Test af DDR2 ram

Diverse d.  23. august. 2005, skrevet af Polarfar 14 Kommentarer.  Vist: 782 gange.



Hvis du sidder med en af de nye P4 platforme og gerne vil vide lidt om hvordan du skal clocke dine ram, og om timing er vigtigere end MHz så skulle du ta' og læse denne test af Corsair TWIN2X1024A-5400UL, Mushkin XP2-6400 DDR2 og OCZ DDR2 PC2-8000 Platinum Enhanced Latency Dual Channel. Alle de testede ram kører på den rigtige side af 1GHz.

kilde:http://www.xbitlabs.com/articles/memory/display/ddr2-oc1ghz.html
1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2005 14:42:50
Svar/Indlæg:
3169/185
hmm, IMO ser jeg det som svag performance, har presset PC2700 sticks til den performance de opnår højst i SiS Sandra :|



cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2005 17:00:44
Svar/Indlæg:
3532/303
#1 Ligemeget hvor meget i AMD hoveder tror at DDR er den overlegne, eneste og endelige ram standard, så er DDRII altså fremtiden, slut.
Rage



Erroneus
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2005 18:44:01
Svar/Indlæg:
673/19
Jeg vil også have ram der måles i Ghz :D



Black
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2005 18:52:52
Svar/Indlæg:
2749/122
#1 den må du sku da længere ud på landet med...

#2 NU syntes jeg ikke at du skal generallisere... desuden er det jo heller ikke alle AMD folk som mener at DDR2 er noget lort... IMO ser netop de blokke som er til test her ret fine ud.. dog var jeg ikke særligt begejstret for alle de billigere DDR2 stænger... og speicelt ikke dem som kun ka køre PC3200/4200 ved 4-4-4-x eller 5-x-x-x

jeg tror også at det blir ret fedt med en DDR2 memcontroler i A64 cpu´erne selvom jeg dog havde håbet at AMD var hoppet over DDR2 og gået direkte til XDR eller DDR3... da jeg tror de snart kommer frem i dags lyset... :e

men igen DDR2 fejler som sådan intet.. specielt ikke de stænger der ka klare DDR667 og derover ved 3-x-x-x timings... ret imponerende IMO...





hestenhenning
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2005 18:58:05
Svar/Indlæg:
1137/24
#1 SiS Soft er heller ikke den mest paalidelige test i hele verden... Kun unbuffered kan bruges til noget...
/Thomas



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
23-08-2005 22:07:35
Svar/Indlæg:
14079/622
Vilde hastigheder :o...

->#1
Screenshot, tak :e

->#2
Nu synes jeg at "jer INTEL-hoveder" skal holde op med at tro at DDR er udfaset, OG med at generalisere. (gaaasss ;))

Selvfølgelig er DDR2 fremtiden, men at det er bedst på alle platforme lige pt. tvivler jeg også på :)..



1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2005 22:42:23
Svar/Indlæg:
3169/185
#6

Jeg går igang med at kigge efter det imorgen ;) - Bør have nogen af dem, ellers kan det være fluen har, for mener jeg sendte til ham, hehe...

#1

Næ nej - Skam lavet inde for KBH amt, hehe... ;)



1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2005 22:47:03
Svar/Indlæg:
3169/185
I så fald af at jeg ikke kan finde det er det yderst usandsynligt at jeg kan nå at genskabe det - da jeg modtager en pakke fra OfficeIT imorgen - når den modtages skal de smækkes i en anden computer og sendes afsted... :|

Anyways, men hvis en har tid skal jeg da vise lidt magi hvis han/hun kommer forbi da.. ;)

Kan være jeg kan lære nogle herinde fra et par tricks til et lan jeg skal til om ikke så længe... (og nej er ikke oc.dk lan''et da jeg er på ferie i Kina der...)

Mvh. 12k



1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2005 22:49:08
Svar/Indlæg:
3169/185
Damn, bør nok have flettet det sammen til en post, men sket er sket, eller laks...

