Hjælp til - Win 10 Pro på HPE DL380 G7

Software d.  17. juni. 2021, skrevet af KaundaBits
Vist: 500 gange.

KaundaBits
 
Overclocker
Tilføjet:
17-06-2021 14:09:17
Svar/Indlæg:
9/2

Hej med dig som fik læst dette.

Jeg har fået en HPE DL380 G7 tilbudt og har rodet en del med den de sidste 1-2 uger.
HADER dog win Serv ( grundet egen uvidenhed og evne til at lære ) og vil derfor forsøge at smide win10 pro på serveren.
Har søgt de gængse steder på nettet og ser at man burde kunne, men at det kan være lidt omstændigt.

Er her nogle orakler, der har forstand på dette og kunne guide en noob som mig.?

 

Boomboy
 
Overclocker
Tilføjet:
17-06-2021 14:45:18
Svar/Indlæg:
351/36
Jeg har aldrig haft sådan en mellem hænderne.

Men måske jeg kan hjælpe dig med windows server :)

Hvis du kan forklare hvad det er som er besværligt?

Du skal også være opmærksom på noget software kigger på sin windows version, kan kan kræve du har enten workstation eller server licens.

Selve kernen af windows 10 og server er omtrentlig det samme


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
18-06-2021 09:56:17
Svar/Indlæg:
2826/100

Det er en gammel dame du har fået fat i 🙂 Men fin server, du skal dog være opmærksom på (og det har du nok oplevet) at den larmer, ligesom din elmåler løber hurtigt lige nu.

Jeg har dog aldrig set en der har kørt Windows 10, ikke dermed sagt det ikke kan lade sig gøre, men du skal stadig huske du kigger på en server der er released i 2013 og efterfølgeren kom i 2016, og som er fokuseret på Server OS. 

Men hvad er årsagen til du gerne vil køre Windows 10 over Server 2016/2019? I Server 2016/2019 har du mulighed for at installere desktop experience som vil give dig mange af de ting du kender fra eks. Windows 10. 

Tror dit bedste bet på at få en god oplevelse er at arbejde videre i retning af et server OS, og kan du ikke få det til at køre som du vil, så ville jeg installere Server 2016/2019, og aktivere Hyper-v og smide en Windows 10 virtuel derind i stedet, men det kommer naturligvis an på hvordan du har tænkt dig at bruge serveren.



Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-06-2021 20:36:30
Svar/Indlæg:
1271/38

Du skal sgu da ikke smide et forbrugersystem på en server som fundament.

Hent ESXI (VMWare Hypervisor hedder det vidst nu) eller KVM, smid det på, og installér derefter alle de OS'er hjertet begærer. Så kan du virtuelt køre Windows whatever version uden problemer, med mere.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bonghætte d. 18-06-2021 20:38:39.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
18-06-2021 20:42:46
Svar/Indlæg:
2826/100

Ahh, synes du virkelig det var et godt råd?

Bonghætte skrev d. 18-06-2021 20:36:30

Du skal sgu da ikke smide et forbrugersystem på en server som fundament. Hent ESXI, smid det på, og installér derefter alle de OS'er hjertet begærer. Så kan du virtuelt køre Windows whatever version uden problemer, med mere.

Her er et lille snap fra hvad han selv skriver (hvilket jo er en ærlig beskrivelse)

 

KaundaBits skrev d. 17-06-2021 14:09:17

har rodet en del med den de sidste 1-2 uger.
HADER dog win Serv ( grundet egen uvidenhed og evne til at lære ) 

Så nej, han skal ikke begynde at installere et system som han ikke har en chance for at fejlsøge på den dag det går i stykker. Windows Server har i det mindste den fordel at han kan genkende GUI uden han skal til at lære alt fra bunden igen. 

Og ja, der er en merpris på windows server kontra ESXI, men der er ret store odds for at hvis han har problemer med at gennemskue windows server OS, så knækker filmen jo helt i ESXI verdenen.



KaundaBits
 
Overclocker
Tilføjet:
21-06-2021 12:25:01
Svar/Indlæg:
9/2

Jeg har ikke været god nok til at oplyse, så jeg forsøger lige at forklare mit ønske.
 

Boomboy skrev d. 17-06-2021 14:45:18

Jeg har aldrig haft sådan en mellem hænderne. Men måske jeg kan hjælpe dig med windows server :) Hvis du kan forklare hvad det er som er besværligt?

Jeg er simpelthen ikke lærenem nok til at få win serv12/16 til at fungere som jeg gerne ville.
Det hele projektet går ud på, er at jeg er begyndt at "farme/mine" chia og dermed har behov for et system der kan  håndtere en del lagerplads.
Jeg fik serveren til låns af en kammerat, for at se om den kunne bruges.
OG det kan den helt sikkert, det er bare mit vidensniveau der er for lavt. 
Jeg fik installeret win 2012, men selve opsætningen gav mig hovedpine.
Kunne ikke få server til at vise sig på hjemmenetværket, så jeg kunne dele diske, kunne ikke finde ud af at installere de programmer jeg skal bruge. ( Chia klienten + plotter )
 


Bonghætte skrev d. 18-06-2021 20:36:30

Du skal sgu da ikke smide et forbrugersystem på en server som fundament. Hent ESXI (VMWare Hypervisor hedder det vidst nu) eller KVM, smid det på, og installér derefter alle de OS'er hjertet begærer. Så kan du virtuelt køre Windows whatever version uden problemer, med mere

Skal jeg sku da ikke det.??
Havde det været så nemt for mig, som du antyder, havde jeg jo nok gjort det.
Tak for et   belærende svar. 

