nVIDIA opkøber ULi

Diverse d.  14. december. 2005, skrevet af B@NG 29 Kommentarer.  Vist: 371 gange.

Det er ikke første gang det sker. De fleste husker den sørgelige dag hvor 3DFX måtte dreje nøglen.

Nu er nVIDIA på banen igen. De har haft den store pengepung oppe af lommen og har opkøbt ULi.
Så hvis du gik og troede på at ULi nogensinde ville kunne true nVIDIA eller ATi, ja - så er du i dag blevet det klogere...




TAIPEI, TAIWAN and SANTA CLARA, CA?DECEMBER 14, 2005? NVIDIA Corporation (Nasdaq: NVDA), the worldwide leader in programmable graphics processor technologies, today announced that it has signed a definitive agreement to acquire ULi Electronics Inc. (ULi), one of the PC industry?s most highly-regarded core logic developers. Headquartered in Taipei, ULi also has offices in Hsinchu; Shanghai; Shenzhen; and San Jose, California.

ULi is recognized for its innovative core logic technology as well as other multimedia and embedded products. The acquisition represents NVIDIA?s ongoing investment in its platform solution strategy, which leverages the acclaimed NVIDIA nForce® media and communications processors (MCPs) and NVIDIA® GeForce® and NVIDIA Quadro® graphics processing units (GPUs). Additionally, the acquisition is expected to strengthen the Company?s sales, marketing, and customer engineering presence in Taiwan and China.

Under the terms of the agreement, NVIDIA will pay 19 New Taiwan Dollars in cash for each outstanding ULi share and stock option, for a total of approximately $52 million (USD). The acquisition, which is expected to be completed in the first quarter of the Company?s fiscal year 2007, remains subject to the satisfaction of regulatory requirements and other customary closing conditions.

Alex Kuo, president and chief executive officer, ULi, will join NVIDIA as a senior executive responsible for MCP sales, marketing, and support functions in Asia. NVIDIA intends to supply ULi customers with current products for the foreseeable future.

Jen-Hsun Huang, president and chief executive officer, NVIDIA, stated: "Alex and his team have built a company admired for creating innovative products in the core logic arena. The acquisition provides an opportunity for NVIDIA to leverage a very talented engineering team in order to expand our MCP initiatives while building closer relationships with customers in Asia."

"At ULi, we have always believed that the opportunities in the MCP space are tremendous," added Mr. Kuo. "The strength of the NVIDIA world-class engineering and marketing organizations will enable the ULi team to take product design and development to the next level."

NVIDIA is the largest AMD core logic supplier in the world (Source: Mercury Research, Third Quarter 2005 PC CPU Report). NVIDIA nForce MCP revenue has increased 100 percent year-over-year and has achieved record revenue for five consecutive quarters.


Læs mere her: http://www.nvidia.com/object/IO_28250.html
Lars
 
Superbruger
Tilføjet:
14-12-2005 11:46:16
Svar/Indlæg:
1633/76
Nedern for Asrock..



Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2005 11:49:59
Svar/Indlæg:
6052/189
ja..

og nederen for os der ville have kigget efter et bundkort med ULi's nye chipsæt der hedder M1697.

Asrock skulle vist have været igang ( eller stadig er ) igang med at producere et bundkort med det chipsæt. Ren pci-e bundkort til A64.

med op til 1.75 vcore og 3.2 vdimm.

Piiiv..



jsv
 
Superbruger
Tilføjet:
14-12-2005 11:57:23
Svar/Indlæg:
315/39
Ja de store bryder sig ikke om konkurrenter.... øv...



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2005 12:08:48
Svar/Indlæg:
1548/24
Det er egenlig lidt typisk at de bliver opkøbt netop som de er begyndt at lave noget der virkelig levere top-performance chipset til budget-priser... Det er jo en stor trusel mod deres andel i entrylevel sekmentet og de typiske kontor maskiner.



Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2005 12:18:27
Svar/Indlæg:
6052/189
#4:

ja præcis.

For fanden det kunne have været rart at have en der pressede nvidia's chipsæt.



