Pirat-partiet?

Diverse d.  03. januar. 2006, skrevet af B@NG 30 Kommentarer.  Vist: 384 gange.



De fleste nørder som bare kender lidt til internet hastighed og pirat-kopiering kender til de store forskelle på Danmark og Sverige. Vi sidder på elendige linier stadig (vi skriver faktisk 2006 nu TDC!), mens de i Sverige kan få 10/10Mbit linier til billigere penge.

De kan kopiere musik til eget behov på andre præmisser end vi kan. Vi kan jo faktisk overhovedet ikke, selv ikke som sikkerhedskopiering.

Dog går det tilsyneladende den forkerte vej for svenskerne. Men "piraterne" yder modstand og vil nu have deres eget parti, nemlig PiratPartiet

I teorien kan det godt lade sig gøre, da det jo bare handler om interesse nok for partiet, så det bliver spændende at se om det også virker på den måde i praksis.

Nyheden er faktisk lidt underlig, men debatten om pirat-kopiering er altid interessant. Ikke mindst for at høre andres meninger. Ikke om piratkopiering, men om hvad er piratkopiering?.

  • Må man ikke kopiere spil/musik/film? Heller ikke som sikkerhedskopi?
  • Må man ikke kopiere en film man har lånt?
  • Må man ikke sælge kopier?

    Meningerne er mange, men hvem har mest ret? Den danske eller den svenske lovgivning?

    Hit med meningerne! 8)

    http://www.piratpartiet.se/
  • Lars
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    03-01-2006 15:23:23
    Svar/Indlæg:
    1633/76
    Hurra for piratpartiet!



    Lars
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    03-01-2006 15:24:16
    Svar/Indlæg:
    1633/76
    .. linket virker ikke..



    Die_Happy
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    03-01-2006 15:29:38
    Svar/Indlæg:
    3385/80


    B@NG
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    03-01-2006 15:30:26
    Svar/Indlæg:
    3640/1231
    Skulle virke nu :)



    M.Thomsen
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    03-01-2006 15:45:10
    Svar/Indlæg:
    4112/53
    LOL
    Hvordan er det så ikke i de områder, hvor de har Gbit internet? Der må der dælenbe blive kørt noget bit torrent, emule, edonkey etc.

    Glæder mig til vi får lysleder i min boligblok. :e



    B@NG
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    03-01-2006 15:50:48
    Svar/Indlæg:
    3640/1231
    Så først lige teksten ud for navnet nu:

    "Det ska kosta upphovsrätten att bli statsminister 2006."

    Meget originalt :e

    Desværre vil jeg nok mene at navnet i sig selv er lidt af en katastrofe hvis man vil noget med det. Pirateri er sjældent (hvis nogensinde) kendt for noget godt :l

    Selvfølgelig skal al kopiering være ulovligt og dermed også salg af dette. Men det kan ikke passe at jeg ikke må kopiere en røvdyr (måske endda sjælden) DVD/CD/Spil for at bruge kopien og så have originalen gemt væk i en bankboks.
    Måske lidt overdrevet, men hensigten er den samme...

    Og så siger loven fandme stadig at jeg godt må det, men kun hvis mediet ikke har en kopi-sikring :00 come on mand....

    Så burde de påduttes at der skal indikeres hvilke medier som er kopisikrede så man ikke køber katten i sækken :i



    Beaviz
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    03-01-2006 15:51:48
    Svar/Indlæg:
    3214/18
    Det går sgu sikkert, som det gjorde med Jacob Haugaard i sin tid... :)



    Lars
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    03-01-2006 16:01:42
    Svar/Indlæg:
    1633/76
    Rage

    Den eneste form for piratvirksomhed jeg har noget imod, er når det er med hensigt for videresalg.
    Derudover så tror jeg at piratkopiering (eller de tab det giver diverse producenter), gør at producenterne bliver nødt til at lave bedre produkter. Jeg mener, hvor lang tid er det ikke siden man har købt et godt album? De bliver slynget på gaden som lort fra en spædekalv, og mange af dem har måske en eller to gode skæringer. Det pis gider jeg ikke betale 150kr for! Når pladeselskaber en dag fatter hvor skoen klemmer hos forbrugeren, så tager de sig måske sammen og laver noget der gør at man ikke føler sig buttfucked på vej hjem fra Fona.

