Hvilken gamer pc skal jeg tage ?

Gaming d.  30. oktober. 2023, skrevet af magn3146
Vist: 276 gange.

magn3146
 
Overclocker
Tilføjet:
30-10-2023 21:00:14
Svar/Indlæg:
11/8

Halløj, jeg står og skal købe en ny gamer computer.

Og jeg har ikke lyst til at bygge selv.

Jeg tænker valget falder på en af disse to


 

1 https://www.mm-vision.dk/visio...

2 https://topdata.dk/shop/444-to...


 

Personligt har jeg handlet fra MM før og der er virkelig god service, derimod ringede jeg til Topdata for at høre lidt ind til specs, da mærker på nogle af delene er undladt, og der blev der tøvet lidt med at svare mig på mit spørgsmål.

Uden at hænge nogle ud så bekymrer dette mig lidt, da det måske virker lidt som om der bare bliver puttet noget tilfældigt mærke fra hylden i.

Jeg ved ikke en skid om computere, men jeg ville da alligevel synes det er rart at vide hvilke mærker det er så jeg kan tjekke op på nettet.

Selvom jeg ikke ved noget om det så er mit indtryk at CPU i nummer 2 er bedre, Men GPU er bedre i pc 1 da den har 3 fans og ikke 2 fans som pc 2 har.

Uden at vide mærkerne fra PC 2, ser strømforsyning også ud til at være bedre, samt cpu køler også.

Jeg synes kabinettet fra Topdata er hamrende grimt, så det irriterer mig lidt, da det nok self er meget fint.

Udover det ved jeg ikke hvad forskellen er.

Kan se der er integreret wifi i pc 2 men det skal tilkøbes ved pc 1

Ender jeg ud med pc 1 så tænker jeg at opgraderer strømforsyningen, samt kabinet til et Corsair 275r,

hvilket nok ender ud i en 500 kr ekstra

Så til mit spørgsmål. Hvad tænker i ville være det bedste at vælge ? og er mine konklusioner helt galt?

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2023 16:26:54
Svar/Indlæg:
5872/1286

Umiddelbart er det svært at svare på, da du ikke skriver noget om budget. I begge tilfælde er der så meget at vælge imellem, at prisen svinger helt vildt. 

Her er nogle forskelle jeg har bidt mærke i:

CPU: Dem fra mm-vision er begge en version "f", mens dem fra topdata er version "k" (f). Uanset om du vil overclocke eller ej, så er "k" cpu'erne bedst kvalitet (som du også selv nævner)

GPU: Om der er 2 eller 3 blæsere på grafikkortet betyder næsten ingen ting, undtagen på MÅSKE støjniveauet. Det ser ikke ud til, at Topdata kan bestemme sig til, om man får et ASUS eller et MSI RTX4070, samt intet om, hvilken modeller de skifter imellem (stor fejl IMHO)

RAM: direkte forkasteligt, at de ikke skriver mere om hvad ram det er de tilbyder. Ikke så meget som den vigtige CAS-værdi oplyser de (dette er bl.a. årsagen til, at jeg aldrig vil købe en færdigbygget .... manglende oplysninger om de produkter man betaler for)

Forhandleren og de to sæt ram her er kun med som eksempel:

DDR5 ram 6000Mhz 2x16 Gbyte "dual-channel" ram, første sæt til 987,-kr:

https://www.proshop.dk/RAM/Kin...

Andet sæt 6000Mhz 2x16 Gbyte "dual-channel" ram til 1108,-kr

https://www.proshop.dk/RAM/GSk...

Der er altså ret stor forskel på CAS og ramtimings på disse 2 sæt, men ingen af de 2 oplyste forhandlere vil skrive noget om hverken bu eller bæ mht ram

Det værste eksempel er dog strømforsyningen, hos topdata skrives der bare STRØMFORS:  750W 80+ GOLD 80+ GOLD, MODULAR (750W). (I bilverdenen svarer det næsten til, at du får at vide, at motoren har 140HK, men ikke om det er el, benzin, brint, plutonium, moment, volumen eller andet), men intet om modelnavn eller bare fabrikat! Men du er selvf. også selv inde på, at PSU'en skal opgraderes.