 

martinta skrev d. 18-06-2021 09:56:17

Det er en gammel dame du har fået fat i 🙂 Men fin server, du skal dog være opmærksom på (og det har du nok oplevet) at den larmer, ligesom din elmåler løber hurtigt lige nu. Men hvad er årsagen til du gerne vil køre Windows 10 over Server 2016/2019? I Server 2016/2019 har du mulighed for at installere desktop experience som vil give dig mange af de ting du kender fra eks. Windows 10.  Tror dit bedste bet på at få en god oplevelse er at arbejde videre i retning af et server OS, og kan du ikke få det til at køre som du vil, så ville jeg installere Server 2016/2019, og aktivere Hyper-v og smide en Windows 10 virtuel derind i stedet, men det kommer naturligvis an på hvordan du har tænkt dig at bruge serveren.

Ja det er en ældre dame, men jeg er også en ældre mand. 😉
Larmen er ikke SÅ slem og har et godt sted at stille den, samt billig strøm.

Årsagen til ønsket om win 10, er ganske enkelt at jeg kender den udgave og at win server er totalt ukendt for mig.
Skal udelukkende hoste et program ( Chia ) og medfølgende hdd-array med chia-filer, så ville af den grund gerne undgå at skulle lære win serv.

Jeg vil dog lige dykke ned i dit ( og ene enkelt andens ) forslag om at installere win server/hyper-V og se om jeg kan finde ud af/lære at bruge virtual. 

Tak for svarene, næsten allesammen. 🙂



matt??
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2021 09:06:12
Svar/Indlæg:
5600/32

#5, En enkelt ting i forhold til hypervisor, du skal være opmærksom på, er licenser.

Serveren er sikkert kommet med licens til Windows Server 2012R2, eller noget i den stil, og vil derfor sikkert være licensieret til at køre Hyper-V og hoste 2012R2 VM'er.

Hvis du kører ESXi/KVM/andre hypervisors skal du have licenser til de Windows VM'er du kører på den.

Filshares fungerer på samme måde i Windows Server, det er bare at finde menuen. Det gør du via Server Manager.

https://techiemaster.wordpress...

Nu ved jeg ikke meget om Chia mining, men hvis det er det eneste du vil med den, giver det alligevel ikke meget mening at tænke i VM'er, da du vil have det til at køre så tæt på metallet som muligt.



martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
22-06-2021 09:09:14
Svar/Indlæg:
2826/100

 

matt?? skrev d. 22-06-2021 09:06:12

#5, En enkelt ting i forhold til hypervisor, du skal være opmærksom på, er licenser.

Serveren er sikkert kommet med licens til Windows Server 2012R2, eller noget i den stil, og vil derfor sikkert være licensieret til at køre Hyper-V og hoste 2012R2 VM'er.

Hvis du kører ESXi/KVM/andre hypervisors skal du have licenser til de Windows VM'er du kører på den.

Filshares fungerer på samme måde i Windows Server, det er bare at finde menuen. Det gør du via Server Manager.

https://techiemaster.wordpr ess...

Nu ved jeg ikke meget om Chia mining, men hvis det er det eneste du vil med den, giver det alligevel ikke meget mening at tænke i VM'er, da du vil have det til at køre så tæt på metallet som muligt.

Ikke helt korrekt, hvis der sidder en sticker (eller du har en licens) med Server 2012R2 standard må du licensiere 2 Server 2012 R2 VM'er på den, uagtet om du benytter VMware eller Hyper-v eller noget helt 3.

Datacenter giver ubegrænset antal 2012R2 vm'er, men konceptet er stadig det samme, du skal have en licens til den specfikke server, men hvilken hypervisor du kører har ingen indflydelse. 



KaundaBits
 
Overclocker
Tilføjet:
05-07-2021 11:44:46
Svar/Indlæg:
9/2

Nå men, det lykkedes cirka at få spanden i gang, med noget af en omvej.

Da jeg tilsyneladende er for gammel og sær til at lære Windows server OS at kende, valgte jeg at smide windows 7/10 på den.
Win10 ville ikke, da der manglede storagedrivere, men fik set at den engang kørte med win7/vista/xp, så jeg installerede windows 7 på den , fik  den til at genkende mit system og diskene, så efter endt installation, opgraderede jeg til windows 10, opdaterede fuldt og nu kører den helt som jeg havde forventet.

Dl380G7 +
MSA60 +
D6000 =
tæt på 1 Petabyte lager.