    /Rage



    nAlen
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    03-01-2006 16:06:22
    Svar/Indlæg:
    687/9
    #8 nu skal du jo lige have i mente, at smag og behag gudskelov er forskellig.. Så på en skive hvor du måske kan finde 2 gode skæringer, ser 10000 andre danskere den måske som den bedste skive i verden ?

    Bid lidt i den......



    Lars
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    03-01-2006 16:11:03
    Svar/Indlæg:
    1633/76
    #9

    Tror du har misforstået mig lidt.. det kan godt være det her gør mig til lidt af en olding, "men albums bliver sku ikke lavet i dag som i de gamle dage" .. if you get my drift..



    #11
    B@NG
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    03-01-2006 16:11:34
    Svar/Indlæg:
    3640/1231
    Jeg er enig med Lars M i hans synspunkt, men lige så meget i nAlen's.

    Det problem er vi da heldigvis på vej over med muligheden for at hente musik-stykker på nettet.

    Det burde jo være nemt...
    Man kan høre/se/prøve previews af film, musik og spil.
    Er man interesseret kan man købe det online via download.

    Allerede der kan der spares rigtig mange penge væk til distributører, forhandlere for ikke at nævne produktions-omkostningerne :i

    Tror bare at nogen kan lide at gøre tingene meget mere komplicerede end de egentlig er :00

    Tænk hvis man kunne downloade en film for... lad os sige 50,- :o
    Købe skive og cover (så ville afgiften vel forsvinde) for... 5,- :o
    Man printer lidt osv, og vupti, man har en film til 60,-
    Så har jeg det dælme fint...

    Så får hosten som giver filmen til download, øhm... 5,- :i
    Resten går til Spielberg og George Lucas :e

    Win - win situation... eller har jeg glemt noget? :r



    M.Thomsen
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    03-01-2006 16:32:45
    Svar/Indlæg:
    4112/53
    #11 Der kan jeg kun give dig ret, at nu som vi begynder at få ordentlige www forbindelser disponible snart (nogen af os anyway), så er der fordele i at DL numre og film, og så kun DL dem man gider at hører.

    Problemet er jo bare, at med alt deres F****** kopibeskyttelse, antipirat SW etc gør, at man ikke engang kan få lov til at brænde den movie man lige har DL, så man SKAL have den liggende digitalt, og så begynder vi at få pladsproblemer på hdd, ved i hvert faldet min mor ville, da hun PT har ca. 500 DVD'er stående, hvis de skulle ligge digitalt, så er 2TB stadigvæk for lidt, og så billig er hdd plads jo heller ikke endnu.

    #8 HØRT. Fandme trels med de albums hvor der kun er 1-3 numre man gider at hører på, og man kan jo lige så godt købe albummet hvis der er 3 numrer, da en single i dag koster omkring 40kr, så kan man sgu lige så godt "satse", og se om man får bare 1 nummer mere man gider hører, ved at købe det elendige album.

    #9 Det er rigtigt, at den enes død er den andens brød, og tilsvarende hvad angår musik smag. Men det er sgu trels, at de få gange man gidder købe en "hel" cd/et album, er når der bliver udgivet opsamlinger i stil med "absolut dance 2005", "de 100 bedste opera numre" eller hvad faan det nu end hedder.



    kibidk
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    03-01-2006 16:52:49
    Svar/Indlæg:
    722/35
    #8
    Lige præcis. Ligeså med alle de hullahop "bands" der sendes på markedet - også som skidt fra en spædekalv med 4 dårlige maver, den ene mere lig den anden. Altsammen i et forsøg fra pladeproducentens side, på at score nogle nemme penge.
    Hvad angår musikbranchen er det - efter min mening - helt og holdent pladeselskabernes egen skyld. De er blevet grådige og skal helst score så meget kasse ved så lidt arbejde som muligt. Derfor er konceptet med opsamlingsplader blevet brugt og misbrugt så intensivt de sidste 10 år eller mere.
    Lav da for fanden noget musik - og det gælder absolut også danske selskaber - man gider høre på. Jeg giver sgu heller ikke 150kr for et enkelt godt nummer plus 10-12 gange 3 minutters monotont fyld.
    Hvis der bliver lavet noget ordentligt musik, så kommer en smule af respekten for kunstnerne måske også tilbage. Det kan man sgu ærligt talt ikke have meget af som det er nu, hvor de fleste nye "kunstnere" bare er som voksen på en gammel bil - det ser måske pænt ud, men det får ikke bilen til at køre bedre eller ruste mindre.



