Microsoft udsendte for et stykke tid siden et kommuniké, hvor WindowsXP Professional brugere, kvit og frit, kunne bytte deres 32 bit licens ud med en x64 licens. Men set med henblik på drivere og programmer, hvor meget er der så at hente ved denne "konvertering"?
De tester en række 32 bit applikationer i et 64 bit miljø, og ser på, hvorvidt der er nogen forskel. Konklusionen er måske ikke overraskende for nogle. Personligt ser jeg ikke fornuft i at sammenligne 32 bit og 64 bit, da kodningen (surprise :00) er forskellig, og resultaterne ikke er direkte sammenlignelige.
Det svarer for mig til at sammenligne to motorveje, hvor den ene er dobbelt så bred som den anden. De er lige lange, men kører bilerne med samme hastighed, kommer der godt nok mere igennem 64 bit sporet. Men siden er der kører flerer biler på det ene spor, kan man ikke sammenligne processerinshastigheden.
Det er ikke mere end hvad Tomshardware.com gør, men de skriver samtidig en masse fornuftigt om overgangen mellem 32 bit og 64 bit, set fra både Intel og AMD - brugeres synspunkt.
Personligt? Så glæder jeg mig til at se nogle "ægte" 64 bit spil. Forøget detaljegrad og bedre AI... men lad det nu ligge. Lad os se hvad x64 kan, frem for det konventionelle WindowsXP Professional.
Link: http://www.tomshardware.com/howto/20050823/index.html