10 Grunde for og imod Vista

Diverse d.  23. januar. 2007, skrevet af jmose 37 Kommentarer.  Vist: 571 gange.

Der er vel ikke tvivl om at Vista på et tidspunkt overtager markedet efter XP. Det kan nogen næppe være uenig i.
Men mange vælger alligevel at at vente - enten på grund af prisen, eller indtil SP1 kommer.

Hvis du stadig hører til dem der tvivler, kan du her se 10 gode grunde for og imod:


Læs mere:
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=29783

|Ash
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 17:43:21
Svar/Indlæg:
2694/107
øhh?

1. Billeder, musik og video vises ikke blot som et filnavn, men kommer op med fuld funktionalitet. For eksempel kan video og mp3-filer afspilles direkte uden at åbne et program.

Det kan selv mit Windows 2000 pro.




3. Stor driverdatabase med 19.500 nye drivere, og databasen bliver løbende opdateret via internettet.

Hvorfor ikke bare hente de opdaterede drivere fra producentens hjemmeside?



4. Indbyggede søgefunktionaliteter. Alt det, du tidligere har søgt på, vil ligge i startmenuen. Derudover får du en stærkt forbedret desktop-søgning.

For svært at åbne en browser og taste google.dk?



5. Endelig virker standby-tilstanden. Mange XP-brugere oplever at køleren går igang, selv om maskinen er gået i standby. Og på bærbare hænder det nogle gange, at man bliver nødt til at re-boote for at få liv i maskinen igen. Dette burde være løst med Vista.

Standby er for tøser der ikke kan bestemme sig. Enten er den tændt eller slukket. Der er ingen mellemvej!


6. BitLocker-funktionen sørger for, at ingen kan se dine fortrolige data. Hellere ikke politi og anklagemyndigheder.

Cool. Så kan de ikke se de nøgenbilleder af mig, nAlen, Cyber-Frog og Marianne Jelved.



9. DirectX10 vil aldrig blive lanceret for XP, og spilbranchen har allerede bebudet en helt ny generations PC-spil, som understøtter den nye grafikstandard.

Åhh nej!!!!111 Kan jeg så ikke spille KAWNTER-STRAJK!!?!



10. Du har ikke noget valg. Før eller siden kommer Vista til en maskine nær dig. Og snart vil alle nye maskiner være udstyret med den nye version. Du får det, enten du kan lide det eller ej.

Det er jo ikke en grund. Det kan godt være jeg kommer til at prøve vista, men det kommer aldrig ind på denne maskine. Så hellere køre linux!

Mere har jeg faktisk ikke at sige! :e

/Ash



nAlen
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 17:49:37
Svar/Indlæg:
687/9
#1 betyder det jeg heller ik selv kan se nøgenbilleder af mig ? :l


|Ash
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 17:59:29
Svar/Indlæg:
2694/107
#2
Jep. Og det kan jeg sikkert heller ikke engang selv fordi sikkerheden er så høj :e

/Ash


Cyber-Frog
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 18:02:29
Svar/Indlæg:
830/15
" 4. Indbyggede søgefunktionaliteter. Alt det, du tidligere har søgt på, vil ligge i startmenuen. Derudover får du en stærkt forbedret desktop-søgning.

For svært at åbne en browser og taste google.dk? "

- Få lige google til at søge effektivt lokalt mellem dine filer, det er ligesom det det punkt går på, knøb!


|Ash
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 18:04:31
Svar/Indlæg:
2694/107
Så trykker man sku da for helvede bare på F3. Cyber-Frog da... Sådanne genveje burde du kende lille skat

/Ash


Jam
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 18:14:16
Svar/Indlæg:
976/138
#4 google desktop måske? :o


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 18:14:25
Svar/Indlæg:
6181/270
i gode grunde kan jeg bedst lide nr 10.

Du har ikke noget valg.
Før eller siden kommer Vista til en maskine nær dig. Og snart vil alle nye maskiner være udstyret med den nye version. Du får det, enten du kan lide det eller ej.


lyder det ikke som det er taget fra en biograf trailer? :e



bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 18:28:45
Svar/Indlæg:
2958/84
den artikkel er ren fanboy af Vista :l


BlAzKoWiCz
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 18:32:00
Svar/Indlæg:
2732/41
8#

Prøv lige at læse de 10 grunde imod Vista :)


Palme
 
Overclocker
Tilføjet:
23-01-2007 18:44:30
Svar/Indlæg:
122/4
Tja, har prøvet det meget meget kort, og fandt det voldsomt irriterende jeg ikke kunne indstallere halvdelen af mine sædvanlige programmer i Vista. Egentlig derfor jeg ikke bruger det. Jeg har heller ikke brug for nogen af dets nye features, så jeg holder mig nu til XP et stykke tid endnu!


bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 18:53:58
Svar/Indlæg:
2958/84
#10 det jeg mener er, for Vista er han lidt saglig, og imod Vista er han særdelse usaglig " i stedet for at smide pengene ud af vinduet, kan man sende dem til Røde Kors" Hvad f.... har Røde Kors med Vista's at gøre :o


#12
Ghe2
 
Superbruger
Tilføjet:
23-01-2007 19:17:36
Svar/Indlæg:
732/39
#10 Du har nok prøvet RC1 eller RC2...der var der ikke mange programmer som virkede til, men de kommer.....der er først release den 30 - så har mange producenter uppet sig og fået lavet nogle fixes.

