DRM på spil kan dræbe masser af fps på mid-range PC'ere

Spil d.  12. juli. 2021, skrevet af Burgurne
Vist: 1196 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2021 11:29:11
Svar/Indlæg:
5871/1286

Denne video viser en ret tydelig forskel på Resident Evil 8 Village Empress mellem en lovlig version, og så en cracket version, hvor Denuvo er deaktiveret:

The legal version reached 6.2 FPS of minimum, while in the cracked version it was 51 FPS , that is, almost 45 FPS of difference (44.9 FPS). If we take the total FPS average, the original version offers 51.1 FPS compared to 65 FPS of the pirated version, +13.9 FPS for using a crack, a huge difference for users with mid-range PCs.

Læs mere her: https://bit.ly/3r4VYbZ

Se videoen her: https://www.youtube.com/watch?...

 

Man skal selvfølgelig ikke piratkopiere, men hvis denne tendens med at ødelægge spiloplevelsen for mange mid-range PC'ere pga kopi-beskyttelse, så synes jeg godt man kan forsvare at cracke spillet NÅR MAN HAR KØBT DET, naturligvis.

Anomynous
 
Superbruger
Tilføjet:
12-07-2021 22:38:12
Svar/Indlæg:
382/14

Findes der virkelig stadigvæk folk der betaler for deres spil? Ha! Jeg har kørt med cracks siden 99 og har ikke set mig tilbage siden



mfcods
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2021 01:29:16
Svar/Indlæg:
4216/223

#1 vildt at der stadig er folk der kører med crackede spil



pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
13-07-2021 01:51:03
Svar/Indlæg:
1119/58

#1 Du er sgu en hård gut hva



PhillipA
 
Superbruger
Tilføjet:
13-07-2021 09:30:06
Svar/Indlæg:
293/32

#2 +1

Det var alligevel en del FPS til forskel, og som #0 er inde på, så burde det jo ikke være nødvendigt, at friste folk til, at cracke sine lovlige spil, for at få den bedste spiloplevelse.

Vi må håbe at spilproducenterne kigger med, så de kan få styr på deres kopi-beskyttelser, uden at gå på kompromis med deres produkt.



Slizerdk
 
Newbie
Tilføjet:
13-07-2021 09:53:30
Svar/Indlæg:
197/3

Hejsa

Det "lugter" lidt af at der sendes data om spillestil, tid og opførsel i spillet - har man godkendt det i EULA?

Man kan undre sig over at det skal køre i baggrunden i et solo spil og ikke bare kører et check i startup af spillet som i gamle dage.

mvh.



Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
13-07-2021 11:36:09
Svar/Indlæg:
4981/47

#1

Hvis alle havde den indstilling, så fandtes der ikke mange single player spil og alt havde været Pay2Win/Pay2play :P

Er man nærrig mht til spilpriser, så kan man bare købe keys via Kinguin eller lign sites, jeg har for eks købt Stellaris og alt gameplay DLC løbende for vel 260.- samlet dvs ca 1/3 af nypriser.

Jeg tror dog #5 er inde på noget her, de kan have smidt noget telemetry med i pakken, alternativt er DRM delen bare buggy ind i helved, uanset er der noget helt galt med ydelsen på DRM delen.

Et DRM model skal sku ikke være mere krævende end spillet/stalle spillet eller hvad der foregår her 🤣



CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
13-07-2021 16:29:42
Svar/Indlæg:
1919/73

#1 Der er sgu ikke noget at prale med - din indstilling er helt skæv.

Prøv at forstille dig at alle havde samme indstilling 

"Ha! Er der virkelig nogen der betaler for deres mad? - Jeg stjæler min" 

For sige det som det er - Du burde skamme dig!



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
13-07-2021 17:27:07
Svar/Indlæg:
3661/82

#6

Ja. Folk undrer sig over der er flere og flere  spil der er baseret paa mikrobetalinger og krav til firma koerende server. og samtidigt vil de ikke betale for et spil...

Men enig I at DRM satme ikke skal vare en haemsko. Men jeg forventer desvaere ikke forbedringer paa fronten indtil alting af server baseret spil med mikro betalinger :(

 

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 13-07-2021 17:37:12.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
13-07-2021 17:40:29
Svar/Indlæg:
3661/82

lidt kritik paa YT videon ( jeg har kun kort skimmed den) det ser i mange tilfalede ud som om det slet ikek er samme situation i spillet hvorfor naturligivs jeg ville forvente en forskel i FPS. 

FPS vaerdien de taler om er et enkelt dyk punkt. kun at have et eksempel goer det svaert at udelukke det blot var en externe 3part faktore

Begge ting goer beviset lidt mere "tyndt"

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 13-07-2021 17:42:42.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
13-07-2021 17:46:50
Svar/Indlæg:
3661/82

opfolgnig til min tidliger post

Hvis vi laeser commenter er der en her som er ret vigtige syndes jeg

"EMPRESS had to disable every game animation that checked with Denuvo if the game is legit. So the cracked version does not have certaion animations.. We see clearly that the witch-vampir does not grab Ethan, Ethan is not trying to defend from bees, counter attack is not working in game .."

dvs de fps vi taler om er bestem ikke kun pga denuvo men pga der er animation der mangler i spiller saa der er alt andet tale om en test der viser performance tab fra denuvo.

