Det er tit og ofte, at man hører ordet FSB i sammenhæng med Athlon 64. Dette er nu ikke så underligt, da FSB'en har været brugt i mange år, men lige mht. Athlon 64 kunne det ikke være mere forkert.
Desværre bruger mange bundkortproducenter fejlagtigt stadig FSB i BIOS og det er bl.a. derfor en misforståelse, som er meget udbredt. Det samme gælder i øvrigt for ydelsesforøgelse mht. overclocking af denne "FSB".
Der er skrevet mange artikler om Athlon 64 arkitekturen, men undertegnede faldt lige over en på AMDs supportforum, som forklarer rigtig godt hvordan erstatningen for FSB'en virker i Athlon 64 arkitekturen.
Efter at have læst denne burde det være klart for alle, at man ikke direkte vinder noget ved at overclocke clock generatoren, men kun vinder noget, da resten af frekvenserne i systemet overclockes samtidig. Dette er i stærk kontrast til ældre arkitekturer som f.eks. K7, hvor det gav mere ydelse at køre med 250 MHz FSB x CPU multi på 10 frem for f.eks. 200 MHz FSB x CPU multi på 12,5. Dette på trods af, at CPU'ens hastighed holdes konstant og også selv om man holdt RAM hastigheden konstant.
Sådan er det
ikke på en Athlon 64. Der handler det om at maksimere CPU'ens hastighed og i mindre grad RAM'enes hastighed mens clock generatorens hastighed ikke har nogen effekt på ydelsen.
At der så skal bruges en høj hastighed på clock generatoren for at nå CPU'ens maksimum med en lav multiplier, er en helt anden historie ;).
Det er i øvrigt også forkert at referere til clock generatoren som HTT, HT og hvad nu end folk kalder den. HT står for HyperTransport og er linket imellem chipsæt-CPU mens HTT står for HyperThreading Technology og det er som bekendt sådan noget de der Intel folk bruger ;). Den hedder clock generatoren eller signal generatoren og det har jeg stående i en fin mail fra en AMD tekniker.
Link: http://forums.amd.com/index.php?showtopic=55881