Hej.
Vi er et par stykker der har snakket en hel del om skivebremser virkelig er bedre end tromlebremser, siden de nu monteres på alle nye biler (og har gjort det en del år)? Hvis skivebremser virkelig er bedre, hvorfor kører samtlige lastbiler så stadig med tromlebremser? En lastbil skal jo have meget større bremsekraft pgs vægt end en personbil.
Tror jeg på grundforløbet for mange år siden, fik af vide af min underviser, at skivebremser bliver alt for varme på de store lastbiler, og derfor ikke bruges på større biler
På personbiler er der en del mere vedligeholdelse på skivebremser bagpå end der er på tromlebremser. Fordi de meget sjældent bliver bremset rene, er de slemmere til at ruste.
Der er tromlebremser at foretrække. Så slipper man også for bøvlet på nogen biler som både har en tromlebremse bagpå til håndbremsen og skivebremser.
#3 +1
#1 +#2 Jo, men en jumbojet har skivebremser, og der er det endnu flere kilo der skal bremses kraftigt ned, og der virker det jo fint.
Jeg kan dog godt se pointen mht luftbremser og skive/tromle bremser som beskrevet i #2's link
Jeg håber at elbiler får tromlebremser, for skiverne ruster fordi de ikke bliver brugt, da elbiler næsten kan nøjes regeneration som nedbremsning.
Bare for at klare misforståelsen, De fleste nye lastbiler kører med skivebremser på alle aksler. Det er faktisk kun bjærgningskøretøjer som stadig kører med tromlebremser.
---------- CB
BMW har faktisk en kombination på bagakslen.
"uden på" ser du en skrivebremse, men inden i skiven i midten er der et hulrum hvor der er en trommelbremse.
Skrivebremsen bruges når du bremser med pedalen, og tromlen når du bruger håndbremsen.
Det har de lavet som minimum siden E34 fra 94, da det var min første og selv den nyere BMW jeg har i dag har samme system, om end med lidt andre dimensioner.