Hakkende markør og andet under anvendelse af redigerings programmer

Software d.  25. juli. 2021, skrevet af Isvaffel
Vist: 438 gange.

Isvaffel
 
Enthusiast
Tilføjet:
25-07-2021 15:44:41
Svar/Indlæg:
12/7

Hej alle,

 

Jeg har lagt mærke til en mystisk opførsel, mens jeg anvender redigeringsprogrammer, som eksempelvis Adobe Photoshop, Premiere Pro og et andet ikke-adobe billederedigeringsprogram, Luminar 4. 

Når jeg bearbejder et billede, så har min mus en hakkende/sluggish opførsel. Den bedste visuelle beskrivelse ville være som hvis skærmen gik fra 144hz og raslede ned ad indtil markørens bevægelse teleportede rundt i stedet for flydende bevægelser.

 

Det stopper først, når jeg ikke bevæger musen i 2-3 sekunder. Her ligner det at hele softwaren refresher og markøren er igen flydende indtil det samme gentager sig igen et par sekunder senere. Jeg ved simpelthen ikke hvad det er. Ram er der masser af, hvor jeg typisk kun anvender 47% af mit samlede 32GB ram, når hændelsen sker, og denne ændre sig ikke, når fejlen ophører. Jeg tænker derfor at det sikkert ikke er en fejl relateret til mangel på memory.

 

Det sker på min hjemme PC, som dog er langt kraftigere end min arbejds PC, hvor jeg ikke oplever nogle problemer. Det er store filer, som jeg arbejder med, men intet udover det sædvanlige. Det er alt fra almindelige RAW billedefiler fotograferet med et telefon/spejlreflekskamera til almindelige MP4 videofiler.

Tænker I at problemer er RAM relateret eller det noget helt andet?

 

Specs på hjemme PC:

  • AMD Ryzen 9 3900XT 
  • ASUS STRIX 2080Ti OC 11GB
  • 32GB DDR4 3600MHz
  • 2TB SATA SSD Samsung QVO
  • 2TB M.2 PCIe SSD Corsair MP600 Gen4.
Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2021 18:13:04
Svar/Indlæg:
2246/14

Hvordan er cpu usage/temps ?

Det kan også være en driver der er problemet - tjek om der er nogle processer der bruger meget cpu. 



Isvaffel
 
Enthusiast
Tilføjet:
25-07-2021 18:29:02
Svar/Indlæg:
12/7

Jeg har fundet svaret. Det var åbentbart G-sync, der var sorteper. Mystisk! Tak for forslaget dog 🙂

Swayde skrev d. 25-07-2021 18:13:04

Hvordan er cpu usage/temps ?

Det kan også være en driver der er problemet - tjek om der er nogle processer der bruger meget cpu. 

 



Anonym202187141154
 
Moderator
Tilføjet:
26-07-2021 09:51:18
Svar/Indlæg:
1767/90
#2 Jeg skulle liiiiiige til at skrive det, jeg har haft det samme problem i noooooget tid og var ved at blive idiot af det, jeg har altid haft den på vindue og fuld skærm tilstand uden bøvl, men det kom åbenbart ved driver update for 1-2 års tid siden, jeg kan ikke huske det....