Hjælp til flytning af DATA på NAS

HDD/SSD/RAM d.  13. maj. 2021, skrevet af M.Thomsen
Vist: 526 gange.

M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2021 09:39:39
Svar/Indlæg:
4112/52

Hej.

Så fik jeg tid at sætte nye diske in min Diskstation 1813+, men da jeg har brug for at gå fra 6x3TB til 4x8TB, kan jeg ikke gøre det ved bare at "reparerer RAID" ved at bytte en disk ud af gangen (vil også tage en evighed).

PT har jeg kompromitteret mig SHR1 RAID med 6 drev, ved at fjerne det ældste drev, og så sat 3x8TB i og sat den igang med at lave en ny lager pulje på de 3 nye diske (den er igang med at køre en disk verificering nu).

De 6 gamle diske skal fjernes helt (bliver formatteret og solgt videre når jeg er kommet så langt), og så kun køre med 4x8TB diske bagefter.

Udfordringen kommer så nu, da jeg har brug for at flytte hele bjerget af data fra den gamle lager pulje til den nye, uden at skulle igang med at lave diverse forbindelser til serveren fra mine forskellige PC'er etc.

Hvordan gør jeg dette nemmest?

 

cybercb
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
13-05-2021 22:18:55
Svar/Indlæg:
1448/40

Det nemmeste er nok at be DSM om at flytte dine delte mapper via kontrolpanelet under delte mapper. 

Jeg har selv gjort det på en DS415+ da jeg skiftede fra EXT4 til Btfrs. 
Fordelen er, at du beholder rettigheder mm på mapperne. 




M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2021 15:37:55
Svar/Indlæg:
4112/52

Tak for input Cybercb.

Jeg gik ind til mine delte mapper, hvor det hele ligger, og så kan jeg vælge hvilken placering de skal have (hvilket drev/diskenhed), og så flyttede jeg data på dén måde over til den nye diskenhed, med deraf kommende ventetid, for overførsel af de mange data.

Kontrol panel --> Delte mapper --> "rediger"--> Ændre placering fra "Diskenhed 2" til "Diskenhed 1"

Nogle af mapperne er så i brug af nogle pakker f.eks. photo station, audio station, plex server etc. som så skal stoppes først. Dette gøres ved at gå ind i pakkecenter, vælg "instaledere", klik på den relevante pakke, brug drop-down menuen og vælg "stop". Gentag for alle de pakker som påtales når du forsøger at flytte diskenhed, hvorefter du kan sætte opgaven igang igen, og så vente til data er blevet flyttet.

 

Så skal der bare igang med research på hvordan jeg får min DS til at formattere og slette data på mine gamle diske.