hjælp til valg af nyt kabinet

Diverse d.  27. juni. 2021, skrevet af X-Man
Vist: 440 gange.

X-Man
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2021 12:05:35
Svar/Indlæg:
419/70

Da jeg ikke rigtig gider alt det der RGB lys mere, da det alligevel aldrig virker som det skal, vil jeg have mig et lydsvagt kabinet og især et med god støvfiltrering, har ikke en mindre formue og bruge på det, så har indtil videre kigget på følgende to, en  eller flere af jer der kender til dem:

 

https://www.proshop.dk/Kabinet...

 

https://www.komplett.dk/produc...

Balanovic
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2021 13:29:02
Svar/Indlæg:
654/36

Hvilket hardware skal der i? 

 

Om kabinettet er lydsvag siger ikke meget. Det er efter min erfaring hardwaren. Har mit bygget i et meshify med intet i bevægelse under lav load / idle. 



mfcods
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2021 14:27:16
Svar/Indlæg:
4217/223

Hvorfor bliver folk ved med at skrive de vil have et lydsvagt kabinet, alle kabinetter i dag er mere eller mindre lydsvage. Hvis der er noget som larmer er det gerne blæserne



X-Man
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2021 14:48:43
Svar/Indlæg:
419/70

i5 9600k

Asus Strix gtx 1660 Super

be quiet! Dark Rock Slim cpu køler

Men er mest ude på og få et kabinet der ikke blir så hurtigt støvet inden i, kan godt leve med den blir lidt varmere end det den er på nu i mit Phanteks Eclipse P400A RGB Black



Balanovic
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2021 15:51:36
Svar/Indlæg:
654/36

#3  Relativt kølige komponenter du har dig. 

 

Dit 1660 super har fanstop. Wuuhu.  Din 9600K ved jeg ikke om du har leget med, men ved OC kan det trække 140-150w. Ellers skønner jeg at ved browsing og let load kan din Dark Rock Slim passivt holde den kølig. Så en fanprofile med 0% indtil x antal grader. Personligt lader jeg den ramme 60c i 2-3 sekunder før blæseren går i gang. Medmindre din strømforsyning er med fanstop, så vil den desværre dreje rundt larme lidt. 

 

Mht. støv, hvis du gerne vil beholde dit Phanteks P400A, så smid støvfiltre på blæserne i front, find minimum RPM hvor de stadig drejer rundt og sluk de resterende. - Eksempelvis indtil din CPU rammer 60c. Der er positivt lufttryk skabt fra dine frontblæsere, så luften der kommer ind i kabinettet er filtreret og burde være støvløst/minimalt støv. Alternativet er, at slukke for alle blæsere indtil din CPU rammer x antal grader. -> Hvis grafikkortet bliver varmt, varmer det kabinettet op og varmer luften omkring processoren op, så det skal nok tænde alligevel. 

 

Selv bruger jeg fanprofiles, hvor intet bevæger sig og computeren er praktisk talt lydløs. Først ved gaming eller ~medium load på CPU vil blæserne gå igang. Samlede denne for 4 måneder siden cirkus og der er intet støv at se. Computeren er ofte tændt hele dagen. 

Hvis det ikke er nok at slukke RGB'en og ovenstående, så du stadig gerne vil skifte kabinet, kan du egentlig bare lede efter et med indbygget støvfilter i fronten og anvende samme principper. 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Balanovic d. 27-06-2021 15:52:11.


svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
27-06-2021 19:08:20
Svar/Indlæg:
2263/307

Find et, der er rigelig stort, og lydisolér med blygummi, og herefter lyddæmpende paneler, typisk i stenuld, eller opskummet bitumen (næsten det samme som oppustet blygummi). Men dette sæter store krav om airflow. Som også kan larme, der har jeg altid valgt blæsere fra Noctua.



X-Man
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2021 19:30:09
Svar/Indlæg:
419/70

Tak for jeres input, troede ikke det kabinet fra Be quiet havde støv filtre, men det ser ud til og være nogen i siden af fronten bag det der gitter



Balanovic
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2021 21:47:44
Svar/Indlæg:
654/36

#6 De blæsere fra BeQuiet er ikke så lydsvage ved deres minimum RPM. Bare ift. hvis du var interesseret i at have dem kørende hele tiden.



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2021 09:13:59
Svar/Indlæg:
5504/640

Gir ingen mening at lyddæmpe et kabinet da det det er komponenterne der larmer og når man lyddæmper et kabinet kan man risikere at  forhindre et godt airflow så meget at blæserne ikke kan suge nok frisk luft ind i kabinettet ved lave omd og så skruer man mere op for blæserne = mere støj eller bare undre sig over hvorfor pcen bliver varm.



Boomboy
 
Overclocker
Tilføjet:
28-06-2021 16:54:26
Svar/Indlæg:
351/36
#8
Der er stadig andre komponenter som kan larme.
Eks. diske eller din AIO pumpe.

Ingen tvivl om støjdæmpning er et tradeoff.

Jeg smidt Noctua i mit tower, det har præcis dæmpet det som det skulle, uden at det går ud over temp.