Hej.
Min PC installerede Windows 11 i aftes (den spurgte om lov først 😉), og bortset fra Creative som sædvanligt ikke kan overføre drivere, og at endnu alt ikke er oversat til dansk i Windows, så ser den ud til at køre fint. Dog har jeg lidt besvær med, at "START" ikke mere er i nederste venstre hjørne, men nu er med i samlingen i midten af skærmen. Det er nok bare en vanesag, men nu har den start-knap været nederst til venstre lige siden Windows 3 (og måske før, jeg har aldrig kørt windows 2 eller windows 1)
Efter at have været i denne spændende PC branche siden 1994 så er en af de mange lærer, at "vent med at installere nyt styresystem indtil børnesygdommene er væk efter 1 års tid. Med mindre man keder sig og søger alverdens bøvl 🙂
I dette tilfælde 2021 så er der ingen grund til at opgradere Win 10.
Jeg har kørt det siden det blev frigivet i DEV Channel og det jeg har oplevet er at windows defender skulle startes manuelt efter hver boot (det er vidst fikset nu) og explorer.exe crasher fra tid til anden. Ellers ikke det store bøvl.
#0 Du kan flytte din start menu hvis du ønsker det. https://www.windowscentral.com...
Jeg kører det i øvrigt kun på min gamer pc som ikke betyder noget om den crasher eller skal reinstalleres. På min computer der bliver brugt til arbejde og alt andet kører jeg Windows 10 og bliver ved med det til Windows 11 bliver officielt frigivet
Kørt i 4 dage uden problemer, nu vil jeg spille og se om jeg er lige så positiv.
Kører også her kun på gamer-PC'en, dog uden nogen problemer endnu, bortset fra nævnte problem med Creatives driver, men den fejler ved hver opdatering.
EDIT: Tak for tippet #2 😉
Lige den du peger på #5 er også et af mine største irritationsmomenter.
Et andet er åbenbart en fejl i oversættelsen af, hvordan man udskifter powershell med CMD.EXE. Den sti jeg får beskrevet i Microsoft's hjælp findes ikke i mine indstillinger 😕. Når jeg søger i indstillinger på kommandoprompt, så kommer der alt muligt andet frem, end hvordan jeg åbner den. Den er der stadig, for jeg kan vha SØG starte den, men jeg ville gerne have den fast på startmenu'en, i stedet for powershell. Nogen der ved hvordan det kan gøres?
Hvilken version af Windows 11 kører du? Sådan ser mine settings/indstillinger slet ikke ud!!
Det eneste jeg kan finde om "terminal" er dette:
Og der hvor det ser ud som en meny der kan åbne sig i "Terminal" afsnittet, der er kun en valgmulighed, nemlig den der er valgt!
Det hedder Windows Terminal, og det starter bare Powershell????
EDIT: Nu kom det frem. Jeg troede Windows 11 selv sørgede for at være helt opdateret efter install, men der var lige en KB5004342 med .Net Framework 3.5 og 4.8 for Windows 11.
Nu fandt jeg det efter din forklaring og opdateringen. 😎
Tak for hjælpen
EDIT 2: Næ, ikke alligevel. Når jeg nu klikker på v, og derefter vælger settings, så ser det sådan ud:
Så hvilket program skal jeg bruge for at få vist/ændre "settings"?
#10 Ser ud til du måske stadig mangler en update. Først i går jeg bemærkede der var kommet en settings side.
Men du kan bruge notepad/notepad++ til at editere JSON filen. Find GUID for CMD i filen og skift det GUID der står under preferred.
#11 Ja, du havde ret. Der manglede endnu en lille opdatering, nu er den holdt op med at spørge efter et prg i Windows Store, Det er åbenbart et ganske lille program, som faktisk LÅ i Windows, men som den ikke kunne starte før omtalte opdatering. Det hedder OpenConsole.exe.
For nu at være sikker på det er rigtigt hvad jeg skriver, vil du så prøve at starte Windows Terminal, og derefter task manager og se, om ikke det er de samme programmer hos dig?
Umiddelbart ser det ud til at virke fint, men det har jeg troet før 🙄
Prøvede dit trick i #12 inden opdateringen, og det virkede faktisk også fint. Mange tak for hjælpen 😀
#13 Så lidt! Jeg er desværre ikke i nærheden af computeren før engang i næste uge, men mon ikke det er korrekt. 🙂
Eeeeeh .. et totalt noob spørgsmål ..
