Sharereactor oppe igen

Diverse d.  06. september. 2006, skrevet af cornerrage 24 Kommentarer.  Vist: 401 gange.

Mange kender sikkert til hele ballonen med peer 2 peer. Bittorrent, edonky, DC++ og man kunne faktisk fortsætte en uendelighed. Nogle mener det er godt, nogle mener det er skidt.
Sharereactor har været DEN største ed2k(edonkey 2000) link side og endte med at få en retssag på halsen og lukkede i marts 2004.
Nu er den tilbage i fuld firspring og vi kan nok forvente debatten blusser op endnu engang. Den oprindelige ejer er sprunget fra og en ny trådt til, men ellers er det eneste der er ændret på siden faktisk farven, den er blevet sort.

Så er det man kommer til at tænke, er det egentligt okay? Siden linker til en masse ulovligt materiale men dog også en del lovligt. Synes i siden er okay eller synes i siden er illegal og burde lukkes påny ?

Lad os få gang i en diskussion.



Hardware-test.dk tager selvfølgelig afstand fra piratkopiering og vil under ingen omstændigheder opfordre folk til at kopiere illegalt.

Links:
www.sharereactor.dk
http://piratpartiet.se/ (Siden er pt midlertidig)
www.thepiratebay.org en kendt "tracker" side
http://www.antipirat.dk/ anti pirat gruppens hjemmeside
http://da.wikipedia.org/wiki/Ophavsret Wiki om ophavsret
http://www.copydan.dk/
KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
06-09-2006 15:53:01
Svar/Indlæg:
4295/306
hmmm jeg synes virkelig den er svær.

P2P er en suveræn opfindelse som mange software firmaer burde benytte. Blizzard bruger det f.eks. til lancering af patches og andet stuff, og det synes jeg da er severænt. Istedet for at de skal betale for en over-belastet server lader de brugerne hente fra hinanden.

Mht. hjemmesider der formidler links til ulovligt stuff. Tjah man kan jo ikke rigtig påstå at de har det ulovlige liggende på deres server, men hvis jeg personligt havde udviklet noget som jeg gerne ville tjene på ville jeg da blive godt pissed over at se en post på den side. :)

Men det er en balance gang. Hvis vi skal lukke hjemmesider er der så mange hjemmesider man kunne gå i kødet på. Hvad med nazistiske/racistiske hjemmesider? På den anden side gider vi jo heller ikke have et kontrolleret internet som Kina har. :)


DxB^
 
Superbruger
Tilføjet:
06-09-2006 16:15:12
Svar/Indlæg:
183/26
Tjaaa syns ikke det er ok. Godt være siden som sådan er lovlig, men de linker jo til ulovlig materiale, så i mine øjne er det vel en form for meddelagtighed. De formidler jo ulovlighederne ud til en bredere skare.

Men det er jo svært at dømme i den virtuelle verden som den i virkelige verden. Der er intet fysisk materiale..


B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2006 17:07:27
Svar/Indlæg:
3640/1231
Well, lige nøjagtig på dette punkt, er jeg helt enig med den danske lovgivning, hvor man ikke må linke til den slags materiale :)

Ja P2P er genialt, og hvis man forstod at bruge det bedre, ville alting kører super godt :i

Men nej, jeg synes bestemt ikke det er i orden at sider som ShareReactor kan eksistere... eller, jo med lovlige ting :)
Det er jo desværre bare ikke det der bliver populært :00



Ne0nfarven
 
Superbruger
Tilføjet:
06-09-2006 17:46:44
Svar/Indlæg:
286/51
Helt enig med B@NG. Jeg er modstander af siden, indtil den kun linker til lovlige ting.


Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2006 18:23:13
Svar/Indlæg:
4230/89
lige et hurtigt spørgsmål, hvad er ulovlige ting??
Cracks? for de er jo ikke ulovlige!
Cd-Keys? alle de koder man kan finde på nettet, er jo blevet købt og betalt for en gange.
Porno! :00 :e

kan ikke helt se hvad de linker til som ikke er tilladt..!?


nu ved jeg godt det er alt fra spil, til film og musik der bliver hentet rundt omkring, men lige hvad spil ol. angår, så tror jeg altså producenterne bliver nød til at lave en ordning med at man skal på nettet og aktivere sin cd-key for at kunne spille.
og at alle cd-keys kun kan være aktiveret Én gang!!

så er man da sikker på at folk som har købt spillet, ikke deler sin key, for så ricikerer de jo ikke selv at kunne spille..!

så er der sikker nogen som siger, "hva så hvis man ikke har Internet?"...
svaret er ganske simpelt: Det Har man, vi befinder os i slutningen af år 2006, selv i boswana har de internet :i




B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2006 18:30:51
Svar/Indlæg:
3640/1231
Kan godt være at selve programmet der er en "crack" ikke er ulovlig, men det er ganske ulovligt at bruge den ;)
Med den går du ind og ændrer i den originale kode, hvilket ikke er lovligt...