 

I min optik er vi nu taet paa en simpel clickbait titel I artiklen, og storset intet der har med en test at goere



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
13-07-2021 17:57:32
Svar/Indlæg:
3661/82

Jeg dykkede lidt mere ned i artiklen og lad os kigge naerme paa YT videon

https://youtu.be/5Mgu7QTllNQ?t...

her er vi 17 sekunder inde i spillet. det er kort for at videone gaar helt forkselligt. (de er stadigvake en smule forskellig her)

hvis vi kigger paa frame delat g rafen ser jer altsaa ikke det store problem her

begge har 4 klumper af hojere framrender tid med en lille spike i midten dog af afstandend lidt anderledes. nok grundet forskellighede i videon

det eneste sted jeg ser en stoerre forskelel er i starten dvs ved load.

 

De storre Frame render spikes forksel komemr foerst i kraft nar vi ser zombien/monster toesen. det sker omkring her 

https://youtu.be/5Mgu7QTllNQ?t...

og lur mig om  i den DRM fri version saa har vi slet ikke monsteret i synet. saa jo klart  ar loade en high polgyon model  er sloever end ikke at goere dette.

 

med den slags analyse kan man jo komme ud med en hvilken som helst konklussion.

f.eks at spise spinat giver flere FPS i spil ( hvis lige samtidigt at du skruer ned for oploesning og spiller paa en hurtiger maskine)

 

 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2021 19:11:01
Svar/Indlæg:
5871/1286

Både ja og nej SvenBent.

Den der micro stutter kan findes fleres steder, specielt med Denuvo 11, og igen ses denne microstutter mere på en midrange end på en highend. 

Her er et andet eksempel fra Borderlands 3, dog ikke med en mid-range PC (RTX 3080, i9 9900K), så forskellen er ikke såå stor, men den er der. Samme benchmark med samme settings:

Uden Denuvo gennemsnit fps 143.55  frametime 6,97ms

Med Denuvo gennemsnit fps  142,53 frametime 7,02

https://www.youtube.com/watch?...

 

Her er endnu måske et endnu bedre eksempel på Denuvo giver tab: https://www.youtube.com/watch?...



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
13-07-2021 22:05:54
Svar/Indlæg:
3661/82

#12

jeg takker for opfoelgning jeg giver det lige et gluk her om et par minutter.

jeg ville bare lige  klargoere at jeg ikke meneer at dunova ikke skaber performance problemmer. ( vi har set det foer) men det det ikke er saa graelt som artikle viser, smat at artikle er misvisende ( hvilket i sig selv ikke er en god idet hvis man vil til bunds i sagen)



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
13-07-2021 22:13:53
Svar/Indlæg:
3661/82

#12

i mine ojne en bedre test end i  den fra artiklen. da der er tale om ens grafiks eksevkering. og ja der var lige at ret irritende hak hvor kamere er ved at dreje om hjoernet til nogle laser skydende gutter..

jeg ville oenske der var mere end en test runde koert for at fastgeore det er er der ved gentagelse og ikke blot at uheldig 3. extern paavirkning.

I bordlands var forskelen ogsaa mindre ( dog stadigvake tydelig for ens oejne) end den "forkerte" udfoerte sammenliging i artiklen

 

I AC var det slemt ( bare med ojenene.) mange flere smaa hak i benchmarks.

 

ja d det er rimeligt skidt og  det er endog uden at kigge paa problemmet med at man skal have internet connection for at spille et spil.  personlgit burde deng slags kopi beksyttelse vaare paakrever at give en official crack to en stats organization  som kan udgive det hvis firmaet gaar nedenom og hjem

 

 

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 13-07-2021 22:23:08.


phansen
 
Superbruger
Tilføjet:
13-07-2021 22:54:46
Svar/Indlæg:
492/0

Min første tanke: Bliver computeren hurtigere af at mine kryptovaluta? 🙂



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2021 23:06:10
Svar/Indlæg:
5871/1286

#14 Ja, se der rammer du lige ned i orkanens øje. Hvorfor skal vi finde os i en kopi-sikring der dels sløver ens PC (mere eller mindre), samt at man SKAL have forbindelse til internettet for at starte/spille singleplayer spil. Det er jo stadig langt fra alle folk med så hurtige ping-tider som os på fiber, så en Mid-End PC og en halvdårlig netforbindelse, så vil der alt for meget tabt i et lovligt spil, fremfor et cracket.

Vil forøvrigt også give dig ret i, at testen med Borderlands 3 burde være kørt min. 3 gange uden og med Denuvo og at det så var et gennemsnit der var blevet vist.

