Harddiske problemer

HDD/SSD/RAM d.  29. oktober. 2022, skrevet af Nax
Vist: 304 gange.

Nax
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2022 22:58:56
Svar/Indlæg:
58/12

Ved der ikke sker så meget her inde længere, men det kunne være nogle af de få der tilbage som havde give et godt tip til en løsning på  dette :)

 

For første gange i mange år, heldigvis, har jeg i går fået problemer med en af mine harddiske, det er en ældre 3TB Seagate barracuda ST3000DM001-1ch166 fra 2011, der indeholder 2 drev.

I går fik Windows problemer med at læse det ene drev, og jeg forsøgte at køre chdsk på drevet, men efter Windows havde tygges sig igennem det, blev det bare værre. 

Problemet er nu at Windows ikke kan starte når disken er sat til, men hvis jeg sætter den til når jeg er inde i Windows kan jeg få lov at se indholdet af det ene drev, men kan ikke gøre noget med det, da det ser ud til Windows prøver at får adgang til det andet drev, hvilken det ikke kan, så den står med 100% load på disken hele tiden. Kan heller ikke komme ind i diskhåndteringen, havde tænkt at jeg muligvis der ville have kunne deaktivere det ikke fungerende drev, så Windows stoppede med og prøve at indlæse det, og derefter have kunne flytte indholdet af det andet drev. 

Har haft lavet en boot-usb med Seatools og disken bliver fundet men kan ikke gennemføre nogle test, enten starter de ikke eller så fejlen de hurtigt, har også hentet firmware opdatering til disken og fået den opdateret, men det har ikke gjort noget ved problemet.

Er der en eller flere som evt kan anbefale software der køre uden om Windows og måske ville kunne hjælpe med at få data ud fra evt bare det ene drev som ser ud til at virke normalt endnu eller måske en anden løsning :)

 

 

M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2022 23:27:52
Svar/Indlæg:
4112/52

Hent en linux mint live, og kør programmet "gparted", så kan du måske, enten bare med linux, hente filerne, eller med gpartet få fikset dine partitioner.



Nax
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2022 23:53:13
Svar/Indlæg:
58/12

OK, tak for svaret, vil kigge på det :)

Skal dog lige have mine nye diske hjem før jeg prøver mere og min anden 3TB barracuda, skal vist også tages fra, den har en power on-time på over 1 år :) 

Har bestilt 2 nye ironwolf 4TB diske.



Nax
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2022 21:37:23
Svar/Indlæg:
58/12

Fik prøvet det, kan få adgang til nogle af filerne på det ene af de 2 drev, men det tager lang tid at flytte noget fra den og gpart kom med denne kedelige besked. 

* WARNING: The disk has bad sector. This means physical damage on the disk *
* surface caused by deterioration, manufacturing faults or other reason. *
* The reliability of the disk may stay stable or degrade fast. We suggest *
* making a full backup urgently by running 'ntfsclone --rescue ...' then *
* run 'chkdsk /f /r' on Windows and rebooot it TWICE! Then you can resize *
* NTFS safely by additionally using the --bad-sectors option of ntfsresize.*

Jeg overvejer at forsøge at clone disken via en ekstern disk dock/cloner, der kan den få lov at køre i dagevis hvis det er det der skal til og uden at blokere pcen.

Takker igen for hjælpen.