Lidt om det kommende Geforce7800GTX

Diverse d.  05. juni. 2005, skrevet af red_martians 29 Kommentarer.  Vist: 458 gange.



Den lille nye danske hjemmeside edb-tidende har lavet et mindre preview af den kommende topmodel fra nVidia, Geforce7800GTX.

De kigger på specifikationer og de billeder der er leaket omkring på nettet. Meget interessant læsning der gør at flere rygter med de nuværende billeder allerede kan skydes i jorden.

http://edb-tidende.dk/article.php?id=27

EDB-tidende har også været på rov på andre hjemmesider for at analysere de nuværende PCI-ekspress-kort. Rigtig god læsning, især hvis man er på vej ud og investere i nyt grafikkort. Og så er det hele som sædvanlig på dansk:

http://edb-tidende.dk/article.php?id=28
1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2005 00:17:14
Svar/Indlæg:
3169/185
Ihh, hvorfor er der alt det fis om 7800GTX og R520 i omløb... - Man kan kun blive skuffet med de forventninger der er lagt jo :(

- 12k



Nosferatu
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2005 00:30:49
Svar/Indlæg:
2029/63
SVEDIGT skrevet :p

(NB! Jeg tager forbehold for stavefejl, forkerte oplysninger, seneskedehindebetændelse, øjenblødning ved lav skærmfrekvens, irritation, fanboyisme, fangirlisme, nudisme, kommunisme, grafikkortisme og force majure. I tilfælde af at du tilkalder en djævel ved at læse denne artikel 666 gange, er det på eget ansvar. Er du en trold (dette gælder dog ikke linuxtrolde), bedes du slukke din skærm og gå tilbage under din bro. Har du noget fornuftigt at tilføje, er du velkommen til at skrive i kommentarerne nedenfor.)




~csspawn~
 
Superbruger
Tilføjet:
05-06-2005 00:31:00
Svar/Indlæg:
72/5
Sygt med de 24 Pixel pipelines!



mikael999
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2005 00:41:12
Svar/Indlæg:
1445/231
tror man skal tage de oplysninger der ude nu med et gran salt..



E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2005 00:41:37
Svar/Indlæg:
4018/217
det kan godt passe! spilne bruger mere og mere ydelse og hvis rygterne om hvor meget systemydelse bf2 bruger passer så kan det jo godt være at der kommer et stort spring inden for grafikkort!



espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2005 00:47:36
Svar/Indlæg:
2175/186
#5 producenterne har altid bestræmbt sig på at lave det bedste, så producenterne laver altså ikke kun bedre gfx pga. spilne gerne vil have det



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2005 01:07:03
Svar/Indlæg:
10398/435
"så det vil ramme ATi hårdere, når G70 kommer med 90nm"...

jeg er sgu næsten 100% sikker på at a-engineers hos både nvidia og ati ved hvad der bliver lavet fra begge sider... det er da ellers sjovt som pixelpipes følges hånd i hånd ikke? fænomenet kaldes industrispionage og det sker i stort omfang!

Og hvad sker der for radialkølere! verdens mest larmende blæser! der var tider hvor man ikke brugte det lir og de tider vil blive savnet..



espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2005 01:10:12
Svar/Indlæg:
2175/186
#7 jep nvidia skal ikke bruge de crappy kølere...

hmm ja, man skulle da tro de havde en mand, som var ansat ved det andet firma...



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2005 01:27:56
Svar/Indlæg:
3346/81
#2 - jeg er da helt enig: Svedigt!!! - Dine øvrige forbehold står for egen regning! 🙂

Tomgun



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2005 01:29:31
Svar/Indlæg:
10398/435
#8, det har de.. Ellers tager de kontakt til en som arbejder for konkurrenten og giver ham en "lille" pose penge for at tale over sig.
Og gælder det ikke også ATI mht de kølere? 9800 serien havde den mindste profil og alm blæser. Den larmede godt nok, men den skulle også rykke en del da profil'et var så lille. Så kom X800, "kæmpe" profil og en fair(lyd) blæser, men grundet profilens størrelse var der kun plads til en radial blæser. Det samme gælder for nvidia, de lavede dog skiftet til radial en generation før.

Hvis plads ikke spiller rolle så gør man som zalman og deres VF700. Og ikke som NV5 NON-silencer med en biip radialblæser..




Hessi
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2005 03:20:06
Svar/Indlæg:
1972/260
Jeg tror mere på at de laver aftaler om at man ikke skal overgå hinanden for meget og i stedet lade preferencen hos kunderne og konkurrencedygtigheden (herunder markedsføring) bestemme markedets udvikling.... på den måde undgår de mega-konkurrence og kan holde priserne rimelig høje og samtidig have det ene ben foran det andet, dermed ment at de altid har noget nyt i skuffen som de kan tjene endnu flere penge på....

Men det er jo hvad jeg tror.... :i



Hitman1973
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2005 07:44:39
Svar/Indlæg:
1028/33
Helt Enig #11,, Alt tid at fortrække at arbejde lidt sammen med sin største konkurant..

Keep ur Friends Close, and ur Enemys Closer :i



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
05-06-2005 08:40:54
Svar/Indlæg:
7881/1165
#10: ATi er da først begyndt at bruge radial-blæsere med Radeon X850 :00



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2005 10:49:32
Svar/Indlæg:
10398/435
#13, yes, my bad.

