fake billedeDet er hørt tidligere at nVidia forbliver ved det gamle chip-design med specialliserede dele i processoren. G80 får ligesom med tidligere chips Vertexpipelines, pixelpipelines, shader-processorer osv. nVidia mener at det specialliserede chip-design vil være hurtigere end at kaste sig ud i Unified shaders der stadig er på et tidligt stadie. Og nVidia vil selvfølgelig bruge Unified shader når det giver mening, men til DirexX10 er det åbentbart ikke hurtigt nok.
ATi satser tilgengæld hårdt på unified shader-design. De har allerede produceret en velfungerende chip med 48unified shaders til Xbox360, og personligt tror jeg godt man kan regne med op mod 100 unified shaders i deres kommende R600 topmodel. (96 eller 128 vil være et godt gæt) Derved skal vi til at måle ydelse på en hel ny måde, da alle beregninger bliver beregnet det samme sted. Den reelle pixelydelse vil f.eks. aldrig kunne finde sted i spil, da de unified-shaderpipelines kan være optaget af så mange andre ting end lige pixels. Kan vel næsten betegnes som et CISC/RISC-design til grafikchips.
nVidia's udtagelse:
?We will do a unified architecture in hardware when it makes sense. When it?s possible to make the hardware work faster unified, then of course we will. It will be easier to build in the future, but for the meantime, there?s plenty of mileage left in this architecture,? David Kirk, who is Nvidia?s chief architect, said in an interview with Bit-tech.net web-site. http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20060220100915.html