Microsoft vil piratkopiering til livs

Diverse d.  09. maj. 2005, skrevet af foo 40 Kommentarer.  Vist: 923 gange.



Efter at Microsoft sidste år fjernede muligheden for at opdatere en illegal version af Windows XP, er de igen på krigsstien, og igen er det jagtsæson på pirater.

Den nye taktik går ud på at give brugeren en gyldig CD-key, hvis eller brugeren har en kopi der er "high-quality" og hvis brugeren vil gå med til at fortælle MS hvem der solgte ham den illegale version.

The new initiative offers a "genuine advantage kit" of Windows XP Professional, if users can prove that they are using a "high-quality" copy of Windows XP that closely resembles the original Windows package. Microsoft said that only edge-to-edge hologram CDs are considered for a free replacement. The participation in the program also requires users to agree to a full scan of their system files and to reveal the identity of the seller of the counterfeit software.

Læs mere her: http://www.tomshardware.com/hardnews/20050506_133943.html
Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2005 09:58:56
Svar/Indlæg:
6052/189
Haha jeg synes det er skide genialt af M$..

Men hvor går grænsen fra "high-quality" til "low-quality" ?

Jeg forstår bare ikke hvorfor de ikke fra starten indbyggede noget således at ens XP ikke kunne bruges, hvis man ikke opdaterede det. Og så kunne man tilbyde adgang KUN til windowsupdate, eller den side hvor man bestiller en XP-update-cd. ( eller et telefon-nummer til det samme, hvis man nu ikke havde internet )..

Og så er det bare surt for dem der har ulovligt windows.

Plus at windows-update, samt på cd'en burde der være et program der tjekkede ens cdkey og produkt-key ( ikke det samme.. eller også er det mig der ikke ka huske navnene på de 2 forskellige ting )..

Men problemet er jo så at de vel er tvunget til at lade piraterne opdatere, da de ellers vil være for store sikkerhedshuller, som kunne bruges til virus-spredelse bla bla bla bla bla bla bla bla...

Mvh ;) :p



foo
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2005 10:07:19
Svar/Indlæg:
1685/240
ja den der grænse kunne jeg heller ikke finde nogen steder, derfor jeg sprang lidt let over den :)

tror måske at high-quality er dem der har de der hologrammer på skiven...

Microsoft said that only edge-to-edge hologram CDs are considered for a free replacement.



]Runner[
 
Overclocker
Tilføjet:
09-05-2005 10:37:57
Svar/Indlæg:
100/1
MS har i mange år bygget deres foretning på piratkopiering, hvilket gør det svært for mig at have ondt af dem nu....



Fjolle
 
Overclocker
Tilføjet:
09-05-2005 10:50:41
Svar/Indlæg:
85/2
#3 Ahvad?



søhund
 
Overclocker
Tilføjet:
09-05-2005 11:08:33
Svar/Indlæg:
96/3
#3 der vil jeg give dig ret!!!

Crackere/programører vil altid finde en måde at omgå MS sikkerhedssystemer, så det at de tilbyder folk at få en gratis nøgle hvis de angiver deres supplier viser bare at det er nogle af deres sidste krampetrækninger i kampen mod piratkopieringer!!!

som de IKKE kan stoppe



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
09-05-2005 11:31:24
Svar/Indlæg:
4295/306
Kan min 5 år gamle V-Data CD der er ridset til ukendelighed, hvor der med sprit-tush er skrevet "WinXP" betegnes som high-quality?

:e

(joke 8) )



BlAzKoWiCz
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2005 11:33:14
Svar/Indlæg:
2732/41
5# Amen :)




Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2005 11:50:22
Svar/Indlæg:
4230/89
#6 aarh... tror jeg så nok ikk lige du skal regne med...

jeg vil umiddelbart gætte på at grænsen mellem high/low quality går ved om man har en fuld funktionel Cd, uden mangel af filer mm...

og low quality må så være dem der har mangler, der kunne tyde på at en eller anden 12årig hjemme fusker sidder og leger med hans Cd-brænder, og en manual der hedder "sådan sammensættes dit eget windows" :e :00



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2005 12:05:20
Svar/Indlæg:
2126/135
Tror ikke MS retter opmærksomheden mod ham den lille gut, der laver en kopi af Windåse, og gir den til en kammerat.