Og en god grund til at være for Vista må da være understøttelse for flerkerne CPU´er....ikke noget XP kan prale med at udføre til fulde.


lp_larsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 19:49:58
Svar/Indlæg:
403/71
rent personligt har jeg det sådan med Vista, at jeg nok skal få det engang .. men ikke før det har været ude i ihvertfald et år, så de første børnesygdomme er kureret, og den første SP er udsendt ....



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 20:29:31
Svar/Indlæg:
3943/44
Det eneste som kan gøre vista den mindste smule interessant for mig er da DX10.
Og inden der kommer spil som kun kan køre på dx10 - og jeg får købt gfx og vista går der nok lige noget tid.

Men okay, jeg er også vant til at køre Linux. Windows bruger jeg kun til at game i (og så surfe, gider sku ikke altid lige at genstarte)


zulfo
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 20:58:20
Svar/Indlæg:
139/5
#1

"3. Stor driverdatabase med 19.500 nye drivere, og databasen bliver løbende opdateret via internettet.

Hvorfor ikke bare hente de opdaterede drivere fra producentens hjemmeside? "

Hvordan kommer du lige på producentens hjemmeside under installationen af Vista - hvor den ikke vil finde dine enheder?

Fandemig ikke max sjovt ikke at kunne komme på nettet, fordi Vista ikke vil genkende dit netkort...





#16
Tjum
 
Superbruger
Tilføjet:
23-01-2007 21:10:55
Svar/Indlæg:
100/14
Skulle der ikke komme en DX9(d) eller en anden version der kan afvikle DX10 spil med samme funktioner? Eller var det OpenGL v. 2.x??

Kan ikke se hvorfor de endelig vil smide et nyt system ud uden XP er færdig udviklet, er sku mange mangler og fejl der endnu ikke er rettet i det ***** OS.

-Tjum


sorte_fyrste
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 22:26:29
Svar/Indlæg:
219/21
Har hørt at der vil være en masterkey til bitlocker? Er der hold i det?


Claus35
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 22:52:30
Svar/Indlæg:
5410/123
#1 :f


Zessen
 
Superbruger
Tilføjet:
23-01-2007 22:53:12
Svar/Indlæg:
92/7
"6. BitLocker-funktionen sørger for, at ingen kan se dine fortrolige data. Hellere ikke politi og anklagemyndigheder. "

Og denne funktion kræver så et bundkort med en TPM chip, hvilket størstedelen ikke har..

Asus har lige udgivet fire "Vista Edition" bundkort som derimod skulle understøtte det som de eneste bundkort.

Dette er vidst nok også en del af deres DRM lort.



"9. DirectX10 vil aldrig blive lanceret for XP, og spilbranchen har allerede bebudet en helt ny generations PC-spil, som understøtter den nye grafikstandard. "

Kan kun sige XSOS 3.0. Native DirectX10 support, da de har fået assistance af Microsoft til at implementere det.
Behøver jeg nævne at man også slipper for DRM? Det kan blive stort!
Hvis de da ikke kun bliver færdige om et par år. :00




Mr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 23:04:55
Svar/Indlæg:
4107/224
jeg skal ikke af med xp foreløbig:D



#21
Psym
 
Overclocker
Tilføjet:
23-01-2007 23:12:10
Svar/Indlæg:
663/58
eneste grund for at få vista er dx 10 ikke andet.

bill gates stinker


ZnarF
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2007 01:19:51
Svar/Indlæg:
1058/59
#6 Søgefunktionen skulle efter sigende være inspireret af Google desktop (og Copernic) 🙂

#16 Den directX 9 ting der kommer kaldes DX9.L

#19 Bitlocker er desuden uinteressant for de fleste af os, da den kun kommer til Ultimate edition, der vist nok koster 6000 :x

Jeg tror lige jeg venter et år eller lignende, så er de fleste børnesygdomme overstået, og der skulle gerne være råd til en ny rig...

Både DX10 og Vista bliver gennemgået ret godt i den nye alt om data :p :e



Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2007 05:36:56
Svar/Indlæg:
1604/60
Jeg holder mig til min gode gamle xp et stykke tid endnu, fordi hvis Vista er lige så god og stabil som den XP64 jeg købte...... ja så er der sgu nogle som bliver ret trætte af det, det var sådan set kun selv pc´en der virkede, de fleste programmer virkede ikke mere, dvs de kunne ikke engang installeres, og printere, docking station osv osv virkede heller ikke mere :(
Det sad jeg så med en xp64 som jeg havde købt for 1400,- og som kun kunne bruges til at stille kaffe koppen på :00

Så xp lever i mit system læææææænge endnu ;)


Huddy
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2007 08:40:34
Svar/Indlæg:
1881/217
Åhhh... Come on, dudes. :00

Mangler I ikke bare lidt vision og open-mind for innovations tænkning og nye ting? :)

Nu vil jeg ikke tage Vista i forsvar, da jeg kun lige er begyndt at benytte i test omfang.

