Fortrydelsesret, returret og bytteret
31.01.2006
Ved et almindeligt køb i en butik har man hverken krav på returret, bytteret eller fortrydelsesret.
Hvis du har købt en fejlfri vare i en forretning, har du ikke krav på at få den byttet. En handel er som udgangpunkt altid bindende.
Mange forretninger giver som en ekstra service en eller anden form for fortrydelsesret, for eksempel op til jul. Det kan godt være, du er nødt til at acceptere et tilgodebevis, finde en anden vare i butikken, eller eventuelt betale en form for erstatning til sælgeren for at få lov at fortryde købet. Vilkårene kan fremgå af skiltning i forretningen eller af en tekst på faktura eller bon.
Hvis du mundtligt får et løfte om at varen kan byttes eller returneres, skal du få forretningen til at skrive det på faktura eller bon. De skal også skrive hvor lang tid bytte- eller returretten gælder.
Hvis du derimod køber en vare ved fjernsalg (postordre, nethandel eller lignende) har du i næsten alle tilfælde 14 dages fortrydelsesret.