Bedste distro til full install på USB

Software d.  02. marts. 2022, skrevet af Ciric
Vist: 593 gange.

Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2022 21:55:33
Svar/Indlæg:
1881/22

Efter jeg har fået nyt job, er jeg kommet i et firma hvor Steam desværre er bandlyst på firmalaptoppen.

Da jeg alligevel gerne vil have en større SSD i den stationære, er det oplagt at gøre det nu, og så bruge min nuværende OS disk i et USB-C enclosure (Samsung 960 Pro nvme. Laptoppen har USB-C 3.1 gen 2 10Gbit).

Så kan jeg have mit eget OS med Steam og et par småspil med i tasken, når jeg er væk hjemmefra.

 

Det store spørgsmål er så, hvilket OS.

De spil jeg kunne finde på at spille på farten, har jeg fået til at fungere med Ubuntu og Proton, så det kunne naturligvis være en mulighed. Er der nogen som har erfaring med at have en fuld install på et eksternt medie, som kan anbefale en distro?



Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Ciric d. 02-03-2022 21:58:04.
da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
03-03-2022 08:40:41
Svar/Indlæg:
4431/91

Jeg har rodet en del med portables og forskellige distro'er. Jeg har kørt med Manjaro XFCE de sidste par år af mange årsager. Det er super nemt at sætte op og vedligeholde og der er community repo's der har fikset alt for en. Hvis du gerne vil slippe for at sidde og skrive i terminalen er Manjaro IMHO det bedste bud. XFCE desktop manager er langt mindre buggy end Gnome (Ubuntu) og 100% kostumérbar.
Bare sørg for at lægge bootloader på USB SSD'en, så burden den ikke konflikte med din Windows installation.
Til gaming er der også Lutris hvis det ikke kører via Steam, eller du skal have Epic med.



Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2022 00:54:50
Svar/Indlæg:
1881/22

Takker, jeg vil se på Manjaro 😎

Jeg er nu ikke så nærvøs for terminalen, så længe der er fornuftige guides …og jeg er forberedt på at det vil tage tid at få til at virke.



da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
05-03-2022 09:13:49
Svar/Indlæg:
4431/91

Det burde være simpelt nok at sætte op. Sidste install på den bærbare tog lige over 5 min. + 5 min updates. Så er der lige et par obligatoriske steps, som:
· at sætte swappiness ned 
· måske tilføje -noatime til /root og /home partition i fstab.
· aktivere AUR og Flatpak i software manager.

Når du primært vil game, så anbefaler jeg du installerer med proprietary drivere :)
Der er meget hjælp at hente på r/ManjaroLinux. Det er bygget på ArchLinux og guides derfra burde virke 1:1. 



da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
06-03-2022 09:47:52
Svar/Indlæg:
4431/91

Jeg tager mine ord i mig mht XFCE desktop manager. Der burde bl.a. være lidt flere FPS at hente med KDE :)



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2022 21:27:53
Svar/Indlæg:
4112/52

Jeg kører Mint Cinamon på min bærbare, men den er noget afhængig af at det er det samme hardware man bruger hver gang (hvilket ikke burder være et problem i dit tilfælde), og jeg kører fint med flere steam spil, bl.a. civilizations serien.



Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2022 22:23:42
Svar/Indlæg:
1881/22

Har rodet lidt med det, og firma-laptoppen er mere låst end jeg gerne ville.

Ren Ubuntu live kører fint.

Den vil ikke boote fra Ubuntu med persistant storage, ej heller fra Manjaro live usb.

Det er lykkedes at få den til at installere Steam på en sekundær usb, men den nægter at installere Proton, da der ikke noget plads på en ren live ubuntu.

Bios er så låst, at jeg ikke engang kan slå Secure Boot fra, så må mok sande at jeg må hive muldvarpen frem, hvis jeg vil have mulighed for at spille lidt på farten 🤔

 

Tak for forslagene. Jeg fik rodet lidt med Linux distros, og fik opdateret min viden, så helt forgæves var det ikke 🙃