ATi og nVidia i SM3.0-fight

Diverse d.  20. oktober. 2005, skrevet af red_martians 9 Kommentarer.  Vist: 542 gange.



Theinquirer har de sidste par dage haft udtalelser fra de to store grafikchip-udviklere der påstår at deres konkurrent mangler fuld/ægte "SM"3.0-understøttelse(ShaderModel 3.0).
ATi siger at nVidia's pixelshader er fucked-up, mens nVidia er efter ATi's Vertexshader. Bedøm selv, noget tyder på at vi får en masse spændende sandheder om grafikkortene i øjeblikket.
Begge vil helt sikkert påstå at deres eget grafikkort har ægte SM3.0-understøttelse, og mene at konkurrentens SM3.0-problem er værre end deres eget. "Det er jo markeds-strategi" :00


Link til nVidia's udtalelser om ATi:

One of the current arguments in the ATI vs. Nvidia mock battle rages over Shader model 3.0. ATI and some in the press claim ATI managed a better implementation, while Nvidia claims dominance in this field. Nvidia is also accusing ATI of lacking the vertex texture fetch feature that you need to be Shader model 3.0 compliant.
http://www.theinquirer.net/?article=27050


Link til nVidia's pixelshader-probs:

What was interesting an ATI presentation that recently got leaked onto the wibbly web was a claim that Nvidia "lies" about Shader Model 3.0 and that its hardware isn't SM3.0 compliant. The presentation got extra credibility from another well-known web-site.
http://www.theinquirer.net/?article=27084
Lars
 
Superbruger
Tilføjet:
20-10-2005 22:06:52
Svar/Indlæg:
1633/76
Ati vs. Nvidia goes on.. like babies fighting over at toy... jeezzz



[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2005 01:31:10
Svar/Indlæg:
2175/21
hvis det betyder at begge gør mere ud af begge dele så for mig gerne :)



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2005 03:24:55
Svar/Indlæg:
10398/435
jeg håber at begge tager fejl og at SM3.0 virker fint for begge...



Silverman
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2005 08:44:11
Svar/Indlæg:
1720/3
Jah jeg håber sq heller ikke der er så meget hold i det de siger..

- Men vil give #2 ret, med at hvis de gør mere ud af deres fremtidige produkter.. Så er det helt fint med mig ;o)



Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2005 09:39:42
Svar/Indlæg:
3712/44
Faktisk havde én af "journalisterne" på Theinquirer testet Nvidia 7800GTX med nogle tests i ca. 36 timer med diverse drivere osv. og rent faktisk fundet ud af (til sin egen overraskelse) at Nvidia IKKE fuldt understøttede SM3.0, heller ikke nyeste hw med nogen som helst drivere.

Om det så i praksis er noget vi behøver at bekymre os om er noget andet, men i begtragtning af hvor hårdt Nvidia selv har slået på at de har haft SM3.0 i hw siden 68xx, ja så er det da en smule tankevækkende.



mikael999
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2005 13:00:13
Svar/Indlæg:
1445/231
Første gang jeg så den overskrift tænkte jeg på .
Ati og nvidia iført sort latex udstyret med pisk osv :00 men nok bare mig



Snazz
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2005 16:59:59
Svar/Indlæg:
185/16
#6 LOOOOL !!! ;)

Ja bitch-fighten fortsætter...

Men måske en smule bekymrende at begge udviklere har deres specifike problemer... hvis der altså er hold i det...



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2005 02:21:37
Svar/Indlæg:
10398/435
#5, jeps og det har de brugt WHQL tool til...
Men det er ikke lige til at teste om en intern chip feature er efter SM3.0 standarden eller ej:
lacking the vertex texture fetch feature that you need to be Shader model 3.0 compliant

ATI har dog også indrømmet at de mangler denne feature:

læs her:
http://www.guru3d.com/newsitem...



Deerhunter
 
Superbruger
Tilføjet:
22-10-2005 12:42:35
Svar/Indlæg:
13/0
#8

Jep; og at der er en workaround - men den giver et mindre performance-hit.