Kender i det med "sådan har jeg sgu altid gjort".
Mange af os var med på pc vognen fra før at der overhovedet var onboard lydkort, og da det kom på bundkortet, så skulle man fandeme ikke have det pøbel skrald 😉
Det er ved at være mange somre gammelt med mit ASUS XONAR II, men det formår at følge med hver gang at jeg ombygger pc.
Er det spildt krudt, eller stadig bedre end onboard?
Min backup pc har noget creative fatality XFI 🤯
Jeg er nok i den yngre ende af brugerne her inde, men af den grund har jeg nu altid sat pris på god lyd.
Tror ikke jeg har brugt onboard lydkort på min gamer PC siden jeg købte min første PC selv da jeg blev konfirmeret, som ret hurtigt fik monteret et Creative Sound Blaster X FI Xtreme Gamer.
Det lydkort brugte jeg i rigtig mange år, igennem mange PC opgraderinger.
Det var vidst først, da jeg gik fra mit Logitech Z-5500 og over til 5.1 setup med en AVR at jeg købte et nyt lydkort, da jeg havde brug for Dolby Digital Live.
Først et brugt Creative SB Live! 24-bit, som jeg mindes ret hurtigt blev skiftet ud til et
Creative Sound Blaster OMNI 5.1 som jeg har brugt i mange år.
Det var først da jeg flyttede i 2023 og migreret mit surround sound setup i stuen, at jeg smed mit OMNI på lageret.
Ved PC'en nu bruger jeg så en fin Topping DAC til et sæt aktive højtalere fra Genelec, som via min KVM skifter mellem min gamer PC og min daglig Mac Mini.
Jeg vil tro at et rigtigt lydkort langt hen af vejen stadig burde lyde bedre end onboard, hvis man benytter analog in-/udgange, selvom der efterhånden er kommet mange bundkort, hvor der er gjort ekstra meget ud af onboard lyd delen.
Benytter man primært Digital lyd udgange, vinder man vidst ikke det store med et lækkert lydkort, men mindre onboard mangler funktioner eller udgang(e).