ATi kommende udspil til directX10 med unified shader er noget anderledes end nVidia's nyeste Geforce8800-grafikkort.
Geforce8800GTX har 24 ROPS, og ATi R600 16stk.
Geforce8800GTX har 128Unified shaders, ATi R600 64stk.
Men hvordan kan det så være hurtigere, jo først og fremmeste bliver det clocket en del højere, for det andet er deres unified shader opbygget helt anderledes end Geforce8800GTX.
Bliver shaderberegningerne tunge (flottere effekter) vil R600 kunne beregne op til 256shaderberegninger per gang. Præcis samme system som Xbox360 benytter sig af. Dens unified shader er kun på 16, men ved tunge beregninger opfører den sig som en processor med 48 unified shades.
Det vil reelt kunne betyde en del spild-krafter for R600, men får den noget at leve af, vil den kunne slå Geforce8800GTX uden problemer.
R600 vil desuden få 512bit ramkredse muligvis ved omkring 1Ghz (DDR2000) og derved vil kun GDDR4 være en mulighed. Køleren skulle blive længere end selve grafikkortet, og være opbygget i kobber, hvor at Geforce8800GTX kun bruger aluminium. R600 skulle blive ganske alvorligt varmt og sluge over 200watt og køleren skulle være i stand til at tage imod 250watt, her ligger Geforce8800GTX specificeret til max 185w.
Kortet får derudover en Ringbus ligesom RadeonX1xxx-serien men denne gang på hele 1024 bit (1Kb)
Til sidst skulle VIVO blive standard, med en ny Digital rage theater chip. Det ser ganske spændende, og rart at se at produkterne ikke er ens bygget op, det ville have gjort verdenen alt for kedelig.
Men husk det hele er rygter, men disse rygter virker ikke overdrevne og der er god grund til at tro at kortet vil ende med at se sådan ud.
(part1) http://www.theinq.com/default.aspx?article=35707
(part2) http://www.theinq.com/default.aspx?article=35708