Men ellers er det jo en side som linker til ca alt hvad der kan findes :x




TMG
 
Superbruger
Tilføjet:
06-09-2006 18:56:02
Svar/Indlæg:
155/14
Er det bare mig, eller er der ikke noget der hedder sharereactor.dk ?


johnSTAR
 
Superbruger
Tilføjet:
06-09-2006 19:18:31
Svar/Indlæg:
65/9
#7

Det er der ikke. Der er til gengæld noget, der hedder sharereactor.com -- der må have sneget sig en fejl ind i nyheden.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
06-09-2006 20:09:11
Svar/Indlæg:
4295/306
Jeg er enig i at spil-cracks ikke burde være ulovligt. Jeg bruger det flittigt så jeg slipper for at skulle fedte rundt med CD'er på mine (iøvrigt lovligt købte) spil. Der er ikke noget der pisser mig mere af end at skulle lege disc-jockey for mine lovlige spil når jeg samtidig ved at havde jeg bare hentet en pirat udgave slap jeg for det. Og nej jeg gider ikke bruge Demon eller Alcohol... bare en simpel overskrivning af exe filen og afsted det går. :)

Men nu er det jo ikke just begrænset til cracks sharereactor formidler men derimode fulde spil-titler, film, musik osv osv.

Og tro det eller lad være men selv porno er der copy-right på (i hvert fald de produktioner med piger der er værd at kigge på :p :e ).


cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2006 20:47:45
Svar/Indlæg:
3532/303
Jeg har det selv lidt ambivalent. For cracks kan altså være en del nemmere end DJ tjansen, som #9 så smukt beskriver.
Men selvfølgelig er det lidt et problem når man bare kan downloade et spil og derefter en crack og alt så virker.
Jeg er også imod løsningen med at skulle aktivere sine spil etc. Man kan glemme koder og jeg ved ikke hvad, ellers er der windows løsningen, men den er endnu mere elendig. Man betaler for et stykke software som man ikke har fuld mulighed at bruge og installere som man nu engang lyster... Det er svært, ja.

Forresten, undskyld det fejlskrevne link, det er selvfølgelig .dk :)


Droog
 
Overclocker
Tilføjet:
06-09-2006 21:16:40
Svar/Indlæg:
12/2
At skulle aktivere spillet over internettet hjælper ikke, bare se på HL2. Mener det var 12 timer eller sådan før spillet var cracket så man ikke kun kunne spille det gratis (og dermed illegalt), men også slap for at logge på Steam for aktivere det...
Alt hvad der kan kodes kan brydes, de kunne lige så godt lade være med at bruge tid på kopi beskyttelse, ikke mange mennesker det sætter en stopper for alligevel...

Det var lidt OT, så tilbage to topic! :P
For mig er det bestemt ikke ok at man gør det let at finde illegale filer, at de linker til Pac-Man (ved ikke om de har, bare et eksempel) gør mig tværtimod ikke noget, så længe det er helt legalt.


ferslev
 
Superbruger
Tilføjet:
06-09-2006 21:34:07
Svar/Indlæg:
64/9
tjahh...jeg har personligt egentlig ikke noget imod det. Hvis tingene er værd at købe, så køber folk dem også.

Jeg kan godt forstå at mange benytter sig af disse sider idet priserne på filmog musik er skruet vanvittigt i vejret, hvor mange studerende har f.eks. råd til at betale 160 kr. for en cd og 200 kr. for en dvd. selvfølgelig findes der alternativer til hele cd'er hvor man kan købe 1 nummer, og her tjener pladeselskaberne jo en pæn slat på trods af disse "ulovlige" sider.

der mangler lige en side i jeres link oversigt: http://piratgruppen.org/ et lille alternativ til antipiratgruppen (APG) ;)


Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2006 21:39:08
Svar/Indlæg:
2353/24
Jeg har det helt fint med at den slags sider findes, men noget at det som jeg anker mest over, er at siderne stilletiende acceptere (i nogles øjne opfodre) at de bruges til at dele ulovligt materiale. Dermed ikke sagt de skal overvåge og evt. sagsøge de brugere som deler ulovligt materiale - men de skal meget tydeligt gøre opmærksom på at det er forbudt at bruge cracks, cd-keys etc. og de tager afstand fra det.


Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2006 21:47:37
Svar/Indlæg:
6052/189
Siderne bør ikke lukkes.

At udføre piratkopiering er som at lave goumet-mad i sit eget køkken!