Det står jo indirekte i teksten, at de vil "De store" kopister til livs - Dvs. dem der har resurcerne til at lave holo-cd'er eller cd'er der ligner en original, og kan sælge dem på det asiatiske/sorte marked.

Det er trods alt dem der stjæler Bills lommepenge ;)



søhund
 
Overclocker
Tilføjet:
09-05-2005 12:15:26
Svar/Indlæg:
96/3
#9 Billyboy har vist nok lommepenge efter hvad jeg har hørt :00



#11
|Ash
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2005 12:54:56
Svar/Indlæg:
2694/107
betal for dit windows. der er så mange herinde der har vilde kick-ass systemer og hvis de ikke har 1000kr til en version af windows... tja. så kan de fandene benche deres vidunderlige systemer i enten DOS eller linux. (Og husk.- windows XP er ikke det eneste windows der findes.)

/Ash



#12
Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2005 13:06:12
Svar/Indlæg:
3712/44
Jeg tror nu nok Microsoft er efter alle dem der har piratkopier, men det er da klart en bedre (og administrativt langt lettere) idé at få fat på kilderne til den omfattende svindel og distribution end alle slutbrugerne.

Jeg dog tror bestemt ikke man skal forklejne det indtægtstab Microsoft har på almindelige hjemmebrugere. Hvormange familier har mon ikke brugt samme windows cd på 2-3 pc'er derhjemme og så også lige et par kopier til vennerne samt børn/forældre i andre husstande?

Alle mine windows installationer er købt og betalt for, hvilket jeg egentlig finder er ganske rimeligt at man skal. Personligt ville ejg ønske at Microsoft var nemmere at have med at gøre mht. licenser til f.eks. hele familien, men det er jo i sidste ende dem der laver programmerne og sætter betingelserne. Vil man ikke betale kan man jo bare køre noget andet.



Andy.
 
Superbruger
Tilføjet:
09-05-2005 13:34:53
Svar/Indlæg:
1536/33
"Jeg er Jens Viking fra Bramming Arrrgghh Arrrgghh Arrrgghh Arrrgghh Arrrgghh Arrrgghh.... Jeg er ferskvandspirat, jeg kommer fra Bramming...Arrrgghh Arrrgghh" :D

http://www.jensviking.dk/sound...

Kom lige til at tænke på den :)

Nå men, at stoppe piratkopiering er vel det samme som at stoppe terrorisme. Problemet er der, men hvor skal man opsøge og finde de skyldige.
Piratkopiering vil også altid være der, ligesom terrorisme - Begge dele er <I>næsten</I> umulige at udryde.

Mvh. Andy....Arrrgghh Arrrgghh, ferskvandspirat, Arrrgghh Arrrgghh :e



#14
|Ash
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2005 13:44:23
Svar/Indlæg:
2694/107
#13



/Ash



Jesse
 
Superbruger
Tilføjet:
09-05-2005 14:23:09
Svar/Indlæg:
1373/34
Jeg kan da kun sige held og lykke til MS. For det er en kamp som de kun kan tabe! Der vil altid være nogle som kopier. Det vil være nemmere rejse tilbage i tiden end at stoppe piratkopiering :p

Så lad dem da bare skylle pengene direkte i lokummet. Billyboy har vist også nok af dem



Bonghjerne
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2005 14:39:03
Svar/Indlæg:
658/48
Synes da det er et fedt initiativ...

så kan folk få lettet deres samvittighed, og billy kan endnu en gang gøre folk glade (Hvor mange penge har han efterhånden ikke givet væk ?)

Gad btw godt vide hvornår win95 bliver opensource ^_^

kender da et par stykker der burde gå til bekendelse (:



#17
Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2005 14:52:02
Svar/Indlæg:
3712/44
#16 > LOL :e



1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2005 15:48:27
Svar/Indlæg:
3169/185
Tror ikek det giver pote...

Bagmændende er rigtig svære at få fat på og iøvrigt er piraterne kategoriseret...

