Mit nye project build. 2 pc´er i 1 kabinet. Alt er luftkølet.

Case-modding d.  12. juni. 2021, skrevet af SkylineGTR
Vist: 1067 gange.

SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2021 16:07:21
Svar/Indlæg:
2011/185

Jeg lavede i sin tid X58 tråden, som blev påpulær over alt forventning og i har set hvad jeg lavede der. 

 

Nu er jeg så i gang med at bygge mit næste project og systemmet som skal overtage for X58. Det er 2 pc´er i 1 kabinet. Men i mod sætning til mange andre ligene builds som nærmest altid bliver vandkølet enten med AIO eller custom vand. Går jeg i mod strømmen og holder det hele luftkølet. Både for at spare penge, men også fordi jeg er ikke meget til vand og det vedlige holdelse som det medføre. Det her har ellerede koste alt for meget.

 

Spec er som følgene:

CPU: Ryzen 5 5600X og Ryzen 9 5950X CPU 

køling: Noctua nh-l9x65 se-am4 low profile og stock fan bliver skiftet med en tilsvarende sort fra noctuas chromax black serie. Anden køler bliver Noctua nh-d15 chromax.black og stock fans skiftes ud med Noctua IPPC industrial 3000 rpm fans. Kølepasta bliver thermal grizzly kryonaut extreme. 

Bundkort: ASUS ROG Strix B550-I Gaming Mini-ITX og ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO X570 

RAM: G.skill Trident Z Royal guld og sølv. 2 x 16 GB og 4 x 8 GB = 32 GB for begge kit. 3600 MHz CL14-15-15-35 1.45 volt rated 

GPU: ASUS GTX 1650 med low profil køler og Palit GTX 1660 super. Men RTX 3000 kort er målet, når vi engang får et bedre marked for grafikkort igen. 

Kabinet: Phanteks Enthoo 719 black hvor alle kabinet fans bliver Lian LI UNI FAN SL120 

Lager: 2 x Samsung 980 PRO 1 TB samt en 2 TB. Crucial MX500 2 TB sata SSD. 2 x WD GOLD data center 14 TB HDD. 

PSU: phanteks revolt x 1200 watt 

Keyboard og mus: Logitech G910 ORION SPECTRUM og Logitech G903 Lightspeed. 

Skærm: Asus 27" TUF VG27AQL1A 144 Hz oc til 170 Hz 

Højtaller: Logitech Z906 

Andet: Der er nogle vertical GPU mount, 2 x aquacomputer quadro 6 xt controller, et styk IKEA computer bord, RGB strips m.m.

 

Alle løs dele kan ses her (se post #55): https://hwt.dk/forum/352702/vi...

 

Så nu er jeg i gang med at bygge det hele op og er ikke færdig i nu. Men nu får i lidt billeder af det jeg har fået gjort ind til nu. Billeder er ikke de bedste, min smartphone er noget billigt skrammel som er meget sart over for korrekt belysning. 

Først skulle de 2 maskiner testets og op at køre. Kun stock ind til videre. Overclock og fintunning må komme når jeg er klar til det. Her er lidt billeder og screenshot af det.

5600X maskinen





 

5950X maskinen








 

Maskinen er som sagt ikke helt færdig i nu, men den er samlet nok nu til at i burde kunne et ind blink i hvordan mine planer er.









puma99dk|
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2021 16:27:29
Svar/Indlæg:
501/10

Hvad skal de 2 systemer bruges til?

Brokkede fruen sig over hun ikke havde en PC når du brugte den? 🤣



SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2021 16:46:34
Svar/Indlæg:
2011/185

 

puma99dk| skrev d. 12-06-2021 16:27:29

Hvad skal de 2 systemer bruges til?

Brokkede fruen sig over hun ikke havde en PC når du brugte den? 🤣

Hvad det skal bruges til. Er workstation og gamer for det store system. Det lille bliver en streaming pc sat til tv og streame spil til der. Så skal den fungere som gamer lige så, når den store maskine knokler der ud af i mens jeg så venter på det. Så vil den også have til opgave at virke som backup løsning, hvis det store system bliver sat ud af spillet fra f.eks. virus eller defekt hardware. Så kan det lille tage over som en nød løsning også ellers bare som det mere strømvenlige alternativ, når jeg har en maskine tændt over lang tid, så spare det da lidt på strømmen. 

