Noctua NH-U9 & NH-U12 CPU køler

Diverse d.  28. januar. 2006, skrevet af B@NG 24 Kommentarer.  Vist: 627 gange.

Både Tweak.dk pg TweakUp.dk har set nærmere på et par nye kølere fra Noctua.
Meget kan man sige, men små er de ikke :o

Tweak:
" 2005 startede et samarbejde mellem østriske Rascom, Kolink fra Taiwan og ikke mindst Österreichisches Institut für Wärmeübertragung und Ventilatorentechnik, ÖIWV. Resultatet af dette samarbejde er de Noctua NH-U9 & NH-U12 heatpipe kølere vi skal se nærmere på her.
Kolink har blandt andet også produceret de Noiseblocker produkter vi har testet tidligere."


Artikel: http://www.tweak.dk/tests2.php?id=648





TweakUp:
Det er sjældent at man efterhånden møder nye producenter på markedet for CPU luft kølere, ment på den måde at der skal meget til at skabe opmærksomhed, men Noctua ser ud til at have fundet den rigtige vej ind på markedet og det er med størrelse, gode materialer og en ydelse som det faktisk er umuligt at komme udenom.

Vi har haft mulighed for at se og prøve disse 2 kølere som pt. er de eneste Noctua ligger navn til. Det ser ud til at Østrigerne som har designet disse kølere har været meget heldige med designet, selvom opbygningen ikke er nogen direkte overraskelse, så har især den største model være en generel overraskelse på markedet for sin ydelse.


Artikel: http://www.tweakup.dk/article/788/dk/
hightower
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2006 14:38:25
Svar/Indlæg:
2440/66
dårlige tests for der er ingen sammenligning med andre kølere - ikke engang en box...



GMB+
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2006 15:45:06
Svar/Indlæg:
333/52
Puhaa, det er nogle tunge drenge. 700g køler lyder lidt risikabelt.

Kunne være godt at se hvordan de performer sammenlignet med andre topkølere.



Bostorm
 
Superbruger
Tilføjet:
28-01-2006 15:49:23
Svar/Indlæg:
256/18
Næ, igen må man sige arbejdet bliver gjort bedre andre steder: http://www.computergeil.dk/?ar...

Det er jo sørgeligt at gamle velrenommerede sites endnu ikke har lært lektien.




Advanced
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2006 16:14:22
Svar/Indlæg:
6899/119
#3

Ved nu heller ikke hvor overskueligt og gennemført den test er som du linker til :l



Kim
 
Superbruger
Tilføjet:
28-01-2006 16:39:42
Svar/Indlæg:
772/50
#3 du må bare melde dig som tester på tweak hvis du mener du kan gøre det bedre :).



Lars_hjort
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2006 16:40:07
Svar/Indlæg:
1900/33
#3 Lol, synes da Tweakup's test er meget mere gennemført end den du linker til, det eneste der mangler er kølere til sammenligning!

/Lars



Erroneus
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2006 16:53:35
Svar/Indlæg:
673/19
Nu er Bostorm sjovt nok skribent hos computergeil, go figure... :00



Bostorm
 
Superbruger
Tilføjet:
28-01-2006 17:07:47
Svar/Indlæg:
256/18
Hehe, jeg har ikke lavet kølertesten og mener mig derfor ikke bedre til netop DEN del. Blot efterspurgte man sammenligning med andre kølere, og det er der i den test jeg linkede til. Havde eksempelvis Hardware-Test lavet en lignende test med andre kølere involveret havde jeg også linket til DEN. Jeg er på trods af hvad i måtte tro ikke ude på at glorificere nogle, men ER til gengæld af den mening at man alt for tit laver for dårlige tests. Og de netop nævnte fra dobbelt-Tweak'erne er i den kategori. da man jo netop ikke sammenligner med andre kølere. Det var DET jeg mente med at arbejdet ikke var gjort godt nok, og det burde de som gamle velafprøvede sites vide.

Jeg skal til gengæld gerne stille op til en sammenlignende testprocedure for strømforsyninger. Så kan vi jo se hvem der laver de bedste: Et site som kun afprøver en PSU i et system eller et site som også kører selvsamme PSU helt til grænsen. Og siger man det første forklarer man mig samtidig også lige hvorfor de helt store udenlandske sites også tester med en tilbundsgående teststation. :i




Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2006 17:23:41
Svar/Indlæg:
3385/80
#1 Enig der, vil også sige det videre til martin ;) Han plejer nu også at teste med andre kølere - ved dog ikke hvorfor det er glippet denne gang.

#3 Mens vi snakker om at være sørgelig.....