Dem som er godt organiseret - siger de noget har de noget mafialigende på nakken

- Dem som får det af venner og bekendte etc.

Og sidst men ikke mindst dem som blot anvender den lovlige side www.piratgruppen.org som der så videre stiller til knap så lovlige ting..

Jeg har købt flere windows CD'er (OEM) end jeg bruger - men ville være en skam at sige at jeg kun har brugt en key til hver computer...
Vil ski'e det et stykke hvis jeg har 2 WinXP pro 3 XP home liggende og jeg så vælger at installere 3x winXP pro.. - Har købt over 10 orginale MS produkter :|

- Men har også gennem årene haft ikke orginale.. - Er dog nogenlunde clean nu... Alle mine computere har orginalt windåse men skal nok ligge en HDD et sted i min rodekasse med et install jeg ikke længere har CD til...



legebarN
 
Superbruger
Tilføjet:
09-05-2005 15:58:32
Svar/Indlæg:
487/59
Jeg synes at initiativet er fornuftigt begrundet, men jeg tror ikke det i praksis vil have den store betydning, bortset fra den præventive.

De organiserede grupper vil være fuldstændig ligeglade, den gang spam jeg får bliver garanteret sendt til det halve af MS ansatte, så de arbejder ikke i det anonyme.

Den anden halvdel er farmand der lige installerer en ekstra gang på lille Antons hjerterfri-comp eller giver det til en god kollega eller bekendt. Og tror at antallet af disse der vil stikke deres "dealer" er fantastisk småt.

Men en hvis præventiv effekt vil det da have, og et par steder vil det nok også være dråber der lige netop gør en erstatningsag værd at køre for MS.



ncdesign
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2005 16:04:25
Svar/Indlæg:
262/26
#18:
Hvor er det lige på piratgruppen.org, at du finder links til noget ulovligt?



1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2005 16:14:50
Svar/Indlæg:
3169/185
#20

De har en meget stor banner der står "Pirat Bay" på...



1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2005 16:19:05
Svar/Indlæg:
3169/185
http://bigup.peecee.lir.dk/vie...

Ved godt jeg er 1337 til at tegne i paint med touchpad :P



Lusingando.
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2005 16:23:18
Svar/Indlæg:
1015/47
#11 Fuldstændig enig!..

Er ligeledes træt at folk der tuder over et det er dyrt, for det er jo bare at få en studielicens, og så er den skid slået. Desuden er prisen mere end retfærdiggjort når man kigger på, hvor tit man bruger Windows i forhold til et spil.

:00



1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2005 16:32:24
Svar/Indlæg:
3169/185
#23

Jeg køber aldrig spil... Har det med at være mega lost på gave idéer til jul og sætter derfor bl.a et random spil på.. ;)

Windows er ikke dyrt nej... Men... Ved godt det lyder lamt men... Nogle af versionerne kan ikke købes....
- Ligesom Oskar WU laver gode BIOS til DFI bundkort... - Er der nogle der går ind og redigere i windows så man kun får det mest nødvendige med så systemet yder bedre... - Hvilket kan være praktisk til.... Benching.... - Er mega flue-knepperi men sådan ligger landet nu engang...



Bostorm
 
Superbruger
Tilføjet:
09-05-2005 17:51:41
Svar/Indlæg:
256/18
#11

Ved du hvad, nu snakker vi 2 godtnok samme sprog skipper!!! :f

Jeg kan godtnok KASTE OP over folk, der sidder med de mest sindssyge lommepenge til voldsomme systemer og/eller helt uhyrlige opdateringer af hardware, men lige så snart talen falder på software og i særdeleshed styresystemer så hoster de voldsomt og siger: "Ahhh men jeg har altså ikke ret mange penge." Nej det er sgu'da klart, du har lige brugt alle dine klamme midler på hardware, men havde det ikke været smart at bruge bare TUSIND kroner på i det mindste en OEM Windows XP Pro så du kunne komme lovligt med til store LAN's og deslige?!

Så vi er da helt enige så langt. :i




]Runner[
 
Overclocker
Tilføjet:
09-05-2005 18:22:12
Svar/Indlæg:
100/1
#4
Det er lidt sent men...

