Ny Nvme SSD

HDD/SSD/RAM d.  23. december. 2024, skrevet af Nic-hlas
Vist: 60 gange.

Nic-hlas

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2024 19:11:09
Svar/Indlæg:
1250/163

Hej. 

Jeg står og skal købe en (måske 2?) Nvme SSD til mit Asus TUF z390-plus gaming bundkort. jeg har ikke tidligere kørt med nvme så jeg er helt på bar bund med hvad jeg skal vælge😅. Ideen er at jeg skal have en som system disk så den behøver ikke være særlig stor. Jeg kan se at der er plads til 2 nvme på bundkoret så en 2Tb til lager kunne samtidigt også være en ide. 

iflg spec understøtter bundkortet M.2 x4 PCIe. Når jeg søger efter nvme kommer der en masse forskelligt frem i alle prisklasser. Det virker lidt som en jungle😅. Pc’en bliver primært brugt til spil og internet. 

Resten af setuppet er

i5-8400

2x16gb 3200mhz ram

2060GTX. 6gb.

Hvad vil være fornuftigt at smide i maskinen rent pris/ydelse mæssigt?. 

cybercb

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
24-12-2024 08:24:11
Svar/Indlæg:
1479/40

Er selv ret stor fan af Samsung's Pro SSD'er, samt Western Digital Black. 
Dog sjældent, at de giver mest for pengene, der skal du nok kigge på fx en Kingston NV series, som koster næsten det halve. 
Kingston NV serien er så uden dram cache, men helt sikkert fint til spil disk. 
Jeg ville nok selve gi det ekstra og købe en NVME med dram cache, fx en Samsung 980 Pro til OS drev. 
Selvom DRAMless SSD'er er blevet noget bedre med årende. 🙂

Et godt sted at se specifikationer på drev er i Techpowerup's SSD database, da jeg ikke synes at de danske forhandlere er ret gode til at skrive om SSD'erne er DRAM cache eller ej. 

https://www.techpowerup.com/ss...

Nic-hlas

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2024 10:47:37
Svar/Indlæg:
1250/163

Fedt. Tak for link!

Hvis jeg søger efter Samsung 980 pro så dukker 990 pro også op. prisen er næsten ens. Hvad er forskellen på de to?. Begge findes også i en version med køleprofil. Er det nødvendigt? 

cybercb

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
24-12-2024 12:10:44
Svar/Indlæg:
1479/40

990 Pro er en nyere version af 980 Pro'en

Specs mæssigt er de meget ens, 990 Pro'en kører dog med nyere NVME protocol og har lidt højere læse- og skrive hastighed. 
Begge er med DRAM cache. 

Køleprofilen kan være en fordel, hvis du har et bundkort uden M.2 køleprofil indbygget, da den hjælper i mod at SSD'en thermal throttler under tung belastning. 

I en PS5 er det fx et krav, at SSD'en kommer med køleprofil for at overholde Sony's krav. 

Alt andet lige, så må en køligere SSD holde længere end en der jævnligt bliver varmet meget op. 

Dit TUF bundkort ser ud til at kun at have køleprofil over det ene M.2 Slot. 

Nic-hlas

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2024 12:22:06
Svar/Indlæg:
1250/163

Super.

Så tænker jeg at det bliver en Samsung 990 pro 1TB med køleprofil til system og en 2TB magen til til lager. Så burde jeg kunne mærke forskel fra min nuværende Samsung 850 evo og WD HDD😎

cybercb

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
24-12-2024 17:54:06
Svar/Indlæg:
1479/40

Lyder fornuftig med valget at en 990 Pro med heatsink til OS drev. 
Men hvis det er for at få mest muligt for pengene, ville jeg nok gå med en at de billigere NVME SSD'er uden DRAM cache til data/spil drev. 
Du kan alligevel få en næste dobbelt så stor SSD, som prisen på en 1TB 990 Pro koster. 
Og det er nok ikke det store du vinder med en SSD med DRAM Cache til et datadrev.
Det er nok også begrænset hvor meget forskel du mærker i loading tiden i spil mellem din Sata SSD og en hurtig NVME SSD. 
Ikke at sige, at der ikke er nogle spil der har gavn at en lynhurtig SSD. 

God jul :)