#6 + #7 Enig! :e



#10
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2006 17:26:45
Svar/Indlæg:
3640/1231
#8> Well, jeg kan kun tilslutte mig de andre og sige at jeg heller intet specielt finder ved jeres artikel :l

Som også nævnt tidligere da du spurgte ind til det, kan jeg angående min kommentar om seriøsitet, henvise til denne artikel:
http://www.computergeil.dk/?ar... :00

Angående PSU'ere... Well, det er nok en anelse naivt at tro vi andre står stille, og at i med den nye station bliver dominerende på det område :p
Allerede nu findes der tre sider med stationer, og hvorvidt jeres er den "bedste" i ret lang tid, vil fremtiden nok snart vise ;)

En lille ting til dig forresten. Ved ikke om det kun er her, men jeres side står og opdaterer konstant :o Bare til din information...



Bostorm
 
Superbruger
Tilføjet:
28-01-2006 17:35:34
Svar/Indlæg:
256/18
#10

Jamen du har ret, der ER intet specielt ved den - udover at den har sammenligning med andre kølere. Det havde de andre ikke, og det efterspurgte en her i tråden. Længere er den ikke, eller er den?! ?:(

Jeg har tidligere udmeldt også overfor dig at vi IKKE vil være dominerende, så det postulat forstår jeg ikke? Jeg ser bare gerne at vi får hævet niveauet i DK så vi kan bryste os af at være bedre end vi desværre er i øjeblikket. Og der har vi bare startet hvad der da åbenbart er en "trend". 🙂 Så har i også gang i noget vil jeg da bifalde det. Det kan jo også kun blive bedre.

#9

Jeg glæder mig over at du er enig med mig i at jeres artikel var sørgelig. Håber det bliver bedre næste gang, eller at i opdaterer jeres artikel med sammenligning med andre kølere.

Generelt vil jeg sige at jeg ikke mere vil involvere mig i de her tråde. Alle skal have lov at have sin egen mening og det mener jeg så der skal være plads til. Folk må selv tage stilling til hvor deres egen fortolkning af kvalitet bedst bliver udstillet, og derfor håber jeg at alle vi sites kan leve i fordragelighed side om side.




Ebzen
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2006 18:02:54
Svar/Indlæg:
592/17
<I> Angående PSU'ere... Well, det er nok en anelse naivt at tro vi andre står stille, og at i med den nye station bliver dominerende på det område </I>

Så vil jeg så gerne se nogle målinger fra nogle ordenlige kaliberet instrumenter og ikke noget fra harald nyborg. men jeg kan da lige remse en lille liste op hvad ordenligt måle udstyr koster:

Voltech Phase analyzer = ca 25.000 kr (Bruges til at måle effektivitet & om PSUen nu trækker strømmen ordenligt fra El-værket)
6 - 8 kalibreret Fluke multimetere ca 1000 kr stk (ja det giver vel sig selv)
Et ordenligt måle ocilloscope ca 5000 kr. (Bruges til ripple målinger, vigtigt det er kalibreret efter standarden)

Plus diverse ledninger osv. Og jeg er sikker på du kan få rabat hvis du bestiller det hele samlet hos et sted. Biltema, T-Hansen & Brinck elektronik er nok udelukket. Så kan du selv bedømme seriøsiteten! :)

>> Ebzen <<



Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2006 18:40:13
Svar/Indlæg:
3385/80
#12 Så er vi tilbage til: Er det virkelig nødvendigt at gøre SÅ meget ud af det? ;)



Ebzen
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2006 18:51:28
Svar/Indlæg:
592/17
@13:
Vi kan da også "sjusse" os til tallene, hvis du syntes det lyder bedre og mer troværdigt ? :i

>> Ebzen <<



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2006 19:33:48
Svar/Indlæg:
6531/410
imo skal en test vise om det man tester virker og gør hvad det skal ordntlig.

testen skal ikke indeholde en masse fine ord og alt mulig andet gejl.

man kan sagtens måle med en multitester fra bilka eller andre steder.

eneste de test her mangler er en ref køler man kan sammenligne med.



Ebzen
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2006 21:23:31
Svar/Indlæg:
592/17
@15:

Hvad mener du HELT præcis ? Snakker vi multimeter, eller en effekt måler ?

Jeg kan så oplyse dig om at pris og kvalitet stadig hænger sammen i år 2006. Og en effekt måler fra du kan låne af el-værket eller købe i handlen er nytteløs når du sætter en Switch mode PSU på. Du kan risikere at måle op til 15 % forkert. Så fortæl mig en gang til hvad der er mer professionelt og hvad der er amatør agtigt ?