 

Begge systemer er dog rimelig godt sammensat, så der ikke er noget der stikker ud, hverken sløvt eller overkill, blot har jeg fornemmelsen af, at samtlige af de produkter, hvor der ikke oplyses data, alle er taget fra nederste hylde.

 

 



magn3146
 
Overclocker
Tilføjet:
31-10-2023 21:41:50
Svar/Indlæg:
11/8

Halløj! Tak for et super brugbart svar !

Imellem tiden er der dog blevet udsolgt hos Topdata, på lige den model, så tænker at fokuserer på MM nu.

Jeg har snakket med MMVision som siger at de ram der sidder i er CL40, men at de kan upgrades til cl30 for 100kr, hvilket jeg godt tænker jeg kan klare.

 

Hvis vi nu skulle kigge på processeren, så sidder der jo som standard en i5 13400f i pc1

Jeg overvejer om jeg skal spenderer lidt mere og upgrade den til I7 13700f for 1500kr,

ville dette være dumt og spild af penge, eller ville hoppet fra i5 til i7 de 1500 kr værd ? 

 

Pc'en skal som sagt bruges til Gaming, og måske noget streaming med obs

Og så muligvis en smule musikproduktion, video/billed redigering, selvom jeg bruger min Mac til de ting, er det måske stadig godt nok at have muligheden for det på denne pc.

 

Iforhold til budgettet, så var det egentlig omkring de 11-11.500 men er villig til at de 1500 ekstra op hvis jeg får en cpu der er mærkbart bedre, og mere fremtidssikker



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af magn3146 d. 31-10-2023 21:45:51.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-11-2023 17:52:59
Svar/Indlæg:
5872/1286

Den med CPU'en er svær. Det afhænger i den grad af, hvilken opløsning du vil game i. Hvis du vil game i 1920*1080 240hz eller 360hz, så er det en rigtig god ide med den i7 (vælg dog en version "k" eller "kf" hvis muligt!!), men hvis du vil game i 4k med al øjeguf slået til, så har CPU'en langt mindre at sige. Det afhænger jo bl.a. af den skærm du vil bruge.

Men nu skriver du, at du også vil lave video og musik på den, og så i7 at foretrække over i5. Ingen af disse CPU'er er fremtidssikret, det er der faktisk ingen CPU der er, heller ikke den "største" til knap 5000 kr:  https://www.proshop.dk/CPU/Int...

Denne CPU vil dog være overkill i resten af systemet 😊



CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
02-11-2023 15:15:48
Svar/Indlæg:
1919/73

Jeg har et par gange rådet folk til at købe fra MM da de ikke ville have en hjemmebygget grundet garanti - de vil helst have et sted hvor de kunne sende hele PCen i tilfælde af defekt og i alle tilfælde har de været meget tilfredse med MMs PC´er og da jeg ved selvsyn tjekkede dem fandt at kvaliteten sgu var i orden.

Så på den baggrund vil jeg vælge en MM

 

Hvad den skal indeholde kommer helt an på hvad du skal spille - Jeg ville droppe 4K og have fokus på gamers sweet spot 1440 og noget der kan give gode frames 90 fps og op

Så jeg ville vælge i7 13700 K(F)  (Du kan nøjes med 13400 og der går nok et par år før du ville ønske du havde valgt 13700 - men den vil gøre det du ønsker imellem tiden) - Du får fin 1440p performance med et RTX 4070 - der er ingen grund til at give ekstra for et 4070ti - det giver ikke nok FPS til at retfærdiggøre de 2000,- ekstra 

Du kan overveje om du vil betale 250,- ekstra for en upgrade til Corsair TX750m 80plus gold - jeg ville gøre det 

 

Så valget er mellem at snuppe standard løsningen til -10.995 og evt. smide 250 ,- ekstra for Corsair TX750m 80plus

 

Eller nappe en upgrade til 12,495 med en 13700 - det ville jeg - Men det er fordi jeg er mig og det er absolut ikke nødvendigt at gøre det hvis du holder dig til 1440p - og tro mig med et 4070/13400 får du dig en rigtig god gamer der vil give flydende oplevelse i AAA titler mange år frem - så brug heller de ekstra penge på en fed skærm - det er lige snart BF og mon ikke du kan finde en Dell Alienware AW3423DWF til en god pris 

 

 

 

 

 

 

 

 



Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af CDCRenegade d. 02-11-2023 23:52:11.