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    03-01-2006 16:56:08
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    nu skal vi stadig huske, at de flere steder på landet må nøjes med 56k, og langt flere i både sverige og norge kan max få 56k-forbindelse end i danmark. :)



    pizzabager
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    03-01-2006 17:14:44
    Svar/Indlæg:
    531/120
    #14 ja men kigger man på hvor de fleste mennesker bor, bor de trods alt i de store Byer..

    Som når folk klager over at teleselskabet 3(ikke at jeg skal fforsvare dem på nogen måde) ikke dækker der hvor de bor, og at de i det hele taget ikke dækker en skid, tja 3 siger selv de skal dække 80% af befolkningen. og det gør de også, at de 80% bor i storbyerne er vel ikke deres prob.. "3" gider jo ikke sætte en mobilmast til mange dyre kroner op for at dække Hr. og fru skovmus, som sikkert snart skifter abon. alligevel.

    Nå ja det var hurtigt internet vi kom fra :).
    der er snart så mange produkter man kan få igennem, kabeltv, adsl, stofa osv, så det meste af Dk burde kunne få en hurtig forbindelse efterhånden.. :) og teknologien bliver kun bedre med tiden :)



    Mentos3
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    03-01-2006 17:33:57
    Svar/Indlæg:
    4230/89
    #15 jada... det er ikke mere end 5år siden jeg ikke kunne få mere en en snoldet 128bit forbindelse:x :x ...

    hvor vi idag har mulighed for en 4Mbit...(har dog kun 2048/512)
    8)



    nAlen
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    03-01-2006 17:49:52
    Svar/Indlæg:
    687/9
    Hallehøjsa for en debat der blev skubbet igang der.. :)

    #8 tror jeg ramte ved siden af gryden da jeg tilsatte ironien... Kan skam udemærket forstå dit synspunkt, og har da selv befundet mig i situationen du beskriver..

    MEN!!1 :) i min verden kan man altså bare ikke, påføre sig skyklapper og halstørklæde, hvorefter man drager ud i verden, og prædiker at det man selv syntes, er det eneste rigtige :)





    Lars
     
    Superbruger
    Tilføjet:
    03-01-2006 17:53:10
    Svar/Indlæg:
    1633/76
    #17
    Det er det partier handler om, min ven :p



    nAlen
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    03-01-2006 18:01:18
    Svar/Indlæg:
    687/9
    #18 ja okay, nu giver jeg så bare op :e



    Stensgaard
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    03-01-2006 18:13:51
    Svar/Indlæg:
    2620/327
    #8 Jeg er helt enig. Det er nu efterhånden en del år siden, jeg har følt mig snydt efter at have købt et album, men det er også fordi, jeg nu henter pladen hjem først, lytter til den, og så bestemmer jeg mig for, om det er værd at beholde. Hvis det er det, køber jeg det album. Hvis det ikke er, sletter jeg det bare.

    Hvis et album er godt, vil jeg da også gerne eje det. Jeg spiller al min musik fra computeren, men kun lovlige rips (eller hvad det nu er, efterhånden kan man jo ikke være sikker på, at det er lovligt at rippe sine egne cd'er - fx må man jo ikke bryde en kopisikring, hvis der er en).

    De store tabere i piratkopiering er det musik, som normalt havner på "Absolute Music 117" og den slags - musik, som man ikke gider høre på to gange.

    De store vindere er de små bands, som bliver promoveret meget mere, end de ellers ville - mange af disse bands tror da også så meget på sig selv, at de lægger nogle numre fra hvert af deres albums ud til fri download fra deres site, i forventning om, at folk kan lide det, og derefter køber deres album - sådan skal det være, mere af det!



