selvom det er hårdt, vil jeg have den tålmodighed der må forventes, for at se hvad resultatet af udredningen bliver hos lægen. 

 

Da det er opstået inden for kort tid, kan det være lungebetændelsen der har accelereret og påvirket hans allerede belastede krop. 

 

Håber på god bedring og krydser fingre for at alt går godt. 

Min hoved mistanke er også at lungebetændelse som grundlag for hans hurtige tilbage fald. Vi ved ikke med sikkerhed om han har KOL. Det er det vi meget utolmodigt venter at få en tid til. Han har en tid 30 juni og det er alt for sent. Så vi afventer svar med en akut tid for hvornår han kan komme til en KOL test og evt. Videre test for andre problemer.

 

Vi er stærk bekymret, da hans tilstand er gået så meget også hurtigt tilbage. Det er ikke alene forsaget af kol, hvis han får det på vist. Men f. Eks. Kol og lungebetændelse sammen kan have dødelig udfald. Jeg har aldrig oplevet min far så hjælpeløs, som han er lige nu. Han kan næsten ingen ting selv som hans tilstand er lige nu.

 

Så det vækker bekymring hos mig og ikke mindst min søster og mor. Han har brug for den rigtige behandling meget snart. Ellers frygter jeg det kan være for sent. Jeg har før hørt om behandling som er for sent fordi det bare bliver trukket ud og ud.

Jeg ved ikke med en sundhedsforsikring. Han er efterlønner, så ved ikke om de forsikringer dækker. Men kunne være værd at undersøge. For alternativ kan et privat hospital komme på tale. 



SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2021 13:26:55
Svar/Indlæg:
2011/185

 

Kurt L skrev d. 09-05-2021 13:10:53

Ked af at høre om jeres forældres sygedomme, min far døde også af lungekræft inde for 3-4 mdr. det kan gå virkelig stærkt ☹ 

Trådstarter#

Tænkte, er din far testet for Corona, for måske det kan være det, noget med at det angriber det nederste i lungerne, som er svært at få orden på.

Ja han bliver testet for corona værd uge med den gode test. Altså PCR testen og den har ind til videre været negativ.

 

Min mistanke er ind til videre at hans tilstand skyldes en blanding af KOL og lungebetændelse. Vi ved ikke med kol I nu. Han skal først til en opfølgene undersøgelse for det.

 

Heldig hvis har røgenbilleder afsløret at der ikke er tale om lungekræft i følge hans læge i vært fald. 



Kurt
 
Enthusiast
Tilføjet:
09-05-2021 13:31:08
Svar/Indlæg:
90/11

Okay, så er det ihvertfald ude af billedet, håber i finder ud af det og alt går godt i sidste ende.



SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2021 13:35:26
Svar/Indlæg:
2011/185

 

Kurt L skrev d. 09-05-2021 13:31:08

Okay, så er det ihvertfald ude af billedet, håber i finder ud af det og alt går godt i sidste ende.

Ja det håber jeg også. Jeg er ikke lige klar til at sige farvel til min far i nu. Han burde have nogle år i nu.



Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
09-05-2021 16:37:07
Svar/Indlæg:
4981/47

Ring til vagtlægen, de burde som minimum tage ham ind og tjecke ilt og lign.

Jeg ville ikke afvente få udredt ham for KOL, og udfra det du fortæller her med en hurtig nedgang, matcher ikke ligefrem KOL. KOL er sådan set bare en gens diagnose der bruges om uheldbredelig nedsættelse af lungefunktionen, uanset grunden, eller om man kender grunden bag.

Altså forstået på den måde, at KOL er ikke en diagnose man gør ret meget, om noget ved.

Kort sagt, glem KOL og fokuser på hans generelle tilstand, og vil lægevagten ikke være med, jamen så bed om at han i det mindste kan komme forbi og få tjekket iltprocenten mv. når han er stakåndet.

Grunden til jeg fokusere lidt på iltprocent er netop fordi er den lav nok, så bliver han indlagt på stedet.



SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2021 17:16:46
Svar/Indlæg:
2011/185

 

Cocio21 skrev d. 09-05-2021 16:37:07

Ring til vagtlægen, de burde som minimum tage ham ind og tjecke ilt og lign.

Jeg ville ikke afvente få udredt ham for KOL, og udfra det du fortæller her med en hurtig nedgang, matcher ikke ligefrem KOL. KOL er sådan set bare en gens diagnose der bruges om uheldbredelig nedsættelse af lungefunktionen, uanset grunden, eller om man kender grunden bag.

Altså forstået på den måde, at KOL er ikke en diagnose man gør ret meget, om noget ved.

Kort sagt, glem KOL og fokuser på hans generelle tilstand, og vil lægevagten ikke være med, jamen så bed om at han i det mindste kan komme forbi og få tjekket iltprocenten mv. når han er stakåndet.

Grunden til jeg fokusere lidt på iltprocent er netop fordi er den lav nok, så bliver han indlagt på stedet.

Han fik målt ilt procent på sygehuset for 2 1/2 uge siden og der var den god nok.

 

Men det kan godt være det er blevet være siden igen.

 

Efter din besked, så har jeg faktisk også lige haft ringet til mine forældre og snakket med dem om det. Vi har aftalt, at hvis ikke vi får besked om hans kol undersøgelse mandag/tirsdag. Så bliver der enten ringet til lægevagten eller vi måske gå videre til et privat hospital. Det er så noget min far skal afgøre.

 

Men jeg har i vært fald lige opfordrer dem. Der skal ske noget nu. Jeg tør ikke vente på det offentlige mere nu. Det har trukket lang tid ud nok nu. 



poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2021 17:51:03
Svar/Indlæg:
2885/268

Hey SkilineGTR 

 

Det gør mig ondt og høre det med din far. Jeg håber i finder frem til en kur og at han må komme sig hurtigt, så i kan få mange flere gode stunder sammen.

 

De bedste tanker herfra 🤗

 

//poulsen48



SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2021 17:53:56
Svar/Indlæg:
2011/185

 

poulsen48 skrev d. 09-05-2021 17:51:03

Hey SkilineGTR 

 

Det gør mig ondt og høre det med din far. Jeg håber i finder frem til en kur og at han må komme sig hurtigt, så i kan få mange flere gode stunder sammen.

 

De bedste tanker herfra 🤗

 

//poulsen48

Tak min ven. Det betyder meget. 



Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
09-05-2021 18:40:32
Svar/Indlæg:
411/38

Jeg er fysioterapeut, så jeg kan ikke kommentere specifikt på din fars situation, men jeg kan måske forsøge og give lidt ro, eller måske afklare nogle spørgsmål - og du skal også huske, at intet af det jeg siger er en endegyldig sandhed 🙂

 

Du skriver at din far havde lungebetændelse for cirka to måneder siden? Hvor længe varede den? Og var han sengeliggende? 

Dernæst; du skriver at din far inden sygdomsforløbet knapt kunne gå 5 km uden at blive forpustet, og at han havde 80% af sin lungefunktion tilbage

 

Og hvorfor spørger jeg så om det? Når man er sengeliggende viser undersøgelser at der forsvinder op til 2% af kroppens samlede muskelmasse om dagen. Når du fortæller at din far har en masse andre følgesygdomme, så var hans krop allerede presset inden sygdomsforløbet, og det kan simpelthen være det, der har skubbet kroppen ud over kanten. Alting bliver en kamp, og selv det at spise, bade eller tage tøj på er en kraftanstrengelse.

 

HVIS din far har KOL, og husk det stadig er et hvis, så bliver han nok startet op i noget medicinsk behandling, får måske ilt, men I kan også være næsten sikre på, at han skal til fysioterapeut. Gennem fysisk aktivitet kan kroppens evne til at optage ilt forbedres, og derved kan man kompensere for noget af den nedsatte lungefunktion. 

