Endnu et PCI kort ? Til Ai ?

Diverse d.  06. september. 2006, skrevet af cornerrage 9 Kommentarer.  Vist: 387 gange.


De fleste ved at en standard maskine har en CPU, central processing unit, og en GPU, graphics processing unit. Senere er der kommet samme type inden for fysik, lyd og nekort. Markedet er rettet mod gamere og giver kun en lille fordel overfor folk uden de pågældende kort, ihvertfald indtil spilindustrien får øjnene op for dem.


Senest faldt jeg over endnu en "PU", en AIpu, Artificial Intelligence processing unit. Denne skulle altså klare alle AI beregningerne og fjerne belastningen fra CPU'en, lige som alle de andres mission er.
Men hvad søren, hvad skal vi så bruge vores dyrt indkøbte cpu til efterhånden?


Synes efterhånden at det er begyndt at lægge op til en diskussion, skal vi droppe dual, quad+ cores og bare fokusere på individuelle kort der kan håndtere hver deres type beregninger? Vil bundkortet ikke blive en kæmpe flaskehals når der skal så store mængder information igennem så mange kort? Vil spil og programmer skrevet til flerkernede processore ikke være lige så godt, måske endda bedre ?


AIpu'en vil nok blive rettet for folk der spiller singleplayer spil og måske for spilservere.
Selve chippen hedder "Intia".



"The Intia?s pathfinding is not only optimal, it is also extremely fast. Processing time for each 100 nodes of path depth is only 10s, making the Intia processor about 100-200 times faster than A*. Most importantly, this very significant speed increase gives the Intia processor the adaptability to support large, dynamically changing maps. Unlike traditional approaches, which use relatively static, pre-processed maps, the Intia processor supports maps that change continuously, with no pre-processing required. By removing this limitation, the Intia processor enables the creation of new game worlds that are based on large, rapidly changing environments."

Link:
http://www.aiseek.com/
http://www.aiseek.com/AIseek%20-%20Intelligence%20for%20New%20Worlds.pdf (PDF Dokument)
BlAzKoWiCz
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2006 16:17:27
Svar/Indlæg:
2732/41
Det kunne helt sikkert gøres af ethvert nyere grafikkort i forvejen alt for kraftige chip


Ne0nfarven
 
Superbruger
Tilføjet:
06-09-2006 17:42:56
Svar/Indlæg:
286/51
Jeg kunne faktisk sagtens forestille mig at et sådan kort ville kunne bane vejen for bedre langt bedre performance. CPU'en har meget at se til endnu og det ville nok ta' en smule belastning fra singleplayer spil.


OEA
 
Superbruger
Tilføjet:
06-09-2006 19:03:26
Svar/Indlæg:
1711/30
#1 Jep


cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2006 20:36:51
Svar/Indlæg:
3532/303
#2 Men det kræver at man laver endnu en 1500+ kroners investering og det betyder endnu større watt forbrug og endnu mere varme der skal væk. Derudover er der vel en grund til at have en cpu, kan heller ikke være dårligt at samle det hele i en chip istedet for at smide det ud over det hele, men ja, på andre punkter er det bestemt slet ikke så dum en idé... Nu må vi se.


Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2006 21:52:41
Svar/Indlæg:
6052/189
Cpu'en skal klare det.

Fysikkort eller fysik på nr2 kerne.

Resten på nr1 kerne ( inkl AI ).


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2006 22:51:09
Svar/Indlæg:
3065/208
Fysik på Gpu'ens 2. kerne, og AI på Cpu-core nr. 2 sammen med resten af systemprocesserne, der samtidigt skal håndtere muse- og tasteinput osv., mens engine på Cpu core 1 håndterer engine, lyd og basale grafikberegninger.


foo
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2006 07:54:08
Svar/Indlæg:
1685/240
Den der slår aldrig igennem... Det tror jeg simpelthen ikke på...

Inden for en overskuelig årrække, så har vi med garanti Quad-core som standard og de er i fuld gang med at lave Octa-Core (tror jeg) og så har du ligepludselig masser af regnekraft til forskellige ting

1 til gameplay
1 til AI
1 til fysik
1 til ...

Tror det er dødsdømt fra starten det der, på samme måde som PhysX ikke har været den helt store succes indtil nu...


Kim
 
Superbruger
Tilføjet:
07-09-2006 13:22:59
Svar/Indlæg:
772/50
#7 det er jo ikke bare sådan, selvom du dedikerede alt hvad en Quadcore havde til at gøre det samme som GFX ville du ikke komme i nærheden af hvad nutidens grafikkort kan, det samme gælder PPU'en, GFX kerner kan ikke følge med Ageia's PhysX PPU, fordi de er lavet til to vidt forskellige opgaver.. Dog giver jeg dig ret i at der er ved at være for mange, men på den anden side så vil dem der ønsker det kan jo bare købe det, ligesom der er folk der ønsker SLI og nogen der ikke gør.


Erroneus
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2006 23:56:58
Svar/Indlæg:
673/19
For mange kort, for lidt standarder og for mange forskellige spillere.

Kig på PhysX og se hvor stort flop det er blevet, det udnyttes jo ikke af nogle spil og de spil som udnytter det, er der faktisk kun 1 som rigtigt bruger det ordenligt.