 

#15 Ja, det gør den, især hvis du sætter vCoren op til 1,8 volt. Måske din PSU har lidt svært ved at trække så meget strøm, men så kan du jo hjælpe den lidt ved at pille alle blæserne fra incl den på CPU-køleren. Så burde det virke fint 🤡👽 Men som du ved, så er der længere til Esbjerg end på cykel.



PhillipA
 
Superbruger
Tilføjet:
15-07-2021 09:03:25
Svar/Indlæg:
293/32

Jeg fald lige over denne artikel fra 2019, hvor Devil May Cry 5 er testet med og uden Denuvo DRM: https://www.techpowerup.com/re...

Jeg har kun lige skimmet det hurtigt igennem, men tænkte nogle her inde måske kunne have interesse i det 🙂



phansen
 
Superbruger
Tilføjet:
15-07-2021 13:13:45
Svar/Indlæg:
492/0

#16 Et par sjove indlæg 🙂 men den alvorlige del af mit indlæg er naturligvis den gæst, man risikerer at få med, når man henter sådanne patches.



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2021 14:07:05
Svar/Indlæg:
5871/1286

#18 Ja, man bør vide hvor man henter sine ting. Dog er faren ikke ret stor fra de større grupper, da de heller ikke vil have deres "navn" koblet sammen med vira, keyloggere osv osv.



phansen
 
Superbruger
Tilføjet:
15-07-2021 16:41:52
Svar/Indlæg:
492/0

Danske Bank ved også, hvor man henter tingene, men de fik en gæst med alligevel. Det kan gå galt flere steder. Folk må da hente alle de ting de vil, men personligt ville jeg finde på noget andet at lave. 🙂



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2021 22:36:41
Svar/Indlæg:
5871/1286

#20 Hvis man ser sådan på det, så skal man nok slet ikke have internet 😉



phansen
 
Superbruger
Tilføjet:
16-07-2021 09:11:46
Svar/Indlæg:
492/0

Det var et eksempel på, at de fik en gæst med, selv om ophavsmændene til den software, de troede, de hentede, er gode nok. Og blind tillid til folk, der laver cracks til spil... Okay, jeg slukker for mit internet og krydser fingre for dig og andre med samme blinde tillid. 🙂



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2021 09:15:49
Svar/Indlæg:
5871/1286

God ide #22, for som du selv skriver, så kan vira komme alle steder fra. Men hvorfor skulle cracks lige være specielt udsatte? Det er de faktisk ikke, hvorimod p0rn-sider gennem tiden har haft en meget kedelig rekord på flest vira o.lign. i forhold til antal sider. 



phansen
 
Superbruger
Tilføjet:
16-07-2021 09:25:30
Svar/Indlæg:
492/0

Hvilken distributionskanal, man henter software igennem, kan have meget at sige. Der findes ikke mange ting, som er lettere, end for en 3. part at lægge en gæst ind i et stykke software og sende det videre ud på internettet.

Og lyssky software... Jeg har nok bare nået den alder, hvor min tillid ikke længere rækker.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af phansen d. 16-07-2021 09:28:11.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2021 09:30:11
Svar/Indlæg:
5871/1286

Igen, du skriver selv, at det kan komme (næsten) alle steder fra, så hvorfor skulle cracks til spil være specielt udsatte?



phansen
 
Superbruger
Tilføjet:
16-07-2021 10:21:55
Svar/Indlæg:
492/0

Hvorfra og af hvem bliver cracks og anden lyssky software distribueret?

Derudover stoler jeg bare ikke på de folk, som laver den slags software. Det kan da godt være, at nogle af dem har et navn, de gerne vil beskytte, men lige pludselig går de måske i en anden retning.



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2021 12:58:07
Svar/Indlæg:
5871/1286

Du modsiger dig selv. Du siger at man kan få vira mv alle steder fra, og så trækker du lige cracks frem som den helt store synder. Jaja, tro på det, så bliver det nok godt. Jeg giver i hvert fald op her.



Drunken
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2021 05:56:52
Svar/Indlæg:
1107/258

Syntes at have læst at alle spil udgivere er imod de sites, fordi de ingen penge tjener på det "købte" spil der. Well har sgu selv købt meget på kinguin :)  Men de er ikke happy omkring det anyway.   

Downloader som regel også spil første gang det skal prøves og køber så hvis det er noget værd for mig.. (Ark, the forest, Diverse Final Fantasy etc etc)

Cocio21 skrev d. 13-07-2021 11:36:09

#1

Hvis alle havde den indstilling, så fandtes der ikke mange single player spil og alt havde været Pay2Win/Pay2play :P

Er man nærrig mht til spilpriser, så kan man bare købe keys via Kinguin eller lign sites, jeg har for eks købt Stellaris og alt gameplay DLC løbende for vel 260.- samlet dvs ca 1/3 af nypriser.

Jeg tror dog #5 er inde på noget her, de kan have smidt noget telemetry med i pakken, alternativt er DRM delen bare buggy ind i helved, uanset er der noget helt galt med ydelsen på DRM delen.

Et DRM model skal sku ikke være mere krævende end spillet/stalle spillet eller hvad der foregår her 🤣