 

I kan overveje at skaffe en kondicykel til din far, som han kan bruge i hjemmet. Det kan godt være han kun kan cykle 3-5 minutter ad gangen, men det kan godt være hans realitet lige p.t, og så må han cykle flere gange om dagen. Den eneste vej tilbage, er gennem hårdt, struktureret arbejde. 

 

Jeg håber det kunne besvare nogle spørgsmål, og du er velkommen til at svare, enten her eller i en pm, og så skal jeg gerne besvare efter bedste evne. 

 

Jeg håber på det bedste for dig, din far og jeres familie



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Vognen d. 09-05-2021 18:47:27.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2021 19:00:22
Svar/Indlæg:
2011/185

 

Vognen skrev d. 09-05-2021 18:40:32

Jeg er fysioterapeut, så jeg kan ikke kommentere specifikt på din fars situation, men jeg kan måske forsøge og give lidt ro, eller måske afklare nogle spørgsmål - og du skal også huske, at intet af det jeg siger er en endegyldig sandhed 🙂

 

Du skriver at din far havde lungebetændelse for cirka to måneder siden? Hvor længe varede den? Og var han sengeliggende? 

Dernæst; du skriver at din far inden sygdomsforløbet knapt kunne gå 5 km uden at blive forpustet, og at han havde 80% af sin lungefunktion tilbage

 

Og hvorfor spørger jeg så om det? Når man er sengeliggende viser undersøgelser at der forsvinder op til 2% af kroppens samlede muskelmasse om dagen

Jeg ved Ikke specifict hvor længe det varede eller om han faktisk stadig har det. Jeg er blevet blevet bekendt med at der findes flere slags lungebetændelse og nogle vare i langtid og tage uger til måneder at komme sig over. Ved heller ikke om lægen har lavet den rigtige diagnose.

 

Men hvad jeg ved fra starten af, så nej var han ikke senge ligene. Han var nogen lunde oven på i starten. Han har i vært fald haft det i Ca. 4 uger eller a to gange. Men heller mest til engang af længere varighed. Han fik 2 forskellige medicin lige efter hinanden. Det er alt jeg ved.

 

Det er bare gået tilbage uanset hvad. I løbet af de her 2 måneder. Altså han har kunne mindre og mindre og derfor har han nok med tiden været mindre aktiv vil jeg formode. Altså han er gået fra at være rimelig ok med lungebetændelse, til næsten en grønsag der ikke kan ret meget som det er nu.

 

Omkring de 80 % vil jeg mene han ellerede hade lungebetændelse. Jeg tænker han er blevet testet i forbindelse med han fik symptomer på lungebetændelse og fik så I samme omgang testet lungekapacitet til 80 %. Så for 2 1/2 uge siden fik han så testet lungekapacitet til 40 % kapacitet Ca. 6-8 uger senere og hvor han bare har kunne mindre og mindre.

 

Evt. Hvis du vil kan vi tage den over telefonen. Det er måske hurtigere. Jeg har 61437007. 



Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
09-05-2021 19:10:18
Svar/Indlæg:
411/38

Tak for dit svar. Jeg kunne se hwt lavede en bøf, og slettede en stor del af min besked. Du må gerne læse den igen, så du kan få resten med 🙂

 

Hvis han har haft lungebetændelse i næsten en måned, og i forvejen har haft en presset krop, så kan jeg godt forstå I er nervøse. Det er lang tid og være syg. 

 

Hvis det vil give jer lidt ekstra tryghed, så kan I købe en saturationsmåler/pulsoximeter. Det er en dims I sætter på fingeren, og så måler den din fars iltmætning og hans puls. Det kan måske give lidt ro, eller måske give lidt hjælp til lægerne, hvis I kan fremvise målinger gennem en uge? 

Og så håber jeg I kan komme ind til akuttiden



SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2021 19:27:08
Svar/Indlæg:
2011/185

 

Vognen skrev d. 09-05-2021 19:10:18

Tak for dit svar. Jeg kunne se hwt lavede en bøf, og slettede en stor del af min besked. Du må gerne læse den igen, så du kan få resten med 🙂

 

Hvis han har haft lungebetændelse i næsten en måned, og i forvejen har haft en presset krop, så kan jeg godt forstå I er nervøse. Det er lang tid og være syg. 