Kommer win 11 som en opdatering til win 10, uden formattering?
Eller skal man igennem en formattering, og totalt reinstall?
og btw #0
jeg ville få stress af det skrivebord du har --> "Galopperende ikonititis"
Hvis jeg har mere end 5-6 ikoner på skrivebordet, så er der sket en fejl :)
#15 Den er kommet til mig som en opdatering, dvs ingen nyinstallering.
Og mht ikoner ser jeg sådan på det: Hellere system i rodet end rod i systemet!
Der er forøvrigt kommet en opdatering til i dag med mange fixes og nyheder:
Hvordan installerer man lige fra USB stick?
Ville lave en ren installation i går, men pga secure boot kan jeg ikke boote fra USB, når secure boot er slået fra, "understøttes Win 11 ikke på denne maskine"
Så jeg måtte "nøjes" med at gendanne
Asus ROG Crosshair VII Hero
3900X
Hvordan genstarter man i safe mode?
Det kan da godt være det skulle have et skud
Har brugt nu windows 11 i en uge, har ikke haft nogle problemer, også i spil.
#18 Ganske som i Windows 10.
Du højreklikker på START-knappen, vælger "Luk computeren, eller log af", holder SHIFT-knappen nede og vælger Genstart. Så genstarter den til en rep-tilstand, hvor du kan vælge at fortsætte almindeligt, eller gå til rep "afdelingen"(kan ikke lige huske det rigtige ordvalg), og der kan du så vælge at genstarte i sikker mode (safe mode) med nogle forskellige indstillinger.
Ganske som #20, så har jeg ikke oplevet problemer efter alle de små opdateringer som min manglede. Nu kører alt bare som det skal 😀
20# Ja planen bliver at få det smidt på min Ryzen 5 3600 og så få lagt Linux på min gamle Xeon X5650
Hvordan opdaterer jeg windows 10 til 11
_Letni skrev d. 09-08-2021 17:37:38
Hvordan opdaterer jeg windows 10 til 11
Det kan du pt kun ved at indrulle dig som udvikler, så kan du opgradere til 11
Har lige skiftet over til Windows 11 Insider
Og lige umiddelbart virker det til at være et fint styresystem dog er der bare lidt man liige skal vende sig til
#25 Sådan har jeg det nu, når jeg skal hjælpe andre der stadig kører Windows 10 😎
Ja for mig plejer jeg nu og kan huske hvor tingene er i de tidl versioner af Windows som eks Windows 98
https://www.microsoft.com/en-u... for dem der vil lave en clean install af windows 11
Har nu installeret den endelige version af Windows 11 så det skal lige prøves af før jeg begynder at udtrykke mig om det.
Træls man ikke kan have lodret taskbar og at startmenuen er så låst. Kommer ikke på min hjemme pc foreløbig..... (X99+5820k 😀)
hvis man laver en clean install på en maskine der kører windows 10 ny, skal man så bruge sin key igen, eller finder den selv det som den gør ved en ominstall af win 10, da det jo er bundet op på HW
Har lige kørt Windows 11 ind på min Bærbar og stationær. ren install. og de var aktiveret fra starten af, selv Office 2019 var aktiveret. så det spiller her.🙂
Udgave Windows 11 Pro
Version 21H2
Installeret d. 30-07-2021
Operativsystemets build 22000.194
Visning Microsoft-pakke med funktionsoplevelse 1000.22000.194.0
Har kørt uden nogen problemer, Jeg har kun spillet mine kørespil, hvilket er det vigtigste for mig, har også et arbejde at passe. jeg er rimelig positiv.
Så det bliver nok til en ren installation om et par mdr.
Har også lige lavet en clean install på min gamer-rig, og windows 11 er aktiveret automatisk. Jeg har til dato ikke oplevet noget der kører langsommere, hverken spil eller de tests jeg kører. Synes faktisk Windows 11 kører bedre end win10 "out of the box" 😉
Nogen der har prøvet at lave et install på en ryzen maskine også sat en 1gen ryzen i for at se om den så kan starte op stadigvæk.
Altså om det kun er ved install den checker og stopper maskinen ved unsupported cpu