#11, den tror jeg så ikke på. At lave karteldannelse og falsk eleveret priser er noget værre hvis det bliver opdaget.



kibidk
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2005 12:13:08
Svar/Indlæg:
722/35
En rigtig god artikel med den passende mængde skepsis der skal til overfor grafik-kapløbet.

Endnu flere pixel pipelines, flere nye sjove udokumenterede teknologier og et antal transistorer som cpu-producenterne stadig kun drømmer våde drømme om natten om - og selvfølgelig det til stadighed latterligt store effektforbrug. Næh, den dag de begynder at koncentrere sig om at begrænse effekforbruget - og først den dag - er jeg imponeret.



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2005 12:38:46
Svar/Indlæg:
3346/81
Karteldannelse kan man selvfølgelig ikke udelukke, men jeg tror helt ærligt ikke at de ville spytte nye/reviderede chips på markedet i samme tempo hvis det var tilfældet - det virker nærmere lidt desperat.

Jeg er derimod overbevist om at når man forsker i samme teknologi og har nogle fælles begrænsninger - f.eks. størrelsen af printbaner, grafikmotorer, skærme etc. så tendere det til at der kommer sammenlignelige løsninger på banen. Man opfandt f.eks. jetmotoren parallelt i Tyskland og England under 2 verdenskrig.

Strømforbruget kommer garanteret først ned når de får styr på teknologien, og kan lave chippen med f.eks. 0,9 - 0,7 µm.

Tomgun



Jesse
 
Superbruger
Tilføjet:
05-06-2005 12:43:53
Svar/Indlæg:
1373/34
Lad os nu se om specifikationer holder. Tvivler desværre :(

Er enig med #16



Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2005 13:38:41
Svar/Indlæg:
1643/172
Hmm Syndes at deres 3dMark 01 score på over 40000 fra R520 er rimelig ekstreame til at jeg kan tro på noget af det der bliver snakket om, men han har bare tage alle de info han kunne finde om div kort fra nettet af og samlet dem i et sted så man selv kan danne sig et billede.

Men jeg vil se før jeg tror på noget af det. Desuden tror jeg heller ikke at jeg får råd til et top kort. Men håber at deres mid rang kort bliver hurtigter end f.eks. x850 XT er nu. For de kan da godt smid 16 pips på et midrang kort vis de smider over 24 pips på top kortne. Det har altid været sådan at midrang kortne havde halvt så mange pips som top kortne. Så det tyder på at vi får midrang kort med 12 til 16 pips til sommer eller slutningen af i år.



#19
Benz
 
Superbruger
Tilføjet:
05-06-2005 14:23:28
Svar/Indlæg:
434/11
#16 Karteldannelse findes overalt. Man skal ikke være den store konspirations ekspert for at regne det ud.

Alle ved jo, at inden for ram producenterne har der været karteldannelser i årevis. Karteldannelser kan være tilstede i mindre eller større omfang. Men fakta er, at jeg er stensikker på at det finder sted, hvor konkurrencen kan være størst.

Se f.eks benzin selskaberne herhjemme. De har haft karteldannelse i årevis, med fuldstændige ens priser. For et par år siden, ville Q8 så ud af det, og have større markedsandele. Men det varede faktisk ikke mere end 1 måneds tid, før de igen begyndte deres karteldannelse med de andre selskaber. Nu var det bare i mindre grad. Man begyndte nemlig at aftale hvilke dage de måtte konkurrere, og hvilke de ikke måtte.

I dag har de indskrænket dagene endnu mere, og er blevet endnu mere "enige" om priserne. Men de nægter selvf. alt til karteldannelse - da det jo er ulovligt.



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
06-06-2005 15:03:47
Svar/Indlæg:
15982/637
#16: Den første funktionsdygtige jetmotor stod klar i England i 1937, men den var ustabil.

Er det bare mig eller er kortet vokset gevaldigt i længden ? Det ligner jo næsten Voodoo 5 6000 længde ! = vi skal have større kabinetter !



Szchweiker
 
Overclocker
Tilføjet:
08-06-2008 13:36:58
Svar/Indlæg:
31/2
old times 🤣


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2008 13:39:44
Svar/Indlæg:
3410/199
Hvad i alverden er meningen med at oppe sådan en tråd? 😛


#23
Lace
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2008 14:33:41
Svar/Indlæg:
2357/72
Jeg har osse hørt der skulle komme et 7900GT...det er rigtigt! 😛


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2008 14:35:47
Svar/Indlæg:
3410/199
#23 --> Tror du har hørt forkert.. Det var 9800GT 😛


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2008 14:41:29
Svar/Indlæg:
5421/53
WTF Jeg fattede intet! Troede det var en nyhed.. Og alle bare skrev med "Orv hvor sejt".. Først da jeg læste BF2 kiggede jeg på datoen.. 🤡


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2008 15:50:35
Svar/Indlæg:
3410/199
Hvis der er noget der er nostalgi, så er det det her :D
http://hwt.dk/newsdetails.aspx...


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
08-06-2008 15:54:48
Svar/Indlæg:
2127/11
Jøsses, gamle dage! 🤣


MaddPirate88
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2008 16:41:33
Svar/Indlæg:
2576/125
#25 Du er ikke den eneste. Jeg opdagede det også først ved BF2 😛 Undrede mig også over hvorfor der ikke var nogen, der kommenterede navnet, nu hvor alle snakker om GTX280


#29
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2008 22:00:29
Svar/Indlæg:
4018/217
Haha totalt grineren at denne tråd lige kommer op nu 😉

Og det er sjovere at tænke på at det lige var mit 3 års gamle svar i faldt over 😛 😲 🤣