 

Hvis det vil give jer lidt ekstra tryghed, så kan I købe en saturationsmåler/pulsoximeter. Det er en dims I sætter på fingeren, og så måler den din fars iltmætning og hans puls. Det kan måske give lidt ro, eller måske give lidt hjælp til lægerne, hvis I kan fremvise målinger gennem en uge? 

Og så håber jeg I kan komme ind til akuttiden

Ja han har nemlig været syg i lang tid og hans tilstand er kun blevet værre siden. Det startede i begyndelsen af marts.

Vi håber på akut tiden. Men føler vi at det stadig er for sent eller ikke får svar mandag eller tirsdag. Så ringer vi altså til vagtlægen nu. Vi tør ikke udsette det her mere nu. Så bliver vi nød til at fremtvinge noget hjælp. 



#17
JV
 
Ny Bruger
Tilføjet:
09-05-2021 22:03:34
Svar/Indlæg:
61/13

Jeg har også oplevet med min Farmor, hun havde det også dårligt, og hver gang hun gik til læge fik hun afvide det var fordi hun var ved at være gammel, til sidst ende det med at lægen stoppede og trak sig tilbage,

Da hun fik en ny ung læge tog en fra familien med,  og lægen var meget hurtigt til at sige at hun skulle ind og scannes, og ja der var så kræft i endetarmen som var bredt sig til leveren, og at hun ville dø af det, hvis det var fundet hurtigere, ville hun kunne være reddet.

den nye læge fortalte at han havde oplevet mange med problemer som den tidligere læge skulle have fanget samt mange som havde fået forkert medicin pga. ham,

Min farmor døde i 2013 mens jeg alene sad ved hendes side, og jeg savner hende stadig lige så meget,

 

Jeg har derfor lært at man er nød til at stille spørgsmål ved hvad lægen gør,  håber i finder en løsning så han får den rigtig hjælp, så i kan få rigtig svar på hvad der kan hjælpe,



SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2021 22:42:53
Svar/Indlæg:
2011/185

 

JV skrev d. 09-05-2021 22:03:34

Jeg har også oplevet med min Farmor, hun havde det også dårligt, og hver gang hun gik til læge fik hun afvide det var fordi hun var ved at være gammel, til sidst ende det med at lægen stoppede og trak sig tilbage,

Da hun fik en ny ung læge tog en fra familien med,  og lægen var meget hurtigt til at sige at hun skulle ind og scannes, og ja der var så kræft i endetarmen som var bredt sig til leveren, og at hun ville dø af det, hvis det var fundet hurtigere, ville hun kunne være reddet.

den nye læge fortalte at han havde oplevet mange med problemer som den tidligere læge skulle have fanget samt mange som havde fået forkert medicin pga. ham,

Min farmor døde i 2013 mens jeg alene sad ved hendes side, og jeg savner hende stadig lige så meget,

 

Jeg har derfor lært at man er nød til at stille spørgsmål ved hvad lægen gør,  håber i finder en løsning så han får den rigtig hjælp, så i kan få rigtig svar på hvad der kan hjælpe,

Min farmor gik også bort i 2013. 76 år gammel. Hun røg hele livet og hun døde af bl.a. Lungekræft. Hun var bange for læger og gik derfor kun med press fra familien til læge. Men det var forsent for hende også.

 

Jeg setter også klare spørgsmålstegn ved min fars læge. Det han oplever passer ikke rigtig som KOL. Nærmere lungebetændelse og/eller astma. Derfor kan han have KOL med astma. Men det er ikke KOL alene. Det er min overbevisning.

 

Vi er i familien hvis også enig om nu at vi venter mandag og tirsdag med forhåbning om svar med akut tid. Men får vi ikke svar eller der først er en tid om flere uger. Så bliver næste skridt og kontakte lægevagten. Vi vil ikke risikere at vente mere nu.

