LG vs Samsung i OLED monitorer - Ved I noget?

Monitor d.  04. januar. 2024, skrevet af Burgurne
Vist: 426 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2024 18:27:11
Svar/Indlæg:
5871/1286

Altså for fa.... Nu gik jeg lige og glædede mig til, at der endelig kommer en 32" OLED skærm i 4K med Gsync (kompatiblitet). Så er der begyndt at dukke artikler op om hvad der er bedst WOLED fra LG eller QD OLED fra Samsung. Det er (som jeg forstår det) mest talt op omkring f eks tekst og tal på en PC-monitor, hvor inegn af dem vist står 100% klart pga deres pixelopbygning. Men de artikler jeg kan finde, bliver hurtigt så langhårede, at jeg ikke ved om det vil vedrøre en alm bruger/gamer som mig. Er her nogle af jer der ved mere om dette, og som kan forklare på jævnt dansk:

  1. Forskellen på WOLED og QD OLED?
  2. Hvad er bedst til gaming?
  3. Hvad er bedst til job (word, excel mv)?
  4. Kontrast og farver?
  5. Strømforbrug?

Hvorfor lave noget enkelt, når det kan gøres kompliceret?? 😢

DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2024 20:38:08
Svar/Indlæg:
2957/206

Nu har jeg ikke kigget ind i det til gaming skærme, men har dog spildt.. utalligt meget tid på at kigge ind på det på TV siden.

I kort(ere) version:
- WOLED (LG paneler) har muligvis noget bedre fundet ud af at counter burn-in, til nogen grad.
- Der var en rimelig del poster omkring Samsung paneler med burn-in, især første generation.
- Samsung's QD-OLED skulle være bedre billedekvalitet - men vi er deroppe hvor der er chancen at du måske ikke decideret ville lægge mærke til det, og slet ikke hvis de ikke stod lige ved siden af hinanden.
- Samsung QD-OLED skulle have et højere lysniveau - evt. bedre hvis du har et lyst rum.
- Hvis du er i et lyst rum, stort vindue - eller lignende, så er LCD muligvis stadig at foretrække.

Strømforbrug husker jeg ikke pt, men burde være muligt at se nogle Watt forbrug (samt 'kategorier for strømforbrug).

Må melde pas med hensyn til word, excel, mm. Dog ville jeg i begge tilfælde nok prøve at minimere forbruget af dette, eller i det mindste sætte lysstyrken en god del ned - pga. burn-in chancen. Det er ikke ligefrem OLED's forte.
Har dog set noget om pixel opbygningen, og tænker at det til dels er individuelt om du lægger mærke til det - især ved højere opløsning. Den "problemstilling" har været der helt siden Samsung's tidlige OLED telefon serie (S-serien), med PenTile layout. Helt personligt har den aldrig gjort noget ved mit sind. Aldrig fået ondt i hovedet af det, eller følt at billedekvaliteten ikke var høj nok.


Da jeg kiggede på mine muligheder til Black Friday, efter at mit 55" B9 OLED fra LG døde 4 måneder efter garantien, så mener jeg lidt at jeg var mest nysgerrig på Samsung's OLED - pga. billedekvaliteten/lysstyrken, men at jeg på ingen måder ville have et problem med at gå LG (jeg endte med et lettere brugt LG OLED).



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2024 21:52:57
Svar/Indlæg:
5871/1286

Jeg har selv et LG CX 77" OLED TV, og har tidligere haft LG C7 55" OLED, så på TV-siden mener jeg, at jeg kender en god del til LG. Og mit store ønske i nogle år har været en 32" 4k OLED med LG panel. Indtil jeg begyndte at læse pretests på disse 32" OLED. Det ser ud til, at de hver har deres svagheder, når det kommer til monitorer, bl.a. fordi man her sidder meget tættere på skærmen end med et TV (heraf problemet med arbejdsbilleder med tekst og tal f.eks på monitoren). Jeg har forstået så meget som at de har forskellig anbringelse af deres subpixels. Jeg har bl.a. læst (men ikke forstået det hele) i denne artikel:

https://pcmonitors.info/articl...

Dvs de "fejl" jeg ser/læser om opdager man vist kun på monitorer og IKKE på et TV. Der er det andre parametre der afgør hvad der er bedst. 



DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2024 18:43:29
Svar/Indlæg:
2957/206

Forstår godt artiklen, og har også læst ind i det førhen - personligt har det dog ikke irriteret mig, med de OLED skærme jeg har haft, TV, Mobil, tablet, VR headset (som vel er meget tæt på øjnene) -- Det er dog en noget højere opløsning (PPI) vs. hvad en 32" normalt er på.

Pixels på OLED er ikke sat op efter vores normale RGB + baggrundslys layout som kendt fra LCD, og det kan til tider resultere i at du får en 'misfarvning' på kanterne af tekst pga. subpixel opsætningen - især da diverse OS måske ikke er opsat til at arbejde med denne opsætning.
F.eks. har, som de viser i artiklen, så har LG's WOLED skærm 4 sub pixels (RWBG), og Samsung bruger en GRB opsætning i ét trekantet setup.

Dog sidder vi sjældent 20cm fra en 32" skærm, og igen - meget subjektivt hvordan, og om, det vil irritere dig.

Helt generelt set så tror jeg ikke at jeg personligt ville vælge en OLED til kontorarbejde - i det mindste ikke inden for de nærmeste par år - Hvis ikke helt vente på MicroLED én dag. Føltes lidt som et speedrun i hvordan man dræber sin OLED igennem burn-in over kortere tid - om end at lav lysstyrke måske kan hjælpe med noget af det.

