Club 3D vil ikke opgive XGI

Diverse d.  19. december. 2004, skrevet af KTD 11 Kommentarer.  Vist: 774 gange.



Club 3D vill ikke opgive XGI

Selvom det er et af de hårdeste år at være lille konkurrent mod ATi og nVidia, så holder XGI og Club 3D fast.

Teaser:
XGI in this case made some killer cheapo cards based on its Volari V3XT chip. Its two pipeline Direct X 9 solution are powered with 64 bit memory interface. It comes in 64 and 128MB variations where the 64 MB card costs only ?36 and the 128MB card costs ?44.50. We are talking about suggested retail prices in December 2004 and January 2005.

Link:
http://www.theinquirer.net/?article=20300
red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
20-12-2004 08:46:57
Svar/Indlæg:
7881/1165
Skal jeg være ærlig!!
Så mener jeg at V3XT har 4pipelines.
Den ægte V3'er har kun 2, men har Tile-based-rendering til at støtte op. men kun DX8.1
Men ærligt... det er mega-billigt. 200-300kr for at grafikkort :o
Så go go club3D.. Vi vil gerne se flere XGI-produkter fra jeres side:p



Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2004 11:36:52
Svar/Indlæg:
6052/189
#1:

Har man ikke set noget der minder om Tile-Based-Rendering på ATI/nVidia-kort også ??

Mener det hed Hidden Surface Removal ???

eller tager jeg groft fejl ?



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
20-12-2004 11:55:52
Svar/Indlæg:
7881/1165
#2:
Nej du tager ikke helt fejl. HSR (hidden-surface-removal) er blot en lille del af TBR. Når billedet bliver renderet fjerner det baggrundtexturene. De gør generelt ikke noget for chippens hastighed, men booster godt på rammene, da de ikke behøver at lagre nær så mange textures.
TBR er en helt anden form for rendering. Her deler den skærmen op i små stykker (tiled = musten/tegl ell.) Disse bliver renderet individuelt, og bliver smidt igennem processoren stykke efter stykke. Istedet for et helt frame af gangen. Derved undgår processoren at skulle tjekke store dele af skærmbilledet for usynlige eller skjulte textures, og kan oveni fjerne bagrunds-polygoner. Chippen kan altså ved hjælp af TBR fjerne alt overflødigt med fordel, og undgår samtidig med at skulle bruge kræfter på overflader hvor der ikke er noget i.
TBR har en meget stærk force i f.eks. FSAA. Forestil dig et nvidia eller ATi-kort. Den skal tjekke hele billedet for texture-overgange, og derefter lagre dertilhørende textures. Med TBR behøver den kun at lave de små tiles der har brug for FSAA, og dertil lager de små tilhørende textures.
Det negative ved dette design er, at det er meget avanceret, og kræver at en producents chip-opbygning ændres fuldstændigt. Samt at der kræves store recurser til driverudvikling.
Men både XGI, nVidia og PowerVR har med sikkerhed patentet liggende.

Desuden tog jeg fejl med V3XT.. den har vist kun 2 pipelines!!
Men det har GeforceFX5200/5500/5600 jo også :l



Da_Ganja
 
Overclocker
Tilføjet:
20-12-2004 15:38:22
Svar/Indlæg:
149/3
forstår ikke hvordan nogen kan prøve at bekæmpe de store ved at lave meget små chips, som ingen rigtig ville købe end at måske være billige så folk måske ville ligge dem i bundles i butikker, men hvis de har forretnings hovedet rigtigt har de bedre salgs chancer ved at tage et meget populært kort i istedet som nvidia eller ati, som selv ikke så comp kendte folk kender til....

imo så skulle de i det mindste prøve at få et kort på ati 9800 pro/XT's styrke men til billigere pris, så ville de være på den rette bane...

eller måske ikke... underdogs can't win this battle.



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
20-12-2004 17:33:12
Svar/Indlæg:
7881/1165
XG45 er på vej ;)
Ikke noget mondster... men burde have kræfter nok til at følge med X700pro og 6600GT
XGI har for længst meldt sig ud af dysten, om det hurtigste kort i denne omgang!!
XGI er langt mere populært end mange tror. De er mega-billige, og i østen hvor det mere handler om pris end stabilitet, er disse kort den helt store sæglert. Især V8 der er faktisk har en fornuftig ydelse og er væsentlig billigere end konkurenterne!! :o
De mangler bare at komme sig over V8-Duo-start-driver-omdømmet. Der har gjort dem mega-upopulæere i vesten. Langt mere end de har fortjent! Deres produkter er faktisk ganske solide, og ville ikke have problemer med at placere et V8 i en bedstemor-PC der bruges til at spille på når børnebørnene er hjemme. Især ikke hvis det er 200-300kr billigere end den nærmeste konkurrent!



cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2004 18:07:16
Svar/Indlæg:
3532/303
Du er for hård til det der redmartian!



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2004 18:39:28
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Jeg er af en eller anden desillisioneret grund overbevist om, at Matrox klarer sig udemærket ;)



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
20-12-2004 19:53:03
Svar/Indlæg:
7881/1165
#7:
Matrox parhelia.... in my dreams :e :e

Min drømme-samling af grafikkort vil nok se sådan her ud:

ATi Rage Fury Maxx (2 CPU'er :p )
PowerVR kyro2 (pga. TBR)
Voodoo5 6000 inkl strømforsyning (fungerende) (bare alt for stort og 4CPU'er)
Matrox parhelia 256MB (Fedt alternativt kort)
Volari V8 Duo (igen... 2GPU'er )
6600GT-SLI (single-card) (hehe jeps 2 GPU'er)

Om den samling nogensinde bliver til noget ved jeg ikke... Idag har jeg ihvertfald ikke penge til meget af det :(



Eminence
 
Overclocker
Tilføjet:
20-12-2004 21:07:34
Svar/Indlæg:
83/4
hvor meget ydelse giver sådan en fætter så?



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
20-12-2004 22:09:26
Svar/Indlæg:
7881/1165
V3XT?? ca. det samme som et FX5200 64bit vil jeg tro..
Men der findes mængder af test af de kort på nettet efterhånden.
Men det er absolut ikke det bedst ydende kort der findes. Faktisk mega-low-skraber-end :e



Mathias-K
 
Superbruger
Tilføjet:
21-12-2004 00:31:56
Svar/Indlæg:
301/14
Hvis det kun koster 2-300 napper jeg da et, vandkøler det og tager rekorden på ORB'en.. Det er hermed bestemt :i