 

Selv om der er taget røgen billeder og det ikke viser lungekræft. Så ved vi aldrig helt. 

 

Også tak til alle svar. Det har også overbevist mig om at vente er dumt og lægevagten er det næste og gøre. Nogle gange må man tage sagen i egen hånd. 



Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2021 08:51:44
Svar/Indlæg:
2343/272

Er han forsøgt med noget inhalationsmedicin nu hvor lungekapaciteten er faldet så meget? 

Og bliver han undersøgt for hjertesvigt? Døjer han med hævede ben?



SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2021 09:06:36
Svar/Indlæg:
2011/185

 

Anzelz skrev d. 10-05-2021 08:51:44

Er han forsøgt med noget inhalationsmedicin nu hvor lungekapaciteten er faldet så meget? 

Og bliver han undersøgt for hjertesvigt? Døjer han med hævede ben?

Han har en eller anden form for inhalator. Men ved ikke hvad det er for. Vi venter på at han kan komme til nærmere undersøgelse og om nødvendigt så ringer vi til lægevagten snart.

 

Jeg ved heller ikke med hjerte svigt. Mig bekendt døjer han ikke med hævede ben. Det er ikke noget jeg er blevet informeret om han skulle døje med i vært fald.

 

Hans tilstand kan også skyldes fejlmedicinering. Han har ikke fået lavet kontrol af hans medicin i mange år. Så vil ikke udelukke at der kan være noget der også. 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2021 10:04:22
Svar/Indlæg:
5871/1286

Håber det bedste for din far #0.

Jeg kan ikke rigtig genkende alle jeres historier om kræftpakken skulle være svær at få lægen til at starte op, eller også har jeg bare en rigtig god læge. Jeg mistede min kone til lungekræft 30/7 sidste år. Her er (meget kort) beskrivelsen af det forløb.

Vi kom hjem fra en ferie i Caribien 22/2, hvor hun den sidste uge af ferien havde følt sig meget træt, og så frøs hun (i 32° varme), uden at have feber. Hun fortalte, at det var "lidt" besværligt at trække vejret, så hun regnede med, hun havde fået lungebetændelse. D 24/2 gik hun til egen læge og fortalte om det. Lægen lyttede på lungerne, og der blev taget nogle blodprøver. Allerede dagen efter ringede lægen og sagde, at vi begge nok hellere måtte komme op til en samtale. Allerede der fik vi at vide, at der ikke var lungebetændelse, men at der var noget MÅSKE langt værre, så hun blev henvist til sygehus med henblik på en udredning. Ssamme eftermiddag var hun til første scanning på sygehuset, og 2 dage senere igen, var vi til samtale på onkologisk afsnit, hvor kræftpakken blev sat i gang. Så omkring en uge fra vi kom hjem og til kræftpakken var startet op. D. 22/2 hvor vi kom hjem vejede hun 59 kilo, og 7 uger senere var hun nede på 44,5 kilo, kemo var prøvet og opgivet igen, så hun blev holdt så godt smertefri som muligt, og jeg gik hjemme på en §119 (terminalpleje) og vi levede meget intenst i ca 2½-3 måned, med korte indlæggelser ind imellem. Hun døde 30/7 kl 17:24 på hospitalet. Hun blev 57 år. I hele forløbet fik vi begge al mulig hjælp fra både kommunen og fra sygehuset, så jeg klager bestemt ikke over vores sundhedsvæsen. Tværtimod!

16188 dage fik vi sammen, fra 4/4 1976 kl 20:40, hvor vi kyssede første gang (hun var 13 og jeg var 14 år) og indtil hendes dødsdag.



SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2021 10:49:57
Svar/Indlæg:
2011/185

 

Burgurne skrev d. 10-05-2021 10:04:22

Håber det bedste for din far #0.

