hjælp til fan controlling

Køling d.  01. august. 2021, skrevet af Alienwannabe
Vist: 725 gange.

Alienwannabe
 
Superbruger
Tilføjet:
01-08-2021 18:51:45
Svar/Indlæg:
278/28

regner med jeg skal lave vandkøling til mit system i den kommende tid hvis jeg ellers kan få de sidste dele hjem, jeg regner med at bestille 15 Arctic P12 hjem til mit system, skal dog nok kun bruge 10 men hellere have for mange.

 

mit sprøgsmål er så hvordan kontrollere jeg dem så nemmest, har selv kikket på den her https://www.proshop.dk/Kabinet...

men læser det som om det kun er 5 fans man kan styrer, skal jeg godt nok op og have 2 stk af dem så ?

gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
01-08-2021 19:12:43
Svar/Indlæg:
5678/460

husk og køb blæsere som sampak .. og spare penge :) 

5 stik .. 5 blæsere .. medmindre de kan trække watt nok til at køre 2 på samme med adapter ..  eller 3  . 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gandalf18 d. 01-08-2021 19:16:49.


keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
01-08-2021 19:21:15
Svar/Indlæg:
833/39

Arctic kan "Daisy chaines" - Det vil sige at du i teorien kan koble alle 15 på én pwm header. Det vil jeg dog ikke anbefale, da det med største sandsynlighed overstiger hvor meget watt dit bundkort giver til hver pwm header. 
Det er dog stadig muligt at køre alle direkte til dit bundkort, da næsten alle nyere bundkort har mindst 4-6 pwm headere. Ellers kan du bruge splittere, jeg kan varmt anbefale denne: https://www.coolerkit.dk/shop/... erfaring med vandkøling og blæsere dertil, er at man bruger alt for lang tid på at stille fan kurver, jeg gør i hvert fald (vandkøling må ikke larme meget i min optik). Jeg finder det nemmere at bruge hvad jeg allerede har til rådighed i forvejen på bundkortet. Blæserstyrings software og hardware er meget svingende i forhold til kvalitet og hvor meget du egentlig kan indstille det. Der findes også gode, jeg har desværre bare ikke prøvet nogle der er bedre end hvad langt de fleste bundkort kan.



Alienwannabe
 
Superbruger
Tilføjet:
01-08-2021 21:31:55
Svar/Indlæg:
278/28

#1 ja køber sampakker fra proshop, de er dog ikke på lager men ligger en ordre og håber de kommer inden for nærmeste fremtid :D

 

#2 og fedt nok, https://rog.asus.com/motherboa... har dette bundkort og som jeg selv kan læse mig frem til har det 6x4pin fanheaders, så måske kablet du har linker til er perfekt så, men aner ikke hvor mange fans jeg kan smide på hver header, vil jo helst ikke kortslutte mit kort.

 

Tillægs spørgsmål, har købt mig 2stk d5 pumper med pwm styring på, og kan se på bundkortet der er styring til netop pumper, mon ikke man kan splitte den styring til begge pumper på samme tid ?
 

 



keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
02-08-2021 14:27:46
Svar/Indlæg:
833/39

2 d5 pumper er nok lidt overkill medmindre du vil køre 2 seperate loops. Man brugte det førhen hvis man havde flere blokke som sli/cf, hver blok holder vandet tilbage, da det skal løbe igennem jetpladen. D5 pumpen får også strøm via sata/molex, så det er mere til styring og rpm måling du skal bruge pwm header, hvilken som helst vil virke.

Jeg bruger selv en d5 til en 420 og 280mm rad, cpu blok, gpu blok og pumpe/res. Den ligger og hygger med 1200rpm ved idle og 2500rpm ved full load. 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af keld43 d. 02-08-2021 14:30:25.


Alienwannabe
 
Superbruger
Tilføjet:
02-08-2021 18:36:52
Svar/Indlæg:
278/28

#4 det er helt sikkert overkill med 2 stk d5 pumper, men det er bare fordi jeg fik et godt tilbud på denne https://www.coolerkit.dk/shop/... og så tænker jeg bare at køre hastigheden ned på dem begge, så mit system bliver så lydløs som muligt :D



keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
03-08-2021 13:08:01
Svar/Indlæg:
833/39

Jeg ville bare bruge en 2 vejs splitter eller hvis du alligevel vil sleeve kabler, så kan du sætte dem sammen i ét stik 🙂



Tfalkman
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2021 19:26:10
Svar/Indlæg:
866/227

jeg bruger aquacomputer octo controlleren - det er seriøst den bedste investering jeg længe har gjort. Jeg kan styre alle 9 blæsere+pumpe samt al rgb belysning fra den og den koster 449 kr :) 
Til vandkøling er den super god fordi du kan vælge at dine blæsere og pumpe skal regulere ud fra vand temperatur. den controller er designet til at give den bedste oplevelse for dem med vandkøling :)

Det fedeste ved den er at indstillingerne bliver lagt over på controlleren sådan at den altid køre med dine indstillinger uden du behøver at have et program åbent. dette er specielt fedt hvis man feks også har MAC OS på sin maskine :) 
 



Alienwannabe
 
Superbruger
Tilføjet:
15-08-2021 18:32:40
Svar/Indlæg:
278/28

#7 tak for info, tager et kik på den :D

 

har fået mine fans hjem, og forventede enlig der var skruer med til montering på radiator men er der ikke, hvor finder man dem billigst, coolerkit har dem, men syntes 16 kr for 4 skruer er meget xD