Syv år og 31 mill. fattigere

Diverse d.  11. september. 2006, skrevet af B@NG 29 Kommentarer.  Vist: 469 gange.

USA har markeret sig hårdt når det kommer til piratkopiering. Det er dog heller ikke en lille sag der er tale om, men derimod i million klassen.
Taberen bliver piraten Nathan Peterson der må ind bag tremmer i syv år, hvor han kan tænke på hvordan han vil afdrage erstatningskravet på ca. 31 millioner danske kroner!




"I en af de hidtil største sager om salg af piratkopieret software er den 27-årige Nathan Peterson fra Los Angeles blevet idømt syv års fængsel. Det er den hårdeste straf, der nogensinde er uddelt i en sag om piratkopiering.

Nathan Peterson skal samtidig betale en erstatning på 5,4 millioner dollar eller 31 millioner kroner.

Han har erkendt sig skyldig i to anklager om kopiering og salg af software til en værdi af næsten 120 millioner kroner."


Kilde:
http://comon.dk/index.php/news/show/id=28170
KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
11-09-2006 16:21:50
Svar/Indlæg:
4295/306
"Programmerne blev solgt til spotpris gennem en hjemmeside..."

Nu ærgrer han sig garanteret over at han ikke tog en højere pris og satte pengene i banken så han kunne betale det erstatningskrav... :e

Jeg synes personligt lidt det er et problem og helt forkert at tage udgangspunkt i hvad softwarehuset ville have tjent hvis de havde solgt den samme software til markedspris når man bedømmer tabet og derigennem bedømmer erstatning.

De glemmer altid den simple sammenhæng mellem pris og efterspørgsel. At jeg har lyst til at "købe" en vare når den koster 100 kr. er jo absolut ikke det samme som at jeg vil købe den til 5000 kr. og derfor kan man altså ikke sige at fordi en softwarepirat har solgt 1000 stk. kopier så er det helt lig med et tabt salg på 1000 stk... men lad nu det ligge. :)

Det er vel også mere målet at afskrække andre end det er målet at straffe ham i den her sag...


heinrich
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2006 16:49:00
Svar/Indlæg:
1341/56

høhø, jeg læster overskriften som om der var en syvårig der var blevet dømt for pirat kopiering...... virkede meget sært for en kort stund... :00 :e


-Timberwolf-
 
Superbruger
Tilføjet:
11-09-2006 17:06:11
Svar/Indlæg:
421/13
Mon hans bank vil give ham kredit mere? :00


MullE2
 
Superbruger
Tilføjet:
11-09-2006 17:10:17
Svar/Indlæg:
541/22
Kan ikke huske hvor men jeg læste et andet sted at han kun skulle betale lidt under 2000 kroner om måneden af. Så han når ikke at betale 31 mil... I løbet af sit liv. Så dommen er ikke så hård igen.


palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2006 17:22:13
Svar/Indlæg:
2307/37
#1, jeg er principielt enig i forhold til dine betragtninger om erstatning/tabt salg, der ikke hænger sammen, når vi snakker private "pirater". Men når folk gør det til en levevej, så mener jeg, beregningsmetoden holder hele vejen.



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
11-09-2006 17:28:42
Svar/Indlæg:
14079/622
Jeg synes også erstatningsmetoden holder..

Det er jo helt absurd hvor meget han har solgt for! :l
Jeg har absolut intet tilovers for folk der sælger piratkopier..


BlAzKoWiCz
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2006 17:41:51
Svar/Indlæg:
2732/41
Dommen er helt iorden, Det er dybt forkert at tjene på et produkt andre har brugt tid og penge på at lave, han er selv uden om det.


Lars_hjort
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2006 18:15:42
Svar/Indlæg:
1900/33
#6 Han har solgt software til en værdi af 120 millioner, det kan jo sagtens være han "kun" har solgt det til 10 millioner!

/lars


B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2006 18:25:32
Svar/Indlæg:
3640/1231
#1 > Jeg er helt enig :f

#2 > HaHaHa det kan jeg godt se nu :e :e :e :e :e


Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2006 19:01:10
Svar/Indlæg:
2353/24
#6
at sælge software til en værdi af 120mio lyder til at han har solgt ekstremt mange kopier, men det behøves faktisk ikke være tilfældet, for her er et eks:

nventor Series 11 (AIS) incl. 1 års subscription: Pris i DKK 62.000.00
så du behøves faktisk "kun" sælge knap 2000 eksemklarere, før du runder en salgsværdi på 120mio.

Derudover er jeg fuldstændig enig med #1 ang markedsværdi/salgstab.