Jeg kan ikke rigtig genkende alle jeres historier om kræftpakken skulle være svær at få lægen til at starte op, eller også har jeg bare en rigtig god læge. Jeg mistede min kone til lungekræft 30/7 sidste år. Her er (meget kort) beskrivelsen af det forløb.

Vi kom hjem fra en ferie i Caribien 22/2, hvor hun den sidste uge af ferien havde følt sig meget træt, og så frøs hun (i 32° varme), uden at have feber. Hun fortalte, at det var "lidt" besværligt at trække vejret, så hun regnede med, hun havde fået lungebetændelse. D 24/2 gik hun til egen læge og fortalte om det. Lægen lyttede på lungerne, og der blev taget nogle blodprøver. Allerede dagen efter ringede lægen og sagde, at vi begge nok hellere måtte komme op til en samtale. Allerede der fik vi at vide, at der ikke var lungebetændelse, men at der var noget MÅSKE langt værre, så hun blev henvist til sygehus med henblik på en udredning. Ssamme eftermiddag var hun til første scanning på sygehuset, og 2 dage senere igen, var vi til samtale på onkologisk afsnit, hvor kræftpakken blev sat i gang. Så omkring en uge fra vi kom hjem og til kræftpakken var startet op. D. 22/2 hvor vi kom hjem vejede hun 59 kilo, og 7 uger senere var hun nede på 44,5 kilo, kemo var prøvet og opgivet igen, så hun blev holdt så godt smertefri som muligt, og jeg gik hjemme på en §119 (terminalpleje) og vi levede meget intenst i ca 2½-3 måned, med korte indlæggelser ind imellem. Hun døde 30/7 kl 17:24 på hospitalet. Hun blev 57 år. I hele forløbet fik vi begge al mulig hjælp fra både kommunen og fra sygehuset, så jeg klager bestemt ikke over vores sundhedsvæsen. Tværtimod!

16188 dage fik vi sammen, fra 4/4 1976 kl 20:40, hvor vi kyssede første gang (hun var 13 og jeg var 14 år) og indtil hendes dødsdag.

Det er ikke kraftpakken vi venter på. Men en tid til kontrol af hans lunger og hvorfor han er gået så hurtigt tilbage. Der i blandt test for KOL.

 

Men har faktisk lige talt med lungeklinik og det ser virkelig ikke godt ud med en tid. Selv med akut tid, er der Ca. 1 måned venten.

 

Så det ender nok med at vi enten ringer til lægevagten eller presser hans læge nu til en akut indlæggelse. 



anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2021 18:50:51
Svar/Indlæg:
5891/423

 

SkylineGTR skrev d. 09-05-2021 13:19:57

 

anru2007 skrev d. 09-05-2021 12:32:23

Det er ærgerligt med din far. 

Har han ikke en sundhedsforsrikring eller lignende? Så kan han få en 2. opinion på sine komplikationer. 

Ellers, selvom det er hårdt, vil jeg have den tålmodighed der må forventes, for at se hvad resultatet af udredningen bliver hos lægen. 

 

Da det er opstået inden for kort tid, kan det være lungebetændelsen der har accelereret og påvirket hans allerede belastede krop. 

 

Håber på god bedring og krydser fingre for at alt går godt. 

Min hoved mistanke er også at lungebetændelse som grundlag for hans hurtige tilbage fald. Vi ved ikke med sikkerhed om han har KOL. Det er det vi meget utolmodigt venter at få en tid til. Han har en tid 30 juni og det er alt for sent. Så vi afventer svar med en akut tid for hvornår han kan komme til en KOL test og evt. Videre test for andre problemer.

 

Vi er stærk bekymret, da hans tilstand er gået så meget også hurtigt tilbage. Det er ikke alene forsaget af kol, hvis han får det på vist. Men f. Eks. Kol og lungebetændelse sammen kan have dødelig udfald. Jeg har aldrig oplevet min far så hjælpeløs, som han er lige nu. Han kan næsten ingen ting selv som hans tilstand er lige nu.