Seraph
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2005 12:30:59
Svar/Indlæg:
624/55
Nåja det er da altid noget at intel ikke opkøber AMD eller omvendt! det havde været surt!!!



Overbuary
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2005 12:37:59
Svar/Indlæg:
1762/50
De var ved at pisse i bukserne over at de fik smæk, og hva gør de så? Opkøber dem og lukker deres forretning, samt ansætter dem hos dem selv..

Skam jer nVIDIA!! :x



Millum
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2005 12:43:32
Svar/Indlæg:
345/45
7#

Det er det man kalder forretning ;)

Kan udemærket se det ik er nogen fordel for os andre,men set fra nvidias side genialt



B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2005 12:55:05
Svar/Indlæg:
3640/1231
ja, det er almindelig sund forretning desværre...

Heldigvis er Intel og AMD samt ATi og NVIDIA alle så store at modparten ikke bare kan købe dem :)

For ja, DET ville være en sand katastrofe både for priserne og udviklingen :x



mazlink
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2005 13:26:45
Svar/Indlæg:
743/13
I kan da bare købe noget SIS eller VIA, hvis i vil have et firma der skal udfordre nVidia ;) :p



Soveposen
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2005 13:32:55
Svar/Indlæg:
912/75
#10. Det er sq svært at komme i tanke om at SIS har lavet noget der kan udfordre nvidia.. Og jeg har heller ikke hørt om, at de vil lave noget der kan. Men VIA synes jeg har ligget i skyggen bag nvidia lige sinden de første Nforce dage.



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
14-12-2005 14:50:12
Svar/Indlæg:
14079/622
nVidia er 100% assholes! x(

Smart for dem ellers.. tror ULi kunne blive stort :l..



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2005 15:55:26
Svar/Indlæg:
6531/410
nå så er uli også ødelagt.

hvorfor laver intel dog ikke et chipset til amd cpuer
så ville såddan en maskine være perfekt .

amd opteron 165 med et intel chipset nam nam



Soveposen
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2005 16:02:31
Svar/Indlæg:
912/75
#13. Dream on! :P :D



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2005 16:14:21
Svar/Indlæg:
1548/24
#13 det kunne blive så nice, men der skal vist mere end mange penge til før at Intel hjælper på udbredelsen af AMD :00



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2005 16:30:28
Svar/Indlæg:
6531/410
når nu intel ikke får lov eller ikke vil betale for retten til at bruge SLI
kunne de passende nosse sig sammen og lave nogle
nye super cpuér så os der godt kan lide intel ikke bliver nød til at købe AMD og nvidia chipset :e



-Timberwolf-
 
Superbruger
Tilføjet:
14-12-2005 16:49:09
Svar/Indlæg:
421/13
Man kan vel håbe at de bare lukker dem helt ned og ikke selv laver noget på low/mid-end chipset markedet.... Så SiS eller VIA kan overtage de markedsandele ULi havde! :00



Don-s
 
Overclocker
Tilføjet:
14-12-2005 17:04:29
Svar/Indlæg:
62/1
Fandme sørgeligt...

Men buisness is buisness desværre...



Kejserkamla
 
Superbruger
Tilføjet:
14-12-2005 17:22:08
Svar/Indlæg:
240/19
piv piv



cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2005 18:10:56
Svar/Indlæg:
3532/303
Hvis bare de fatter at brygge lidt viderere på nogle af uli's ideer er det vel ikke så slemt.



Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2005 20:24:30
Svar/Indlæg:
2353/24
#20
Det tror jeg ikke vil skal regne med.. hvorfor videreudvikle et produkt som man ikke selv har udviklet? det ville jo være en falit erklæring, over at de ikke selv er dygtige nok til at udvikle nogle gode produkter.



cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2005 20:43:33
Svar/Indlæg:
3532/303
Ville du synes det var plat af nvidia hvis de tager de gode ideer, patenter etc som uli har og så bruger dem i deres produkter ? Ville jeg ikke synes var en falit erklæring, synes det ville virke åndsvagt at opkøbe et firma for bare at lægge det ned når du egentlig kan udnytte så mange ting.
Rage



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
14-12-2005 20:44:43
Svar/Indlæg:
14079/622
->#20
Måske gør de det noget af vejen, men sikkert ikke i samme prisklasse. De skal jo ikke udkonkurrere deres egne produkter..