Basta :P


mr.don
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2006 21:55:32
Svar/Indlæg:
1762/36
Jeg kan ikke på den ene side stå og sige at siderne skal lukkes når jeg (måske) flittigt henter film fra nettet...
Kan godt se pointen i at de skal lukkes, men ind til de er det, så er der intet bedre en gratis film (#14 og ja, mad :e)


heinrich
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2006 22:09:24
Svar/Indlæg:
1341/56

jeg vil blankt indrømme at jeg downloader en del ulovligt både software og musik, men har tilgængel også en lang liste over ting der skal købes, og de bliver købt, har bare ikke penge til at købe det hele på engang....

ser det mere som en god demo af spil, og med musik er det jo også rart at vide om det er noget man vil eje.

er dog udemærket klar over at det ikke er så mange igen der har den holdning... for nogle år siden havde jeg det heller ikke. men nu vil jeg meget hellere eje tingene.



Noltus
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2006 07:23:16
Svar/Indlæg:
2211/331
#5 skrev: nu ved jeg godt det er alt fra spil, til film og musik der bliver hentet rundt omkring, men lige hvad spil ol. angår, så tror jeg altså producenterne bliver nød til at lave en ordning med at man skal på nettet og aktivere sin cd-key for at kunne spille.
og at alle cd-keys kun kan være aktiveret Én gang!!
,hmmm...hvad hvis du skal geninstallere 5min efter du lige har aktiveret dit nye 500kr spil,"har været aktiveret-no play" det ville nok være en smule surt



stue112
 
Overclocker
Tilføjet:
07-09-2006 08:39:33
Svar/Indlæg:
154/21
Det er vel ikke så svær en debat de fleste brugere har jo masser af ulovlig software liggende på deres computer. Er det så ikke dobbel moralsk når man samtidig går ud og siger piratkopiering er noget svineri? Jeg tror piratkopiering i mange tilfælde finder sted fordi vi brugere mangler alternative produkter. F.eks. kunne jeg aldrig finde på at købe en dvd simpelthen af den årsag at jeg aldrig ser en film mere end 2 gange. Det at gå ned i blok buster bliver også tit noget rod da ofte glemmer at aflevere filmen tilbage til tiden.Jeg kunne derimod godt tænke mig en online film store hvor jeg kunne download i dvd kvalitet til omkring 20 kr. Hvis der fandtes sådan en side ville min download af knap så lovligt materiale nok falde til omkring 0



cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2006 08:50:22
Svar/Indlæg:
3532/303
#18 Jeg selv bruger faktisk sputnik, kan ikke lige huske priserne, men 20 kr er vidst deromkring.


Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2006 09:17:20
Svar/Indlæg:
1548/24
stue112 >> hvis du vil leje en film over nettet kan jeg hurtigt forudse nogle traels restriktioner:
da dvd MINIMUM skal vaere omkring 4mbit for at se godt ud (en kobe dvd ligger mellem 6 til 8mbit) vil det kraeve 6mbit som det mindste hos slutforbrugeren (taget udfald osv i betragtning) - man kan saa begynde at bruger diverse codecs, men det vil oftest betyde tab i kvaliteten og/eller kraeve en kraftigere computer.
Det naeste er at rettighedshaverne vil kraeve noget form for kopikontrol = W......M....P..... og wmv, det er selvsagt ikke specielt spaendende for fx mig der primaert benytter linux.

Personligt benytter jeg nu P2P flittigt, men bruger det som "demo" saa at sige. Jeg hader at betale 500kr for et spil jeg enten gennemfore paa 5-6 timer eller jeg ganske enkelt ikke finder interessant. Men ka' jeg li' det, saa kober jeg det da, ogsaa selv om jeg er paa SU.


stue112
 
Overclocker
Tilføjet:
07-09-2006 14:26:38
Svar/Indlæg:
154/21
Jeg har prøvet stutnik et par gange men kvaliteten er ikke god nok til 40 kr/film.

Jeg kan slet ikke forstå hvorfor de gider bruge så mange penge på at fylde lortet med kopibeskyttelse tag 20 kr for at downloade en film og sørg for at der ikke er andre som sælger film og ellers lad folk downloade hvad de vil. Jeg ser alligevel ikke en film mere end en gang. Desuden har producenterne ikke noget valg. De må sgu da snart forstå at folk bliver trætte af hele tiden at skulle ud og købe nye dvd som efter 7 år skal erstates af et nyt format "blueray" hvor efter man skal give 10000 kr for at få sin samling opgraderet til det nye format.



BlAzKoWiCz
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2006 16:24:19
Svar/Indlæg:
2732/41
Home cooking is killing resturants! ;)


Sønne
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-09-2006 17:49:55
Svar/Indlæg:
2263/135
Siden Shareprovider har altid eksisteret og den minder meget om sharereactor... Så jeg kan ikke forstå den heller ik er blevet lukket...



Calimero
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2007 14:52:35
Svar/Indlæg:
624/31
Nice, endnu en spambot!

Crew: Kan i ikke snart få lukket af så vi slipper for dem?