>> Ebzen <<





Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2006 21:44:14
Svar/Indlæg:
3385/80
#14 Er at bruge et ganske almindeligt multi-meter at sjusse sig til tallene? Og hvis den nu måler 0.1V forkert, gør det så det helt store..?
Jeg ser ingen grund til at gå ud og bruge 40k på udstyr for at teste med 0.001V præcision.

Så er vi jo også ovre ved målemetoden med kølere.. Skal man gå ud og købe en helt ekstrem præcis enhed som er testet til at afgive 100.000000 Watt når vinden bliver stik syd og med 22.0056ºC i rummet?

Det jeg vil frem til, er at det slet slet ikke er nødvendigt at skulle måle det så sygt præcist.



Bostorm
 
Superbruger
Tilføjet:
28-01-2006 23:13:16
Svar/Indlæg:
256/18
Det er ordkløveri. Man kan ikke komme med en endelig sandhed.

Kan vi ikke bare være enige om at være uenige?




Muffe
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2006 03:28:48
Svar/Indlæg:
96/16
Tweak/Tweakup's test kan ikke bruges til andet end tomme ord og pæne billeder..

Der er ikke engang en rum-temperatur at gå efter, eller kabinet temperatur for den sags skyld..

Men det er jo ikke noget nyt at deres tests er af den "kvalitet"

Kender en del uvidende folk der har købt ting på grundlag af deres tests og derefter er blevet meget skuffede..

Men hva fa'en, det er da pæne ord, og pæne billeder.. eller..



Ebzen
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2006 03:29:45
Svar/Indlæg:
592/17
@17:
ja så kan jeg sørme ikke forstå hvorfor alle elektronik producenter ikke bare køber deres metere i harald nyborg, hvis det kun måler 0.01 volt forkert. Herre gud.. Det er jo ikke "sygeligt" vigtigt at måle præcis nu om dage. :00

>> Ebzen <<



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2006 04:57:56
Svar/Indlæg:
6531/410
#15

det jeg mener er at jeg ikke gider læse test hvor de bruger 24 sider på at forklae hvordan min cpu eller min gpu er opbygget.

Jeg vil vide hvad det kan i forhold til andet og om det anses for at være bedre.

hvad angår måle udstyr så har du da ret i at et måle aperat til mange tusinde kroner er mere precis , dog er jeg lige glad med om min psu levere 12.10 eller 12.09 volt.
så længe den kan trække mit system.

pt er der kun en psu der kan det af dem jeg har prøvet.



Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2006 11:25:38
Svar/Indlæg:
3385/80
#20 Nu snakker jeg ikke om producenter, men os som testere. Hvor står er dit behov for at vide om en psu giver 12.211V eller 12.21V ?? Det er da meget muligt at et lidt billigere multimeter måler måske 0.1V forkert, men hvor meget brug har vi for den viden?

I så fald, det er nok kun THG der har økonomi til at indkøbe de gode Fluke instrumenter - for så vidt jeg husker er Fluke generalt meget dyrt.



#23
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2006 17:08:27
Svar/Indlæg:
3640/1231
#12 > Jamen så må du jo kigge efter :00 :e

At det koster så og så meget, må jeg erkende, er noget jeg er rimelig ligeglad med. Selvfølgelig hænger pris og kvalitet sammen, men det er ikke ensbetydet med at det ikke kan købes, er det?

Det er så heller ikke det rigtige sted at holde denne diskussion.
Når den næste PSU artikel kommer online, er du mere end velkommen til at sætte spørgsmålstegn ved artiklen ;)



Ebzen
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2006 20:54:11
Svar/Indlæg:
592/17
@22:
Okay.. Lad mig mig komme med en lidt mere detaljeret forklaring *ahheeeem*

Lad os tage en 3.3 volt rail, og dit "nøjagtige" meter som måler 0.1 volt forkert:

10% af 3,3 volt er 330mV, som er 0,33 volt for de mindre begavet. 0,1 volt er dermed 3% fejlvisning på en rail som ifølge ATX regulativet tillader max. 5% afvigelse. (Det kan du søge efter på google, gider ikke poste link) Og hvis man i forvejen har en fejlvisning på 3% i dit måle instrument, tja så kan du faktisk kun afvige inden for 2 % inden du er ude for "området"

Bottom line:

Syntes du stadig man skal bruge de billige instrumenter, fra bilka. Eller vil du bare "try the happiness?"

@Bong:
Jeg køber kun stumper til min bil i Biltema. Elektronik bliver købt hos RS Components eller El-Supply, som i øvrigt har dag til dag levering. :p
Og jeg skal da nok komme med en kommentar til når i nu engang begynder at teste PSUér! 8)

>> Ebzen <<