    BlAzKoWiCz
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    03-01-2006 18:15:55
    Svar/Indlæg:
    2732/41
    20# Hørt!



    cornerrage
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    03-01-2006 19:10:43
    Svar/Indlæg:
    3532/303
    #20 vil næsten sige de tosser der laver det musik på absolute power trance 42 er de store vindere. De kan lave lorte musik som, netop kun, bliver hørt en gang og stadig sælge :p Kan vidst godt sige at det må ta's med et gran salt da jeg ellers vil blive super flamet ind i helvede.
    Hvis man kan få store internet forbindelser kan man også downloade store ting, hvorfor så ikke tilbyde det ?
    www.sputnik.dk er noget derhen af, virker meget godt egentlig. Kan man leje film i 24 timer for en klat penge, men så er forskellen at man stadig ikke EJER filmen, jo, i de 24 timer kan man se den fra livestream, og det er ikke verdens allerbedste kval, selvom det ikke er noget jeg vil klage over.
    Synes der er mange gode pointer i tråden, dejligt :)

    #8 Skulle lige til at sige "Hva dælen", troede du skrev til mig, men men men :p

    Rage





    Polarfar
     
    Senior Skribent
    Tilføjet:
    03-01-2006 19:38:01
    Svar/Indlæg:
    2309/846
    jeg har en piratkopi af den første Harry Potter film, men jeg må altså indrømme at han ikke er den samme med træben !

    :00

    Polarfar




    M.Thomsen
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    03-01-2006 19:56:59
    Svar/Indlæg:
    4112/53
    #16 Ja, det var ISDN som var eneste mulighed dengang. Dobbelt hastighed-dobbelt takst. :00



    palle
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    03-01-2006 21:47:47
    Svar/Indlæg:
    2307/37
    For lige at præcisere, hvad man må kopiere, når der er en kopisikring, så må man ifølge kulturministeriet, der administrerer ophavsretten, gøre følgende:

    "Hvis der er en kopispærring, må man imidlertid ikke omgå denne for at fremstille kopien, men det forventes, at kopispærringer i fremtiden indrettes på en sådan måde, at det er muligt at tage en eller flere kopier til personlig brug; dette er i hvert fald intentionen med loven."

    "Ovenstående regler gælder ikke for edb-programmer, herunder computerspil. Her må du ikke foretage kopiering til personlig brug, men derimod kun nødvendig brugs- og sikkerhedskopiering. Det er ikke forbudt at omgå kopispærringer, der beskytter edb-programmer."

    Altså må man ikke kopiere musik-cd'er og film-dvd'er, der har en kopispærring, men det er formålet med loven, at fremtidige kopisikringer skal give mulighed for lopiering til eget brug. Når det handler om edb-programmer og -spil, så må man sikkerhedskopiere på trods af kopisikringer.

    P.S. til at omgå emsige kopisikringer kommer Samsung SH-W162C
    dvd-brænderen ind i billedet - den æder alle nuværende kopisikringer til både musik og spil til morgenmad. ;)



    Stensgaard
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    03-01-2006 22:02:01
    Svar/Indlæg:
    2620/327
    Mit gamle ASUS DVD-drev kan sjovt nok også tygge sig vej igennem en hvilken som helst kopisikring på cd, som jeg er stødt på - jeg håber, det holder mange år endnu... :)



    lars
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    04-01-2006 01:25:59
    Svar/Indlæg:
    140/15
    25#

    personligt brug og brugs/sikkerhedskopiering ser jeg som det samme, bare man ikke spiller på 2 comp på samme tid.

    er osse meget udtilfreds over de dårlige album: opsamligs cd med 2 nye numre. latterligt.

    jeg har hørt at filer man henter på nettet lovligt, har en spore fil med i, som kan spores tilbage og ikke må kopieres for mange gange, passer det?

    windows til en Dell pc kører på samme princip max 5-10 formateringer, hvis det overskrides skal der ringes til altmuligt for at lukke op igen. syntes det er iriterende at andre skal styre en på den måde.

    LARS



    Stensgaard
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    04-01-2006 01:50:48
    Svar/Indlæg:
    2620/327
    Bare lige for at give et par eksempler på, hvad jeg skrev i #20:

    http://www.centurymedia.net/do...

    http://www.roadrunnerrecords.c...



    BlAzKoWiCz
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    04-01-2006 15:29:04
    Svar/Indlæg:
    2732/41
    27# Det er korrekt, Det skal nok stoppe piraterne :)
    Søg på Google efter DRM



    Mentos3
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    06-01-2006 13:15:12
    Svar/Indlæg:
    4230/89
    #25
    jeg har 2 x Dell Dimension 2100 til at står herhjemme, som begge blev købt gennem et firma, hvor vi fik original XP Pro med...
    de er blevet formatere og geninstalleret en del gange i løbet af de sidste år...
    og jeg har aldrig haft nogen problemer med at skulle ringe til nogen for at gøre det igen..!?
    men det er måske mig der er heldig
    ?:( ;)