 

Så det vækker bekymring hos mig og ikke mindst min søster og mor. Han har brug for den rigtige behandling meget snart. Ellers frygter jeg det kan være for sent. Jeg har før hørt om behandling som er for sent fordi det bare bliver trukket ud og ud.

Jeg ved ikke med en sundhedsforsikring. Han er efterlønner, så ved ikke om de forsikringer dækker. Men kunne være værd at undersøge. For alternativ kan et privat hospital komme på tale. 

Tjek hans pension, de har nogle gange sådan en. God bedring igen herfra!



anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2021 18:54:25
Svar/Indlæg:
5891/423

 

Burgurne skrev d. 10-05-2021 10:04:22

Håber det bedste for din far #0.

Jeg kan ikke rigtig genkende alle jeres historier om kræftpakken skulle være svær at få lægen til at starte op, eller også har jeg bare en rigtig god læge. Jeg mistede min kone til lungekræft 30/7 sidste år. Her er (meget kort) beskrivelsen af det forløb.

Vi kom hjem fra en ferie i Caribien 22/2, hvor hun den sidste uge af ferien havde følt sig meget træt, og så frøs hun (i 32° varme), uden at have feber. Hun fortalte, at det var "lidt" besværligt at trække vejret, så hun regnede med, hun havde fået lungebetændelse. D 24/2 gik hun til egen læge og fortalte om det. Lægen lyttede på lungerne, og der blev taget nogle blodprøver. Allerede dagen efter ringede lægen og sagde, at vi begge nok hellere måtte komme op til en samtale. Allerede der fik vi at vide, at der ikke var lungebetændelse, men at der var noget MÅSKE langt værre, så hun blev henvist til sygehus med henblik på en udredning. Ssamme eftermiddag var hun til første scanning på sygehuset, og 2 dage senere igen, var vi til samtale på onkologisk afsnit, hvor kræftpakken blev sat i gang. Så omkring en uge fra vi kom hjem og til kræftpakken var startet op. D. 22/2 hvor vi kom hjem vejede hun 59 kilo, og 7 uger senere var hun nede på 44,5 kilo, kemo var prøvet og opgivet igen, så hun blev holdt så godt smertefri som muligt, og jeg gik hjemme på en §119 (terminalpleje) og vi levede meget intenst i ca 2½-3 måned, med korte indlæggelser ind imellem. Hun døde 30/7 kl 17:24 på hospitalet. Hun blev 57 år. I hele forløbet fik vi begge al mulig hjælp fra både kommunen og fra sygehuset, så jeg klager bestemt ikke over vores sundhedsvæsen. Tværtimod!

16188 dage fik vi sammen, fra 4/4 1976 kl 20:40, hvor vi kyssede første gang (hun var 13 og jeg var 14 år) og indtil hendes dødsdag.

Kondolerer. Håber i nåede at få de vigtigste og skønneste stunder sammen. Kræft er en idiot tilstand, og kan ramme alle ☹



SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2021 19:16:14
Svar/Indlæg:
2011/185

 

anru2007 skrev d. 10-05-2021 18:50:51

 

SkylineGTR skrev d. 09-05-2021 13:19:57

 

anru2007 skrev d. 09-05-2021 12:32:23

Det er ærgerligt med din far. 

Har han ikke en sundhedsforsrikring eller lignende? Så kan han få en 2. opinion på sine komplikationer. 

Ellers, selvom det er hårdt, vil jeg have den tålmodighed der må forventes, for at se hvad resultatet af udredningen bliver hos lægen. 

 

Da det er opstået inden for kort tid, kan det være lungebetændelsen der har accelereret og påvirket hans allerede belastede krop. 

 

Håber på god bedring og krydser fingre for at alt går godt. 

Min hoved mistanke er også at lungebetændelse som grundlag for hans hurtige tilbage fald. Vi ved ikke med sikkerhed om han har KOL. Det er det vi meget utolmodigt venter at få en tid til. Han har en tid 30 juni og det er alt for sent. Så vi afventer svar med en akut tid for hvornår han kan komme til en KOL test og evt. Videre test for andre problemer.