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
11-09-2006 19:27:46
Svar/Indlæg:
14079/622
->#8 & #10

Efter min mening, er det totalt lige gyldigt, hvor mange penge han har taget for varerne..han har prøvet at tjene kassen på andres bekostninger, og det er virkelig noget svineri.
Det kan godt være hans liv bliver ødelagt, og det er selvfølgelig ærgeligt for ham, men man kan så håbe på at andre tager ved lære.


Pipes
 
Overclocker
Tilføjet:
11-09-2006 20:04:12
Svar/Indlæg:
29/5
Han kan sgu da bare lade være med at stjæle andres produkter og så sælge dem videre... det er jo tyveri og svindel.

Han skal da bare spærres inde i 7 år og betale hvad samfundet har dømt ham til.

- SÅ KAN HAN LÆRE DET!


#13
OEA
 
Superbruger
Tilføjet:
11-09-2006 20:36:54
Svar/Indlæg:
1711/30
#6 Enig


#14
OEA
 
Superbruger
Tilføjet:
11-09-2006 20:37:44
Svar/Indlæg:
1711/30
#7 :i


#15
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2006 21:05:17
Svar/Indlæg:
3640/1231
#11 > jaja, der er så ikke nogen der har spurgt efter din mening, vek :00 :e :e :e

Jeg er enig i det med hvordan man vurderer hvad der er tabt. Jeg mener bestemt også at det er groft at tjene penge på andres arbejde.
Moral eller ej, pirat eller ej, vi har alle vores meninger på det område. Jeg er sq ikke så sippet når det kommer til pirateri, hvis folk vil downloade en sang, så kan det sq ikke bringe mit pis i kog.

Jeg mener dog ikke man behøver anbefale det, prale med det, og SLET ikke tjene på det


#16
Tjum
 
Superbruger
Tilføjet:
11-09-2006 21:50:48
Svar/Indlæg:
100/14
Hvis man ik mener #1 har ret, skal der vel trækkes cover+skive,distribution og reklame for sin lille virksomhed fra i regningen siden SW firmaerne ik har punget ud for det :)


Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2006 22:11:02
Svar/Indlæg:
2620/327
#15 Jeg har det på samme måde - det bliver først rigtig galt, når man prøver at sælge piratkopierne. Hvis man er dum nok til at gøre det i disse tider, hvor antipiraterne er så hysteriske, fortjener man også at få en straf, der kan gøre én klogere.


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
11-09-2006 22:39:14
Svar/Indlæg:
14079/622
->#15

Jo tak, og i lige måde da :00.. ;)


Jeg er heller ikke imod at folk henter en sang i ny og næ.. det er mere med at han prøver at tjene kassen på andres arbejde.. nasser..


Sjakalen
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2006 08:11:34
Svar/Indlæg:
1978/216
Hehe sq sjovt! de har vundet sagen.... men de får sq da aldrig en dollar af de 5.4 mill :e


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
12-09-2006 08:22:53
Svar/Indlæg:
4295/306
Jeg synes absolut ikke det er i orden hvad han har gjort. At folk kopierer fra hinanden er een ting, men at begynde at tjene penge på at sælge kopier er noget helt andet - det er dybt amoralsk.

Men hver gang jeg hører software/musik/film branchen bilde offentligheden ind at "det er vurderet at der er kopieret 10.000 stk., så derfor har vi tabt 10.000 x 1500 kr. pr. stk". Nej I har ej, for alternativet til at kopiere produktet er i langt størstedel af tilfældene at så undværer man bare eller finder et andet alternativ. Så under alle omstændigheder vil I ikke tjene noget. Selvfølgelig er der nogen der ville have købt det til fuld pris istedet for at kopiere, men man kan altså ikke lave en en-til-en tabsvurdering ud fra hvor meget der er kopieret...


[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2006 20:39:18
Svar/Indlæg:
2175/21
ja hvis man endelig vil være netpirat så er det da netop for at videregive det igen gratis...så alle kan få adgang til det meste......ikke sælge for at tjene på det. fængselsstraffen er imo hård...men det økonomiske aspekt er ikke så slemt når man tænker på omfanget af forseelserne

på den anden side ville mange måske slet ikke have købt de ting, hvis de skulle have betalt fuld pris...så det er egentligt ikke et tab for firmaerne på den måde.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2006 22:29:59
Svar/Indlæg:
5874/1287
7 års fængsel er IMO alt for hårdt. Sammenlign det med ham knægten der fik 20 dagbøder på 400 kr (vistnok 400 kr, ka' ikke lige huske det) for at pløje sin fars bil gennem et felt med cykelryttere, hvoraf flere døde af det. Pirat-straffe er røget HELT af sporet, synes jeg.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
13-09-2006 09:13:41
Svar/Indlæg:
4295/306
#22 nu skal du jo ikke sammenligne dansk straffeudmåling med US. 7 år i fængsel i US er ingenting. Der får man jo næsten dødsstraf for at stjæle en chokoladebar i en døgnkiosk... :00