Tag fx 3dFX.. der går rygter om, at de havde prototyper af et nyt voldsomt kort (som kunne slå geforce) klar, men de planer sørgede nVidia for at gemme godt af vejen ;)



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
14-12-2005 21:51:45
Svar/Indlæg:
7881/1165
Nu snakker jeg på mine egne vegne og kun mine egne.
Jeg vil fra dags dato ikke anbefale et ULI-bundkort. De problemer jeg havde emd 3dfx efter nvidia's overtagelse var det værste gang lort jeg løænge har sat. underskriftindsamlinger, tonsvis af klager og hjemmesidernes tilbedelser kunne ikke få nVidia til at udvikle en eneste driver til 3dfx fra den dato 3dfx blev overtaget. 3dfx havde dog været så flinke at smække deres seneste beta-drivere ud kort forinden overtagelsen. stortset alle 3.parts-drivere til 3dfx stammer derfra.

Nuværende ULI-ejere skal ikke regne med noget, andet end en producent der bogstaveligt talt opgiver alle de kunder de har opkøbt med ULI.

nVidia ønsker kun deres udviklerer og at lukke ned for ULI så hurtigt som muligt. Idéen er at man lynhurtigt står med et forældet bundkort, der mangler opdaterede drivere, og ret sikkert kan gå hen og få problemer med kommende hardware uden software-opdateringer.

Det er mine erfaringer, hold jer til SiS, Via eller lignende istedet, selvom deres lort er tusinde gange dårligere end ULI. :)



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2005 01:50:40
Svar/Indlæg:
4112/53
#24 Det er netop lige det det vil.

#alle. Der er lige en ting i glemmer at taenke paa, og det er Crossfire.
ATi har jo haft problemer med at levere deres eget chipset, og derfor er der flere CF MoBo med ULi chipset, hvilket nVidia jo gerne vil have stoppet, og dermed jage endnu en kaep i hjulet for ATi's CF.

Det skal ikke undrer mig at #24 har 100% ret, og at der inden for det naeste aar vil blive saa ringe drivere til ULi baseret HW, at folk ikke gider "blive ved det", og de saa vaelger at koebe noget nyt, hvor der bliver opdateret drivere m.m. til, og paa denne maade komme nVidia til at erobre endnu stoere markedsandele.



#26
FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2005 15:27:26
Svar/Indlæg:
4156/111
Jah... der røg den geniale idé med en ny computer... :( så må man jo vente til sommerferien! fedt... :l



[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2005 00:43:56
Svar/Indlæg:
2175/21
stod der ikke at det først gælder fra 2007......til den tid vil ulis nuværende fordel (fra asrock bundkortet ihvertfald) ikke rigtig have nogen berettigelse....måske havde uli ikke rigtigt nogen ideer der kunne have holdt dem oppe i fremtiden alligevel.....så hvorfor ikke lade nvidia få en bid af en gammel muggen kage :)

tror dog det kunne betyde nogle hybrid chipset samt socket -kit ideen måske også overlever...men ellers ikke meget nvidia umiddelbart kan bruge i det selskab.



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
16-12-2005 18:38:34
Svar/Indlæg:
7881/1165
ULi har massere af tilbyde. Husk at ULi er en gigant, set med kinesiske øjne. ULI kan producere billige chipsæts med virkelig god ydelse. Samtidigt har ULI chipsæt i stor stil til p4 (noget nyt for nVidia) og sidst men ikke mindst er ULI den gamle mester i hypertransport. ULI bruger HT i både intel og AMD-chipsæt alle de steder det er muligt. ULI er en af de gode gamle på linie med Via og intel, og har ifølge mig langt mere erfaring end både nVidia og ATi tilsammen. :)
nVidia har helt sikkert gjort et godt køb, væsentligt bedre end f.eks. at købe ATi's chipsæt-afdeling.



[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2005 06:15:00
Svar/Indlæg:
2175/21
njae...er uli....tidl ali ikke også levet kåret som verdens værste chipset fabrikant..........