ATI X1X00 har PPU potentiale

Diverse d.  11. oktober. 2005, skrevet af Illuminati 9 Kommentarer.  Vist: 584 gange.

ATI gemmer måske en lille godte i deres næste driver. Sammen med X1X00 grafikkortene skulle der nemlig være mulighed for at kunne trække fysik-motoren i spil via GPU'en.
Ageia som har dedikeret sig til udvikling af PPU'er har nu fået konkurrence og deres produkt har ikke engang set markedets lys endnu.
Men...
Hvad mon der så sker med grafik performance? Det må vi vel vente med at se..





ATI practically kicked off its press event for the Radeon X1000 series with a physics demo running on a Radeon graphics card. Rich Heye, VP and GM of ATI's Desktop Business Unit, showed off a simulation of rolling ocean waves comparing physics performance on a CPU versus a GPU. The CPU-based version of the demo was slow and choppy, while the Radeon churned through the simulation well enough to make the waves flow, er, fluidly.

Læs mere her:
http://techreport.com/onearticle.x/8887
JacobHL
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2005 20:11:49
Svar/Indlæg:
1776/116
Hvis det virkelig passer at den yder så meget bedre, så er det virkelig en trumpf ATI spiller ud.

Bliver spændende at følge med i.



Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2005 20:13:59
Svar/Indlæg:
6052/189
Jeg forudser en HT-lignende effekt bare hvor den virtuelle del kun koncentrerer sig om fysik, og hvor den "ægte" "gpu" så klarer det grafik-mæssige..

:e :e :e



Jaller
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2005 22:11:17
Svar/Indlæg:
657/18
så kan det være at R580 har det og byde på i stor stil måske :e

det lyder najs så lad os håbe :e :e :e



Anonym191016
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2005 22:25:50
Svar/Indlæg:
525/67
Yeah! Take that NVidia ;)



Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2005 22:58:04
Svar/Indlæg:
1643/172
Lige meget hvad ATI siger så kan det ikke rigtigt være på hardware nivo vi snakker før man indføre unified shader architecture som kommer med G80 fra nvidia og muligvis R600 (R500 har det allerede). Men når man har unified shader architecture kan man jo bruge de overskydene shader til PPU beregninger. Men alle siger at en ægte PPU vil nok være hurtiger, men om folk vil købe en ægte PPU frem for at bruge GFX kort kommer jo helt an på hvor hurtig sådan en PPU er i forhold til GFX og hvor meget den aflaster CPU osv.



Kiwi
 
Overclocker
Tilføjet:
12-10-2005 08:42:09
Svar/Indlæg:
93/0
#5 hvad snakker du om? Det bliver lavet i hardware, de fleste dele af en moderne GPU kan programmeres til at gøre lige hvad du vil have dem til. Du kan bruge den til AI, fysik eller folding for den sags skyld. Det skulle specielt være den nye ring bus der gør den velegnet til denne type beregninger. Tjek f.eks. denne tråd ud: http://www.xtremesystems.org/f... .



Remulus
 
Superbruger
Tilføjet:
12-10-2005 20:13:06
Svar/Indlæg:
108/42
snak dog et sprog man kan forstå... :l



Nosferatu
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2005 23:29:15
Svar/Indlæg:
2029/63
DU KAN IKKE SNAKKE DET FORDI DE NØRDER max :P

heheh



comment
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2005 19:10:07
Svar/Indlæg:
1230/171
#8: Hehe... Yup :e Og, hvis man ikke skulle nørde herinde, hvor skulle man så?

Hele spilområdet er i øvrigt enormt spændende lige for tiden: Agia's PPU, dual-core CPU'er (i combo med nVidia's 80-somthing drivere?) og så nu altså også ATI's X1X00 GPU/VPU'er.

Gad nok vide, hvad der er lettest at kode til?

/comment