 

Vi er stærk bekymret, da hans tilstand er gået så meget også hurtigt tilbage. Det er ikke alene forsaget af kol, hvis han får det på vist. Men f. Eks. Kol og lungebetændelse sammen kan have dødelig udfald. Jeg har aldrig oplevet min far så hjælpeløs, som han er lige nu. Han kan næsten ingen ting selv som hans tilstand er lige nu.

 

Så det vækker bekymring hos mig og ikke mindst min søster og mor. Han har brug for den rigtige behandling meget snart. Ellers frygter jeg det kan være for sent. Jeg har før hørt om behandling som er for sent fordi det bare bliver trukket ud og ud.

Jeg ved ikke med en sundhedsforsikring. Han er efterlønner, så ved ikke om de forsikringer dækker. Men kunne være værd at undersøge. For alternativ kan et privat hospital komme på tale. 

Tjek hans pension, de har nogle gange sådan en. God bedring igen herfra!

Det er da værd at prøve at undersøgemed forsikring fra hans pension. Tak for tippet. 



SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2021 20:19:37
Svar/Indlæg:
2011/185

Jeg har lidt nyt i sagen. Vi har fået at vide af min fars læge i dag, at vi skal prøve at finde ud af noget med et privat hospital eller klinik. 

 

Det offentlige fejler fælt i den her sag. Selv med en akut tid, er der mindst 4 ugers vente tid som det er nu. Har selv haft ringet til Horsens lunge afdeling i dag, hvor de Sage 4 til 6 ugers vente tid og Vejle var slet ikke til nogen hjælp. Ja det er lige til at lukke op og skide i det offentlige. Bekræfter meget godt hvad andre har oplevet. Sløv reaktion fra lægen af og først hjælp, når det er for sent. Ja jeg er bitter og skuffet over det offentlige efter i dag. 

 

Så hvis nogen kender et godt sted og kan anbefale et privat hospital. Så høre jeg gerne om det.

 

Jeg kan evt. Kontaktes på 61437007

Nu er vi ude af hans læges sløve reaktion og kan selv handle. Men vi må også se at det offentlige er værdiløs i den her sag. Utroligt at man skal kæmpe sådan. 

 

Men nu går jagten ind på noget i den private sektor i håb om at vi kan komme til hurtige der. Vi kan heldigvis få gratis hjælp på et privat hospital. 



anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2021 00:25:00
Svar/Indlæg:
5891/423

 

SkylineGTR skrev d. 10-05-2021 20:19:37

Jeg har lidt nyt i sagen. Vi har fået at vide af min fars læge i dag, at vi skal prøve at finde ud af noget med et privat hospital eller klinik.  

  

Det offentlige fejler fælt i den her sag. Selv med en akut tid, er der mindst 4 ugers vente tid som det er nu. Har selv haft ringet til Horsens lunge afdeling i dag, hvor de Sage 4 til 6 ugers vente tid og Vejle var slet ikke til nogen hjælp. Ja det er lige til at lukke op og skide i det offentlige. Bekræfter meget godt hvad andre har oplevet. Sløv reaktion fra lægen af og først hjælp, når det er for sent. Ja jeg er bitter og skuffet over det offentlige efter i dag.  

  

Så hvis nogen kender et godt sted og kan anbefale et privat hospital. Så høre jeg gerne om det. 

  

Jeg kan evt. Kontaktes på 61437007 

Nu er vi ude af hans læges sløve reaktion og kan selv handle. Men vi må også se at det offentlige er værdiløs i den her sag. Utroligt at man skal kæmpe sådan.  

  

Men nu går jagten ind på noget i den private sektor i håb om at vi kan komme til hurtige der. Vi kan heldigvis få gratis hjælp på et privat hospital. 

Husk I har behandlingsgaranti, så det offentlige betaler jeres private besøg, hvis I er blevet henvist :) 

 

Når det er privat, så tag et kig på trustpilot. 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af anru2007 d. 11-05-2021 00:27:24.