DOS og Windows op til Win 95 blev "standard" på basis af at de havde store markedsandele som i stor grad var opnået med piratkopiering, hvilket MS vendte det blinde øje til i mange år så længe det var til deres fordel....

Det er derfor MS's foretnings metoder er blevet kaldt pusher-lignende.



Only1
 
Overclocker
Tilføjet:
09-05-2005 18:49:41
Svar/Indlæg:
20/4
Tjaa sådan kan det jo gå :D hæ hæ



BlAzKoWiCz
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2005 18:59:19
Svar/Indlæg:
2732/41
21# Torrents trackere er 100% lovlige,
du må gerne finde EN ulovlig fil eller lign på TPB eller PiratGruppen.org ;)



the
 
Superbruger
Tilføjet:
09-05-2005 19:27:41
Svar/Indlæg:
1019/119
det er bare for fedt hvorfor fandt de ikke på det nået før. jeg gider godt nok ikke købe det oginale windows men det bliver jeg hvis nød til men den tid den sorg. :e



mikael999
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2005 21:29:42
Svar/Indlæg:
1445/231
Det er da os underligt at jeg bare kan ringe ind til m$ og få en ny install key hvis windåse siger jeg har brugt min key for mange gange ??



#31
Just
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2005 22:27:29
Svar/Indlæg:
576/64
Det her er jo ÆLDGAMLE nyheder. Så en artikel i JP for knap et års tids siden omhandlende selv samme innovative strategi fra MS.
?:( ?:( ?:(



BUDDA-X
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2005 13:55:48
Svar/Indlæg:
475/12
Jammen det lyder da alt sammen herligt... hvornår skal de øvrige softwarehuse til at lave software til andet end win32 så man kan komme af med det gyseligt operativsystem?



Cyber-Duck
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2005 14:53:53
Svar/Indlæg:
322/16
Genialt af M$... men kan de ikke bare gøre Windows meget billigere så tror jeg at alle ville være glade:)... fordi så ville der være mange der købte Windåse istedet for at hente eller købe det ulovligt:)

Men det er så bare min mening



BlAzKoWiCz
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2005 20:46:07
Svar/Indlæg:
2732/41
21# Jeg venter stadig spændt på dit svar :)



cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2005 20:58:52
Svar/Indlæg:
3532/303
Hmm, synes at man skulle til at fokusere lidt mere på opensource.
Jeg ville ønske jeg var hård nok til at installere Linux, men "tør" sgu ikke. Har simpelthen ikke overskudet til at installere det, derfor forbliver det den "dyre" løsning, windows.
Hvis alt virkede til linux og hvis jeg vidste at det var bruger venligt, så var der sgu linux her og så var de klejner sparet, men hvor er den sikkerhed ? Måske en lidt anden diskussion.
generelt er jeg af en lidt blandet mening mht. prisen af windows fx.
Satte man prisen ned ville der blive købt flere originale windows, men der er jo stadig gået et stykke arbejde til såen et styresystem, men ville det mon ikke kunne opvejes af flere solgte kopier ?
Måske er det generelt software der er for dyrt, 350 kr for et spil er sguda også meget. Jeg så sgu gerne det var 200 kr, og så måske bare baseret på en eller anden steam agtig platform, så havde jeg en del flere spil.

Mvh. Rage



1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2005 23:29:02
Svar/Indlæg:
3169/185
#34

Ved ikke hvor du vil hen, næsten alle de torrents indeholder ulovligheder?



[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2005 04:33:55
Svar/Indlæg:
2175/21
gad vide om bill gates så endelig smider 80% af indtægterne over til dem der lavede OS2 i sin tid.....er enig med ash men har sq ikke ondt af MS......



#38
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2005 16:59:58
Svar/Indlæg:
4018/217
Var det ikke MS der brugte nogle ting fra et andet program som de ikke havde fået lov til en gang for meget lang tid siden!



[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2005 03:34:59
Svar/Indlæg:
2175/21
OS2 var et af dem, men mon ikke de har fundet "inspration" andre steder fra også....



BlAzKoWiCz
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2005 17:04:51
Svar/Indlæg:
2732/41
36# Nej, Det er kun brugerne der deler..