Nyt mobo, kan ikke aktivere Windows 11 Pro

Diverse d.  17. april. 2024, skrevet af Burgurne
Vist: 565 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-04-2024 20:48:29
Svar/Indlæg:
5872/1286

Har nu fået liv i min nye PC med asus Prime Z790-A (V2), i5 14600K, corsair 5600 CL36 16Gb*2. Men jeg kan ikke genaktivere Windows 11 Pro Retail. Har prøvet med fejlfinding og "jeg har skiftet hardware på denne enhed".

Den kommer med denne fejl: 

Vi kunne ikke kommunikere med vores aktiveringsservere. Vent et par minutter, og prøv derefter igen. Fejlkode: 0x803F7008 

Har nu ventet i over 1 time, men samme fejl. Jeg har prøvet at ringe til Microsoft produktaktivering, og der får man fire forskellige fejlkoder, hvorefter man så skal vælge en af dem. Den fejl jeg får er dog ikke imellem. Nogen ide om, hvad der er galt?

cybercb
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
17-04-2024 21:32:47
Svar/Indlæg:
1448/40

Har du prøvet at "Skift produktnøgle" og indtaste din licensnøgle igen?
Du er sikker på, at produktnøglen og WIndows 11 versionen passer sammen, hvis du har installeret Windows igen og ikke bare flyttet din gamle SSD over fra det gamle build.

Har du installeret nogle former for Antivirus (ud over defender), som måske kunne drille med forbindelsen?

Køre du med DNS adblock på din PC/Router? 
Måske det kunne drille med forbindelsen. 

Ellers prøv igen i morgen, kan være Microsoft har bøvl med deres aktiveringsserverer. 

 

Ellers kunne en sidste løsning være, at købe en af de billige Windows 11 Pro produktnøgle fra div keysites, hvis du ikke finder andre løsninger. 

 

Du kan via kommandoprompt (kør som administrator) tjekke div oplsyninger om din Windows aktivering. 
Kan være, de kan hjælpe med at fejlsøge eller rette din aktivering. 

Tjek aktiveringsstatus: slmgr /xpr

Vis nuværende license status: slmgr /dli
Vis detaileret license statis: slmgr /dlv

Fjern licensenøgle (Hvis du har den gemt!): slmgr /cpky

Deaktivere WIndows: slmgr /upk

Skift licensenøgle: slmgr /ipk 12345-12345-12345-12345-12345 <- DIn WIndows licensenøgle. 

Aktivere WIndows online: slmgr /ato
 

 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-04-2024 22:10:05
Svar/Indlæg:
5872/1286

Da jeg har en digital licens, er mine muligheder lidt skrabede. Jeg er dog helt sikker på, at det er en Windows 11 Pro Retail.

Men jeg tror faktisk jeg har fået løst problemet. Jeg forsøgte først at køre videre med den gamle installation på trods af ny hardware. Det gik sådan set meget godt, bortset fra, den ikke kunne aktivere, og at den 0x-fejl der kom ikke svarer til nogle af Microsofts fejlkoder for aktivering!!.

Nu har jeg så forsøgt at lave en clean install af windows 11. Det gav så en anden udfordring, da der ikke er netkortdriver i windows 11 nyeste installationsmedie!! Nuvel, jeg fandt en supportside om hvordan man gør (shift F10, pnputil med div parametre, reset PC, og så kører bussen!!). Da windows var oppe og køre, så ville den aktivere sig, hvilket den ikke kunne, men denne gang fik jeg en af de kendte fejlkoder til aktivering, så jeg brugte igen fejlfindingsværktøjet og valgte "jeg har skiftet hardware på denne PC", og så kom der en valgmulighed, nemlig min gamle PC. Jeg klikkede så fluebenet til, og 10 sekunder (de føltes lange!) efter var den aktiveret og klar. Nu håber jeg så denne aktivering holder, efterhånden som jeg får installerede drivere til det nye mobo!

Ved du (eller andre) hvordan jeg kan få puttet den netkort-driver på USB-key'en med windows 11 install? Altså den USB-pen, som Media creation tool laver på Microsofts hjemmeside? Det vil jo gøre det noget lettere næste gang jeg skal installere windows 11!!!



cybercb
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
20-04-2024 09:34:17
Svar/Indlæg:
1448/40

Må indrømme, at jeg aldrig har forsøgt at gendanne en Windows aktivering på nyt hardware fra en Microsoft konto, da jeg nægter at logge ind i Windows med en Microsoft konto. 
Samt de fleste computere jeg har haft, har haft en digital license tilknyttet bundkortet eller er aktiveret med en licensenøgle. 

Men godt en nulstilling fik Windows til at makke ret.

 

Angående at putte en driver ind i Windows ISO'en, så har jeg før brugt NTlite til at lave div ændringer til ældre Windows versioner, den ser ud til at understøtte Windows 11 også.

Microsoft har også et værktøj til det: https://learn.microsoft.com/en...
Kort vejledning: https://docs-serversaustralia-...



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2024 09:47:56
Svar/Indlæg:
5872/1286

Tak for links. Jeg prøver NTlite først, da det ser lettest ud. Hvis den altså kan det i den gratis version?



cybercb
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
20-04-2024 10:09:00
Svar/Indlæg:
1448/40

#4 Der må jeg melde pass, det er nok 15 år siden jeg sidst have gang i NTlite, bruger normalt Windows Deployment Services (WDS) til Windows 7 og nu Windows 10 med custom Windows images, virker desværre ikke med Windows 11. 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2024 16:38:45
Svar/Indlæg:
5872/1286

Det virkede fint med ntLite og Rufus. Men forhåbentligt er de drivere med, når næste udgave af "windows 11" kan downloades 🙂



cybercb
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
24-04-2024 18:33:09
Svar/Indlæg:
1448/40

#6 Godt du fik det til at virke, det undre dog mig utroligt meget, at der ikke allerede er driver til Intel 2.5Gbit netkort (i225/I226) da de chipsets efterhånden har været på market i et stykke tid og er monteret på en del high-end bundkorts. 

Mon ikke Microsoft på et tidspunkt får smidt driveren ind til de NIC's i Windows 11's installationsmedie. 😴



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2024 12:29:47
Svar/Indlæg:
5872/1286

Jo, det håber jeg da Microsoft gør. Det var bestemt heller ikke lige, hvad jeg forventede 😕