 

Jeg overvejer også om min youtube profil skal være aktiv med spil streaming. Det mulig gøre det her system også nu. Jeg tænker også det lille system vil få til opgave når venner er over på besøg. Så slipper de for at tage deres skrummel med af en pc til når holder lidt lan. Så kan begge maskiner blive brugt der på engang også. 
 

Nej konen brokkede sig slet ikke, for der er slet ikke nogen kone her i huset. Jeg er min egen herre. 



Anonym202187141154
 
Moderator
Tilføjet:
12-06-2021 17:57:03
Svar/Indlæg:
1767/90
Det kan jo næsten ikke blive bedre Tommy, glæder mig til at se den i aktion en dag :D



SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2021 18:07:49
Svar/Indlæg:
2011/185

#3 Det samme her. Det skal nok blive godt.



zylichh
 
Superbruger
Tilføjet:
12-06-2021 19:37:07
Svar/Indlæg:
701/7

Sidder den Noctua køler helt skævt? - Mit OCD stikker helt af...



SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2021 19:52:46
Svar/Indlæg:
2011/185

#5 Hvilken en af kølerne?

 

NH-D15? Hvis ja, så har jeg også selv funderet over det. For det så sådan ud. Men har kigget efter og målt. Der ser ud som om den er skæv. Den flugter dog fint med ram og hvis jeg måler den ene tower mod den anden tower og op til toppen af fan. Så er de mål også identiske. Temp på CPU er også rigtig fin. Så jeg har bildt mig selv ind det er syns bedrag.



SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2021 19:54:22
Svar/Indlæg:
2011/185

#5 Hvilken en af kølerne?

 

NH-D15? Hvis ja, så har jeg også selv funderet over det. For det så sådan ud. Men har kigget efter og målt. Der ser ud som om den er skæv. Den flugter dog fint med ram og hvis jeg måler den ene tower mod den anden tower og op til toppen af fan. Så er de mål også identiske. Temp på CPU er også rigtig fin. Så jeg har bildt mig selv ind det er syns bedrag.

 

Måske min skod telefon også får det ti lat se være ud end det er.



animal-mik
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2021 09:16:58
Svar/Indlæg:
908/160

fed tråd den nye her  - også din "gamle" X58 - roder stadig med en Xeon W3690 - fandt dog aldrig mit drømmeboard til det (x990 og en Asus GENE III).

  



SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2021 09:56:37
Svar/Indlæg:
2011/185

 

animal-mik skrev d. 13-06-2021 09:16:58

fed tråd den nye her  - også din "gamle" X58 - roder stadig med en Xeon W3690 - fandt dog aldrig mit drømmeboard til det (x990 og en Asus GENE III).

  

Ah ja. Hvis det kan have interesse. Så bliver jeg nok nød til at sælge mit X58, på grund af økonomien efter jeg blev scammed for et grafikkort.

 

Bundkort har en defekt USB 2.0 port. Ellers er det fejl fri ud fra hvad jeg ved. Så hvis du stadig mangler X58 buddle, så kan vi da måske finde ud af noget. 



SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2021 20:17:36
Svar/Indlæg:
2011/185

Så blev det helt færdig samlet. Der var et par bump på vejen, men nu er det lykkes og få det færdigt og op at køre. Beklager de ringe billeder, men min telefon er noget billigt skrammel som tager skrammel billeder. Det ser bedre ud og se det personligt. Til den lille secondær skærm, lavede jeg nogle træklodser til for at få den bare lidt op i højden. Det er en midler tiddigt løsning, ind til økonomien tillader en ny anden skærm som matcher bedre.

 

Nu er det væk fra X58 og have lidt sjovt med AMD igen, efter over 12 år væk fra AMD.

 

Så her er det færdige resultat.











Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af SkylineGTR d. 27-06-2021 20:24:12.


_Letni
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2021 21:58:15
Svar/Indlæg:
3059/254

Det ser godt ud



NightBreaker
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2021 00:33:59
Svar/Indlæg:
857/27

Godt lavet 😎



keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
28-06-2021 10:14:13
Svar/Indlæg:
833/39

Spændende projekt! 
Godt det er et stort kabinet, det må blive lidt lunt derinde 😲
Jeg forstår ikke helt din blæser konfiguration i fronten... Du suger frisk luft ind fra fronten, men blæser den friske luft ud igen med blæserne lige efter?



SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2021 19:35:00
Svar/Indlæg:
2011/185

 

_Letni skrev d. 27-06-2021 21:58:15

Det ser godt ud

Det håber jeg da det gør.

 

 

NightBreaker skrev d. 28-06-2021 00:33:59

Godt lavet 😎

takker

 

keld43 skrev d. 28-06-2021 10:14:13

Spændende projekt! 
Godt det er et stort kabinet, det må blive lidt lunt derinde 😲
Jeg forstår ikke helt din blæser konfiguration i fronten... Du suger frisk luft ind fra fronten, men blæser den friske luft ud igen med blæserne lige efter?

Det er der taget højde for med fans. Det er der jeg har de 2 fan controller. Nogle fans er kontrolleret af det mini-ITX og nogle er styret af det ATX system. så det er ikke alle fans som køre, når kun et system er tændt. Der ud over kan jeg aktivere og deaktivere fans som jeg løster. Så når jeg har begge tænd, kan jeg slukke for de fans som suger luft ud i siden i fronten så de ikke laver airflow kambilage med front insugnings fans.

 

Jeg kunne så går lave så kald 0 DB mode på alle fans. Så de først starter op ved en given temp jeg har sat. Lige som mange grafikkort gør i dag.



SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2021 01:49:29
Svar/Indlæg:
2011/185

Så har jeg de første benchmark run af Cinebench R23 klar. PÅ 5600X er jeg begrændset af den lille cpu køler og på 5950X er jeg begrændset af power limit på EDC. Kan ikke få den over 200 amp, uanset hvad jeg prøver.

 

5600X stock


 

5600X PBO OC


 

5950X stock


 

5950X PBO OC




SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-12-2021 21:12:20
Svar/Indlæg:
2011/185

Nå men hwt.dk fik lov at overleve ser det ud til og jeg har ændret lidt på min pc, så her får i lige en update.

Det mest spændene er nok den GPU jeg endelig fat på. Et EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA GAMING.

 

Så her ændringerne jeg har fortaget siden sidst og måtte gøre for at få det til at fungere som jeg ville have det.

 

Første problem som måtte løses var at i kraft af at jeg kun køre en PSU til 2 systemer. Så uanset om jeg har 1 eller begge systemer tændt. Så sender PSU strøm ud til alle sata SSD/HDD samt molex kabler. Det betyder at alle sata HHD og SSD samt de 2 fan controller altid er tændt. Ikke særlig smart når jeg kun har 1 system tænd. Det betyder unødig slidt på på det hele og strømforbrug.

 

Så til at slukke og tænde for sata SSD/HDD fik jeg fat på en simple sata controller med tænd/sluk knap på til 4 sata enheder i alt, hvor af 3 så er i brug nu.


Til at slukke og tænde for fan controller individuelt måtte jeg i gang med med noget hjermme lavet fusk. Så jeg tog et par Molex forlænger kabler og klipped 12 volt linjen over samt forlængede ledninger der til og satte en tænd/sluk knap i mellem dem og molex forlænger mellem PSU og fancontroller og voila, jeg kan nu tænde og slukke fan controller som det passer mig.

Her set lidt af de kabler jeg selv lavede og bagsiden af kontakter.


 

Og her er så bagsiden af pc hvor knapper kan ses tiol fan controller og sata controller, hvor af sata controller er til venstre med de 4 knapper og til højre lidt længere nede er så knapper til at slukke og tænde for fan controllerne.


 

Jeg hade brug for 3 USB 2.0 headers men Asus dark hero har kun 2. 1 til fan controller og 2 til de 2 fan RGB controller jeg bruger til Lian Li Uni Fan. Så det blev 1 styk USB 2.0 splitter bestilt.


 

Samsung 980 PRO er nogle varme djævle under hårdt press. Så til at holde dem kølig, fik jeg fat på et par SSD køler med små fans i. De små fans er koble til fan controller, så de kan slukkes og tændes som alle andre fans i system efter behov og der i mellem lige så. Altså jeg kan variere fan rpm efter behov. Det lille mini-ITX system har også en ditto køler, men kan ikke ses da den er skjult af grafikkort og en PCIe riser kable til grafikkort.


 

Bagsiden af medaljen, om man vil.


 

Så til grafikort og lidt show of af det og system.








 

Så det var det for nu.