GeForce 6800 langsommere end antaget...

Diverse d.  30. august. 2004, skrevet af KIJ 15 Kommentarer.  Vist: 604 gange.



nVidia har nu bekræftet at deres GeForce 6800 grafikprocessor kun vil have 5 vertex-processors, mod storebrødrernes 6 stk. Man kan så undre sig over, at i hvert fald nogle af de eksemplarer, af GeForce 6800 grafikkort, som nVidia sendte ud til hardware-sites, yder ligeså godt i vertex-shader tests, som storebrødrerne GeForce 6800 GT og Ultra, når man tager forskellen i clockfrekvens med i puslespillet. Hvor stor indflydelsen reelt bliver på ydelsen fra forskellige GeForce 6800 grafikkort er endnu uvist, men større ændringer giver det dog næppe.

The GeForce 6800 Ultra packs in 16 pixel pipelines and 6 vertex pipelines, the GeForce 6800 GT reportedly integrates the same amount of pixel and vertex processors. The GeForce 6800 sports 12 pixel pipes, but it was unclear whether it has 5 or 6 geometry engines.

It is unclear why reference GeForce 6800 graphics card provided by NVIDIA Corp. and used by X-bit labs? laboratory in Tallinn, Estonia, scored identical fps in Xbitmark and 3DMark03 vertex shader tests against NVIDIA?s reference GeForce 6800 Ultra graphics card working at the same clock-speeds, indicating equal per MHz geometry performance of the ?Standard? model against the ?Ultra? model.


Læs meget mere på Xbit-Labs: http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20040830032007.html
Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
30-08-2004 15:31:41
Svar/Indlæg:
14079/622
HVAD?!?!?!!!

Også de kort der allerede ER lavet?! ?:( x( :o



LilleIndianer
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2004 15:36:44
Svar/Indlæg:
1404/19
--> #1

Så kan du lære det.. ;)

Men man må da håbe at dem der er lavet har 6.. :)



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
30-08-2004 15:41:20
Svar/Indlæg:
14079/622
->#2
Sådan nogle forb*nd*d* r*vh*ll*r :o

*slapper nVidia, imens jeg stopper mit Club3D 6800 med ½KG kobber-køler up i r.... på nVidias produktions-chef :e*

(skulle lige af med nogle aggressioner:)
Det er sgu da at snyde kunderne x(



Jowls
 
Superbruger
Tilføjet:
30-08-2004 16:25:07
Svar/Indlæg:
1016/19
#3 Ja, du skulle nok have bedt fyren i butikken om lige at flå køleren af, så du kunne tælle antallet af vertex processorer inden du betalte. ;)

Men seriøst så ser performance da ikke ud til at have lidt meget under det i de tests, man hidtil har set rundt omkring. Så måske er skaden ikke så stor....



LunD^
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2004 17:17:38
Svar/Indlæg:
448/42
Heh, jeg har også lige bestilt et 6800.

Men jeg har jo set tests af det, og der yder det jo FINT.



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
30-08-2004 17:49:34
Svar/Indlæg:
15982/637
Læs lige dette:
Currently we're collecting 6800GT statistics to understand if these processors are full 6800U analogues or they also have ripped configuration due to disabled vertex processors

Dvs de ved heller IKKE om GT-modellerne også har disabled vertex shaders !

Men anyway vi har jo set GF6800 kortets ydelse i Doom3 og Far Cry og den er absolut ikke ringe så jeg ville ikke bekymre mig det store over dette kort !
De skriver også til sidst !

just finished some tests with the new RT Beta and so far I have been able to confirm his findings partly. A 12-pipe 6800 NU for example reports 5 Vertex Processors where it should have 6. Through a hack I'm trying to enable it and see if there is a noticeable difference in geometry limited tests. My finding show no noticeable results different in either graphics corruption or performance.



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
30-08-2004 18:05:16
Svar/Indlæg:
7881/1165
Tjaaa... ydelsen kan jo opvejes ved at købe en udgave med DDR-ram istedet for GDDR3 ;) Så tjek også lige det inden i køber :l



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
30-08-2004 19:51:24
Svar/Indlæg:
15982/637
GeForce 6800 langsommere end antaget...

Der er altså noget galt med den overskrift !. Hvordan kan noget være langsommere end antaget når der ER kommet på markedet og når det ER blevet test i fx DoomIII og viser rigtig gode resultater !. Kortene bliver jo ikke lige pludselig langsommere af den grund at nogen har fundet ud af noget om dem !. Kortene bliver jo ikke lige pludselig langsommere i DoomIII fordi man har opdaget noget er deaktiveret. ?:(



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
30-08-2004 19:58:13
Svar/Indlæg:
15982/637
#7: Hvordan kan man tjekke det uden at pille hele kølepartiet af kortet ? (Har et PoV GF6800 128mb).



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
30-08-2004 20:03:17
Svar/Indlæg:
7881/1165
9# Det ved jeg faktisk ikke. Men prøv at tjekke producentens hjemmeside. Noget tyder på at sparkle og asus bruger GDDR3, hvor de fleste benytter sig af almindelige DDR ;) Jeg mener at PoV bruger almindelige DDR, men jeg er ikke sikker!



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
30-08-2004 20:50:16
Svar/Indlæg:
14079/622
->#4
LOL :e

->#10
Er GDDR3 ikke bedre ?
De kan tåle mere varme, de bliver ikke så varme og de yder da det samme ?:( (i de tests JEG har set)

Jeg ved at jeg har ddr-ram på mit Club3D, men håber ikke jeg har nogle disablede vertexshaders...
:)



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
30-08-2004 21:28:08
Svar/Indlæg:
7881/1165
Nix... latensy'en er noget langsommere på DDR2 opg DDR3... ca. 5-10% langsommere ram!
DDR har tilgengæld lav latensy, der er lige med bedre ydelse!!
Men teoretisk-set kan DDR3 clockes højere, da de kan tåle højere temperature!



#13
Benz
 
Superbruger
Tilføjet:
30-08-2004 21:51:55
Svar/Indlæg:
434/11
Så kan man måske tænke over hvilke kort der har været til test. Har det været med 5 eller 6 vertex shadere ? Nvidia har sikkert også noget at skulle have sagt, når producenterne af deres chip sender det til test.

Men jeg synes da godt nok det er at vildlede kunderne når de først fortæller det nu. Endnu værre er det, hvis der både findes kort med 5 og 6 vertex shadere.

Jeg undrede mig også lidt over udtalelsen omkring GT.



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2004 21:57:48
Svar/Indlæg:
10398/435
"Graphics processor designer NVIDIA Corp. said Monday it was nothing new in the recently released facts about lower amount of geometry pipelines within the GeForce 6800 chips. The company said that the GeForce 6800 were originally said to have 5 vertex pipeline instead of 6 on higher-end GeForce 6800 models.

"That is not a big secret, we have communicated the exact spec: GeForce 6800 Ultra and GT are 6 vertex units and 16 pixel units, GeForce 6800 standard is 5 vertex units and 12 pixel pipes," a spokesperson for NVIDIA told X-bit labs Monday."




#15
Benz
 
Superbruger
Tilføjet:
30-08-2004 22:27:40
Svar/Indlæg:
434/11
#14 *LOL* Jamen så har de godt nok skjult det godt må man sige. Det er jo også en anden måde at holde sandheden tilbage på - ved at skjule den.