Økonomisk kriminalitet er altid blevet straffet hårdt sammenlignet med voldskriminalitet. Den store forskel er at straf ved økonomisk kriminalitet er til for at afskrække folk fra at gøre det, fordi økonomisk kriminalitet altid er overvejet i en eller anden udstrækning. Vold/drab er derimod ofte impulsivt og det er vist de færreste voldsmænd der tænker "åh nej jeg får 4 år nu og ikke 2 år i fængsel så jeg må hellere lade være med at stikke den her kniv i ham". Derfor er straf for vold/drab mere for at sikre retsbevidstheden hos offeret/de efterladte end det er for at forhindre at det sker i første omgang som det er tilfældet ved økonomisk kriminalitet... :)


moskeeto_
 
Overclocker
Tilføjet:
13-09-2006 13:00:12
Svar/Indlæg:
56/6
#22

Nu var knægtens hensigt nok ikke at dræbe cykelrytterne...

Mens piraten gjorde det for at tjene penge på andres arbejde, han var bevist om hvad han lavede.
Men det er rigtigt det er en ret voldsom straf


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2006 20:32:35
Svar/Indlæg:
5874/1287
Ok, lige ham med cykelrytterne var et dårligt eksempel, sorry. :r
Men tag så nogle af de spader der kører gaderæs (nogle af dem i speed-påvirket tilstand), og som kører en ihjel. Nej, de har ikke planlagt at slå nogen ihjel, men det er edderma'me selvforskyldt, at de sætter sig ind i bilen og kører ræs.

Jeg synes stadig ikke der er spor sammenhæng mellem straffene.
Selvfølgelig skal piratkopiering straffes, men bestemt ikke så hårdt. En piratkopi er IKKE tyveri som det ofte fremstilles i medierne, men Jeg tror faktisk, at APG herhjemme har nogenlunde godt fat i det, på trods af deres knap så fiderimod en overtrædelse af copyright. Hvis jeg stjæler en dvd i en butik, så mangler offeret noget fysisk, men hvis jeg downloader en piratkopi, så mangler offeret IKKE noget fysisk. Kun en "tænkt" mistet indtægt (hvilket skam kan være reelt nok, misforstå mig ikke)
Hvis piraten så begynder at handle med kopierne (som tilfældet er her), bør straffen selvfølgelig øges, men slet ikke til den størrelse. Det er IMO noget svineri at tjene penge på andres arbejde.


cbudtz
 
Overclocker
Tilføjet:
14-09-2006 12:10:38
Svar/Indlæg:
90/8
#25
At piratkopiere ER tyveri (efter min mening både juridisk og moralsk) - i følge lovgivningen hedder det 'brugstyveri' (så vidt jeg husker). Det svarer til at låne en andens cykel og stille den tilbage en måneds tid efter. Det kan godt være at ejermanden ikke har tabt noget umiddelbart, men han har lidt et tab som følge af at man 'låner' hans cykel/program - så det er kriminelt. Samtidig vil jeg dog være enig i at det økonomiske tab næppe svarer til hvad programmerne havde indtjent hvis de var blevet solgt til fuld pris - så var de jo aldrig blevet solgt!


savier
 
Overclocker
Tilføjet:
14-09-2006 14:01:32
Svar/Indlæg:
123/13
Millioner forkortes mio. - bare så du ved det:)


Zakan
 
Overclocker
Tilføjet:
15-09-2006 08:52:52
Svar/Indlæg:
22/2
15 > Det er da klart, det er jo ikke dig der ligger en masse arbejde i de sange... tænkt på dem der er blevet berømte og laver en masse hårdt arbejde med at indspille CDer og regner med lidt profit og så downloader vi det bare...

Men så på den anden side... hvis deres album afligevel sælger 2mill exemplar, så har de da også en del penge at bade sig i... så de skal da ikke brokke sig, de burde vært sætte pirater lidt for at gå gennem den jungle af Spyware og Virus for at få deres sange, hvor andre bare går i pladebutikken :e


Ollegaard
 
Superbruger
Tilføjet:
03-10-2006 15:13:05
Svar/Indlæg:
97/6
Det er ikke tyveri! Det er overtrædelse af ophavsretten, og hvis man bliver busted af Antipiratgruppen herhjemme, så er det også et civilt søgsmål man får smidt i nakken (alt efter sagens omfang).

Der står også på AntiPiratGruppens hjemmeside: "Strafferammen for pirateri er 1,5 år efter ophavsretsloven...."