Optimering af bios på MSI Bundkort til Ryzen

Bundkort / CPU d.  11. august. 2021, skrevet af poulsen48
Vist: 477 gange.

poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2021 17:50:49
Svar/Indlæg:
2885/268

Heysa alle sammen.

Så blev det endelig min tur til og få en opgradering fra det gamle som jeg har kørt med i årevis 🙂 

Jeg har fået følgene af min bror 

AMD Ryzen 5 2600 x6 3400 mhz
MSI B450 Gaming Plus bundkort.
DDR4 3600 cl 16

Min bror valgte og opgradere fordi han syndes at det ikke kørte så hurtig som folk gjorde det til.
Jeg er rimelig sikker på at der kan hentes rigtig meget ved og konfigure bios

Så er der en eller flere der kender til bundkortet her og eller bare nogle af de mange instillinger der skal ændres for at få en optimal opsætning ?

Link til bundkort
https://www.msi.com/Motherboar...

keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
11-08-2021 19:57:00
Svar/Indlæg:
833/39

Det er også en fint sæt, som er ganske potent stadigvæk.

Det kommer meget an på kvaliteten af din 2600X, hvor meget den vil. Hvis du har en god kvalitet, så er der en del at hente på manuel OC. Hvis du har en god køler, kan du snildt bare sætte volt til manuelt. Medmindre du har custom vandkøling, anbefales det ikke at gå over 1.375V for 12nm ryzen. De fleste 2600 og 2600X kan klare mellem 4.1 og 4.3 ghz ved 1.375V og under. (Standard køleren er god op til 1.25V og op til 1.3V - 1.3V bliver TOASTY!) Du skal nok hæve soc voltage til mellem 1.05V -1.1V, det er også vigtigt for dine ram, men det kommer længere nede.

Hvis du har en lidt tidligere iteration, så vil du muligvis få mere ud af bare og køre stock med PBO (Performance boost). Det finder du hurtigt ud af ved at prøve at manuelt oc. Du kan evt også bruge værktøjer som CTR (ClockTuner for Ryzen) eller Ryzen master.


Men du er dækket godt ind med hurtige ram, som ryzen er rigtig glad for. Du skal selvfølgelig aktivere DOCP eller A-XMP, som jeg mener msi kalder det. Du skal have en god kvalitet 2600x for at den kan tage 3600c16 som standard på memory controlleren. Du skal som minimum øge sock voltage til 1.05V eller 1.1V, hvis du skal have en chance for at køre rammene ved den hastighed. Du kan muligvis være nød til at skrue lidt ned for hastigheden til f.eks 3466mhz eller 3200mhz. Du kan derefter optimere timings, så forskellen bliver ubetydelig. Det er dog ikke min force med det ram oc. FreakMaster er den lokale guru for det, hvis han har tid.

Ellers held og lykke med optimeringen 😉



poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2021 20:25:20
Svar/Indlæg:
2885/268

 

keld43 skrev d. 11-08-2021 19:57:00

Det er også en fint sæt, som er ganske potent stadigvæk.

Det kommer meget an på kvaliteten af din 2600X, hvor meget den vil. Hvis du har en god kvalitet, så er der en del at hente på manuel OC. Hvis du har en god køler, kan du snildt bare sætte volt til manuelt. Medmindre du har custom vandkøling, anbefales det ikke at gå over 1.375V for 12nm ryzen. De fleste 2600 og 2600X kan klare mellem 4.1 og 4.3 ghz ved 1.375V og under. (Standard køleren er god op til 1.25V og op til 1.3V - 1.3V bliver TOASTY!) Du skal nok hæve soc voltage til mellem 1.05V -1.1V, det er også vigtigt for dine ram, men det kommer længere nede.

Hvis du har en lidt tidligere iteration, så vil du muligvis få mere ud af bare og køre stock med PBO (Performance boost). Det finder du hurtigt ud af ved at prøve at manuelt oc. Du kan evt også bruge værktøjer som CTR (ClockTuner for Ryzen) eller Ryzen master.


Men du er dækket godt ind med hurtige ram, som ryzen er rigtig glad for. Du skal selvfølgelig aktivere DOCP eller A-XMP, som jeg mener msi kalder det. Du skal have en god kvalitet 2600x for at den kan tage 3600c16 som standard på memory controlleren. Du skal som minimum øge sock voltage til 1.05V eller 1.1V, hvis du skal have en chance for at køre rammene ved den hastighed. Du kan muligvis være nød til at skrue lidt ned for hastigheden til f.eks 3466mhz eller 3200mhz. Du kan derefter optimere timings, så forskellen bliver ubetydelig. Det er dog ikke min force med det ram oc. FreakMaster er den lokale guru for det, hvis han har tid.

Ellers held og lykke med optimeringen 😉

Jeg mener ikke at denne cpu er en X model.
Jeg har kun haft computeren startet hurtig op for og se om den ville boote på de ram jeg har købt til den, og det ville den. Jeg har herefter valgt xmp profil på ram og lavet en genstart og booter helt fin bios igennem - men kommer selvfølgelig ikke videre da jeg stadig mangler og montere ssd og hdd diske 

andet i bios har jeg ikke ændret på. jeg ved min bror ikke har kørt med oc på den, så vi kender ikke til kvaliteten af cpu, af køler har jeg kun stock køleren. 

Men det var også om der var nogen strømbesparende indstillinger eller lign som sløver computeren ned eller lign ? 🙂 

Og Tak Tak fordi du ville hjælpe 🙂



keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
11-08-2021 20:54:24
Svar/Indlæg:
833/39

Fedt at den kan klare de 3600c16! Det er en ganske god bedrift af en Zen+.

Der er ikke nogen settings der fra standard sløver noget. Så skal han manuelt have valgt at begrænse den. 
Du kan altid bare gendanne til optimale indstillinger, garanteret f11 eller noget i den stil. Sætte xmp til igen, evt pbo eller manuelt oc, og du skulle være klar til at lege, når du får de sidste dele til den. 🙂
 



poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2021 20:57:49
Svar/Indlæg:
2885/268

 

keld43 skrev d. 11-08-2021 20:54:24

Fedt at den kan klare de 3600c16! Det er en ganske god bedrift af en Zen+.

Der er ikke nogen settings der fra standard sløver noget. Så skal han manuelt have valgt at begrænse den. 
Du kan altid bare gendanne til optimale indstillinger, garanteret f11 eller noget i den stil. Sætte xmp til igen, evt pbo eller manuelt oc, og du skulle være klar til at lege, når du får de sidste dele til den. 🙂
 

Fedt takker 🙂