BTW var det nogle skod ram jeg legede med ;) - Crucial value og corsair value mener jeg... eller var det samsung?? - Anyways...
Var ved 2,5-3-3-7 208 mhz så hut jeg hvisker... - (PC2700 ram er jeg dog 100% sikker på)



Black
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2005 23:05:57
Svar/Indlæg:
2749/122
#9 tja hvis du er så fandens sikker så kan jeg da teste med 512mb Samsung PC2700 og se om du har ret... men tvivler sku på at de kan opnå samme scores... og hvordan ka det være at du aldri tør vise dig når det eneligt kommer til stykket syntes altid d skal noget andet når der er oc.dk lan og sådan nogle ting... gad satme godt have en snak med dig en dag... hmmf :l





1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2005 23:27:32
Svar/Indlæg:
3169/185
#10

Hehe :)

Well... :) - Havde faktisk gerne ville afsted, dog nok kun for en enkelt dag ;) Er dog ikke den mest sociale person, men er vel heller ikke nødvendigt..

Men sådan en tur til Kina vil jeg nu hellere...
Skulle have været til CA her i sommerferien, blev ikke til noget, og så blev der bestilt forsent til NY, så bliver til Kina istedet, og så i efterårsferien... :| Ud over den tur og så lige et smut ned til Holland @ Qlimax tror jeg at jeg holder mig indenrigs indtil foråret ;)



Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2005 08:47:59
Svar/Indlæg:
1604/60
Hvis der er noget jeg ikke fatter så er det dette DDR2.....

I.flg. alle så skulle det være et skridt fremad, men alle tests Jeg ser på nettet osv, viser da at det er langsommere end DDR ?:(

Så hvorfor DDR2 ?




Salkcin
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2005 17:57:01
Svar/Indlæg:
1713/31
#12

Man har måske skiftet til DDR2 lidt for hurtigt, men det er fremtiden. CPU og ram skal helst ligge i balance med den båndbredde de har imellem sig. Det nytter ikke rammene kan arbejde med 10,6GB/s, men CPU'en kun 6,4GB/s. Det er præcis hvad man har gjort - opgraderet rammenes båndbredde uden at gøre en hugende fis ved CPU'ens og derfor kan dual channel DDR400 (6,4GB/s) stadig fodre CPU'en med alt den båndbredde den vil have.
Der hvor hele grunden til skiftet så ligger er at DDR har ramt en mur ved DDR400 (ikke alle brugere på markedet kan køre med high-end DDR600) og DDR2-667 bliver allerede masseproduceret til priser som alle brugere kan være med på.
Det der i virkeligheden er brug for er mere båndbredde og ikke lavere castimings. Så hvad giver mest mening? at sænke cas timings for at øge udnyttelsen af teorektiske båndbredde 5% eller øge den teorektiske båndbredde med 66% (DDR400 vs DDR2-667).

#11




Der er der lige 10.000MB/s i Sandra Sissoft med DDR2-800 synkront med CPU'en og rammene vil da gerne mere, men CPU'en/bundkortet siger ligesom stop ved ~400MHz :)
Tænk på der ikke er brugt A64 tweaker, tweaks og nogen håndplukkede ram for at opnå det resultat. I teorien kan alle hvis CPU kan køre 400MHz FSB... det er hvad fremtiden byder på.

Hvis AMD's Cool'n Quiet tilbyder lavere multipliere er 5x533=2666MHz da et tankevækkende regnestykke. Vil det lige kunne køre synkront med DDR2-1066 (som allerede er på markedet)... små 17GB/s teorektisk. Men er så om memory controlleren vil lege med på den hastighed.



1_2_know
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2005 00:07:12
Svar/Indlæg:
3169/185
#13

Ja, mente nok der var nogle pænt meget højere resultater, undrede mig over de 6k, synes det virkede MEGET forkert...
- Dog tror jeg du tager fejl mht. ikke håndplukkede ram, men er sq oxo fair nok da :)

Tror dog ikke du får nogen CPU særlig stabil på 533 mhz da... :| - 400 burde dog være muligt for alle A64'ere... :|

Men jeg kan ikke lade være med at undre mig over... Mon efterfølgeren ikke snart er færdig?? - Har hørt om nooooget federe hastigheder på dem, og så burde strammere timmings også være muligt?? (??)

Anyways - AMD har jo indbygget memcontroller som bekendt, og low latency ram arbejder CPUen enormt godt smamen med, kan kun se det bliver sløvet med løsere timmings... :\ - Men 4-2-2-4 hvis man kan det med DDR2, jamen then lets go for it ;)