#4 Det er for så vidt ligegyldigt om der var problemer eller ej med at få pengene retur!
I mine øjne synes jeg den demoforretning lugter lidt af fusk. Iht. mga, som har været i telefonisk kontakt med komplett, hvor de forsikrede at alle tingene var blevet testet og at det blot var en enkelt svipser.. At det så sker tre gange i træk inden for en tre ugers periode virker i mine øjne som at komplett enten er lidt ligeglade og/eller prøve at se om de kan få en godtroede kunde til at købe en vare som muligvis er defekt for liiiiige at se om den går. Og at de så oveni købet ikke efter tredje gang vil levere et erstatningsprodukt og/eller forsøge at lave god service begriber jeg ikke...... 😕
Fra deres hjemmeside står der:
"Dette produkt er en demovare til reduceret pris. Produktet sælges ikke som nyt og dette kommer af at det kan have været brugt, har ødelagt emballage, er returneret på fortrydelsesret, repareret af leverandøren e.l. Hvis ikke andet er angivet er varen i god stand." Yes. Og det er fint nok, men iht. Købeloven § 42-43 stk. 1-2 er komplett ved sådanne mangler erstatningspligtige og det kan betyde at de skal erstatte varen og/eller refundere pengene + et evt. erstatning.
Endvidere er man som køber ikke tvunget til at hæve handlen, men derimod få et nyt medmindre sælgeren tilkendegiver at han har handlet svigagtigt -> Straffesag
Jeg tillader mig lige at skrive loven for folk der skulle være i tvivl:
§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.
Stk. 2. Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som må anses tilsikrede, eller er manglen efter købets indgåelse forårsaget ved sælgerens forsømmelse, eller har sælgeren handlet svigagtigt, kan køberen kræve skadeserstatning.
Ærlig talt har jeg ikke megen tiltro til komplett (hverken demovarer eller alm. shop), da de i mine øjne har tilsidesat enhver god handelsskik til side ved at prøve at sælge defekte varer til godtroende kunder. Og i mga's tilfælde synes jeg det er helt graverende endda!