Det vel ikke møj anderledes end diverse 'kraftige' logoer på TV'erne, eller den S21 jeg købte brugt for nylig, hvor jeg kunne se både én pokeball, nogle diverse tal, samt notifikationsbaren - fik dog heldivis skærmen skiftet på garantien, men under to år gammel.

Evt. en LCD til kontorarbejde, og OLED'ed til gaming.


Eller i kort må det næsten være - en tur forbi en Elmutant/Power, og se om de har én til at stå, åben noget google docs, se hvordan det påvirker dig. 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2024 20:45:18
Svar/Indlæg:
5871/1286

Grunden til min interesse i en OLED skærm er, at jeg både bruger den til lidt arbejde, men mest til gaming. Jeg har i dag en ASUS IPS rog pg32uq, den har rimelig flotte farver, men desværre også IPS glow, som irriterer mig voldsomt (dette er min 3. og garanteret SIDSTE IPS monitor). Endvidere så kan en IPS skærm ikke vise sort og detaljer i mørke områder. Da jeg jo er vant til gode sortniveauer fra mit TV, så vil jeg også rigtig gerne have det på min monitor. Mht burn-in, så har jeg aldrig selv haft det på OLED TV, hverken TV 2 news "live"-bånd eller kanal-logo'er. Men efter artiklen og din forklaring, så tror jeg, at det er en WOLED skærm jeg leder efter, når de kommer på lager rundt omkring. Den har også mindst chance for burn-in jvnf artiklen.

Tak for info 🙂 



DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2024 23:15:30
Svar/Indlæg:
2957/206

IPS glow var grunden til at jeg personligt valgte IPS fra - det irriterede mig bare helt utroligt.
VA har colour shifting, men det gør mig lidt mindre end IPS glow. 

OLED er helt sikkert begge overlegne. Men, når du får en masse statiske elementer, så begynder OLED at vise sine svagheder - ved burn-in.
Har heller ikke selv noget burn-in på hverken mit døde 55", eller mit nuværende 65" - og har egentligt heller ikke rigtigt haft det med mine egne OLED telefoner, siden S2'eren - men jeg kører også meget sjældent med 100% brightness, og kører altid dark mode.

Ved gaming -tænker- jeg ikke at du kommer til at lægge mærke til hvordan subpixels er sat op. Ved tekst - muligvis, nemmere at tage forbi en butik og kigge rundt.

Hvis du vælger en OLED skærm, så er standard forslagene: 
Minimer processlinjen, kør dark mode, mørkere baggrund, og evt. en pauseskærm / sluk skærmen efter XX tid inaktivitet. Sådan lidt.. som dengang vi stadig gjorde i CRT 😀
Har set ét par stykker med OLED gaming skærme som begynder at snakke om burn-in efter blot ét års tid, nogle endda helt ned til seks måneder. Mener måske også at LTT havde en video omkring det? Men måske husker jeg forkert.



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2024 23:24:59
Svar/Indlæg:
5871/1286

Hmmm, det lyder nærmest som om jeg indtil videre bare skal beholde denne 8000 krs gamerskærm på trods af IPS. Men ja, man kunne vel behandle sin OLED som en god gammel CRT-skærm med pauseskærm osv osv 🙂



DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2024 22:18:23
Svar/Indlæg:
2957/206

Nu var jeg egentligt gået i seng, meeeen, startede lige PC'en op, så jeg kunne skrive -- Det er som om at Linus hørte dit råb efter hjælp 🤣

Ny video - LTT: Samsung QD-OLED Gen 3:
https://www.youtube.com/watch?... ;

De går også omkring colour fringing og det. 

Jeg siger ikke at OLED er et dårligt valg - det er den bedste billedekvalitet du får pt. Personligt ved jeg dog ikke helt om jeg helt er der endnu, om end en 49" 'super' ultrawide OLED lyder uhyrlig fristende. 

Der var også lidt MicroLED nyheder ude i går:
https://www.youtube.com/watch?...

Forhåbentligt tager det ikke alt for mange år før at vi begynder at se dem i handlen, til penge de dødelige kan være med på.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DjeavleN d. 08-01-2024 22:18:38.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2024 15:00:38
Svar/Indlæg:
5871/1286

Holy cow! Den 32" 3. gen samsung QD-OLED monitor bør indfinde sig på mit skrivebord ASAP!!!

Nu består kunsten så i IKKE at købe en QD-OLED gen 1 eller gen 2. Men jeg så nu ikke noget til modelbetegnelsen for den 32" 16:9 monitor, eller har jeg overset det? Jeg er ikke interesseret i en ultawide, som der linkes til under video'en.

MicroLED, jeg ved ikke nok om disse endnu til at vælge det over XX OLED. At en monitor er gennemsigtig er bestemt ikke en fordel til gaming mv., så lige den del er ligegyldig. Men han snakker en del del om farver og farvemætning, og de ser jo godt ud, så der skal læses mere om disse.

 



DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-01-2024 17:53:24
Svar/Indlæg:
2957/206

MicroLED er essentielt set OLED uden O'et - Organic. Pixels er dets egen lyskilde, alt det som du kender fra OLED +/- WOLED som har hvidt 'baggrundslys', og QD-OLED (Samsung) som har blå der kører igennem filtre for at få rød & grøn.

Bonussen er, muligvis i teorien, at du ikke har farver der falmer over tid - altså ingen 'burn-in' som vi kender det fra OLED (som heller ikke er burn-in som vi kender det fra CRT..).

Det med det gennemsigtige er vel bare fordi at det ser lidt 'cool' ud som en tech demo. Var de to andre ikke også OLED & LCD? Det ikke fordi at dine MicroLED skærme i fremtiden vil være gennemsigtige.

LTT havde et transparent TV på besøg for nogle 3 år tilbage, hvis det skulle være:
https://www.youtube.com/watch?...