De fleste ved at en standard maskine har en CPU, central processing unit, og en GPU, graphics processing unit. Senere er der kommet samme type inden for fysik, lyd og nekort. Markedet er rettet mod gamere og giver kun en lille fordel overfor folk uden de pågældende kort, ihvertfald indtil spilindustrien får øjnene op for dem.
Senest faldt jeg over endnu en "PU", en AIpu, Artificial Intelligence processing unit. Denne skulle altså klare alle AI beregningerne og fjerne belastningen fra CPU'en, lige som alle de andres mission er.
Men hvad søren, hvad skal vi så bruge vores dyrt indkøbte cpu til efterhånden?
Synes efterhånden at det er begyndt at lægge op til en diskussion, skal vi droppe dual, quad+ cores og bare fokusere på individuelle kort der kan håndtere hver deres type beregninger? Vil bundkortet ikke blive en kæmpe flaskehals når der skal så store mængder information igennem så mange kort? Vil spil og programmer skrevet til flerkernede processore ikke være lige så godt, måske endda bedre ?
AIpu'en vil nok blive rettet for folk der spiller singleplayer spil og måske for spilservere.
Selve chippen hedder "Intia".
"
The Intia?s pathfinding is not only optimal, it is also extremely fast. Processing time for each 100 nodes of path depth is only 10s, making the Intia processor about 100-200 times faster than A*. Most importantly, this very significant speed increase gives the Intia processor the adaptability to support large, dynamically changing maps. Unlike traditional approaches, which use relatively static, pre-processed maps, the Intia processor supports maps that change continuously, with no pre-processing required. By removing this limitation, the Intia processor enables the creation of new game worlds that are based on large, rapidly changing environments." Link: http://www.aiseek.com/
http://www.aiseek.com/AIseek%20-%20Intelligence%20for%20New%20Worlds.pdf (PDF Dokument)