Men for mig at se hænger i katten før den er begyndt på vise tænder.
Sagt med andre ord, hvordan kan I vise så stor et had til noget i knap har prøvet (hvis overhovedet prøvet det)?
Man kan jo ikke hade smagen af lever, hvis man ikke har smagt den, vel? - igen fordomme ;)

Desuden skriver mange af jer, at i først vil prøve når alle børnesygen er væk og overstået, hvilket også er fint nok.
Men hvem skal så sørge for at de børnesygedomme bliver fundet og rettet, når ingen gider det? :)

Ikke for at flame jer, men den her nyhed er lidt blevet gjort til et surtopstød af sursød sovs :)


#25
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2007 08:57:09
Svar/Indlæg:
3640/1231
Jeg er enig med Huddy 8)

Bare fordi i er så fattige, behøver i ikke gøre det værre end det er :P :e

Det kunne dog være sjovt at se hvor mange af jer der siger at det kun er XP med bling bling, og der intet nyt er osv, der rent faktisk har prøvet Vista.

Jeg skal ikke have Vista endnu, men det er kun pga. den elendige driversupport fra de andre producenter. For Vista skal da helt sikkert på mine maskiner, for den er da langt federe end XP...!


Huddy
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2007 09:08:59
Svar/Indlæg:
1881/217
B@NG, jeg giver dig altså ikke en guffer igen, bare fordi at du giver mig ret :p :e


DaBooM
 
Superbruger
Tilføjet:
24-01-2007 10:53:39
Svar/Indlæg:
65/3
# 26 LOL

Syntes jeg har hørt den her sang før da XP blev frigivet og der sad en masse med win 2000 og sagde at det var ustabilt og bla bla bla, jeg har selv kørt XP, næsten siden det blev frigivet, og har helt sikkert været glad for det, det er det mest stablie, og samtidigt brugervenlige OS jeg har prøvet, men jeg vil da helt sikkert gå ud og købe Vista inden længe. Der skulle jo gerne være lidt bedre support for vores nye multi kerne processore, jeg syntes også IPv6 ser spændende ud, og så syntes jeg at selve brugerfladen, ser nydeligt ud.

:Edit: glemte lige at sige, at jeg nok venter til der er ordentligt driverer til alt mit hardware 🙂


ZnarF
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2007 11:32:08
Svar/Indlæg:
1058/59
#24 og #25 - Jeg har altså ikke noget imod Vista. Mit problem er at jeg sidder og bruger den til forholdsvist seriøst arbejde, teknisk tegning i AutoCAD samt nogle langhårede numeriske beregninger af fluiders bevægelser (1 beregning kan nemt tage 10timer på en E6600, optimeret til 2 kerner).

Så jeg har en grund til ikke at have Vista på min arbejdsmaskine - jeg skal være sikker på at mine programmer er fungerer ordenligt.

På min hjemmemaskine er det udelukkende prisen der afskrækker mig indtil videre, og da jeg er imod piratkopiering, så venter jeg til at der er sparet sammen til det. :e

--- er det ikke også sådan med os nørder, vi elsker at hade den "nye" windows, sådan har det altid været :p :e



NiKzEr
 
Overclocker
Tilføjet:
24-01-2007 14:44:58
Svar/Indlæg:
94/12
Jeg har sparet sammen til en ny com. længe (Er kun 15 og i min alder kommer 12.000 ikke selv).. Og jeg køber da Vista Premium når jeg nu også køber et 8800GTS (Gigabyte), C2D og en masse andet godt og nyt grej, jeg er gamer og vil gerne kunne køre DX10.. Jeg stoler på at det nok skal køre, og jeg har ikke behov for så mage drivere, bare de nødvendige...

Og så siger i det er dyrt x( ?? Har i kigget på edbpriser.dk.. En retail version koster meget så meget vil jeg give jer ret i.. Men jeg slipper 800 dask for en Home Premium OEM, og den ultimative version koster ca. 1400-1500 kr. ;)

Jeg ser ingen grund til at os der skal ud og købe ny com. nu her skulle købe XP istedet for Vista, men havde jeg XP på en maskine jeg ville beholde noget tid endnu så ville jeg også vente.

Hyg jer HWT 8)



Peugeot106
 
Superbruger
Tilføjet:
24-01-2007 15:12:43
Svar/Indlæg:
227/22
Enig #29. Jeg købte selv XP med min nuværende com, og jeg har aldrig haft nogle større problemer.. Skal selv have ny com om et par uger, så jeg skal da helt klart investere i vista premium.. 800 kr er i hvert fald ikke slemt.. Slet ikk taget i betragt, at flere herinde gerne vil ofre rigtig mange penge på 8800 GTX og andet state-of-the-art equipment.. så jeg glæder mig til at prøve vista :e :f



Silent
 
Skribent
Tilføjet:
24-01-2007 17:21:56
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #29 #30
Hvad så når i skifter bundkort eller lign, så kan i jo ik bruge jeres OEM versioner såvidt jeg har forstået?


#32
FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2007 17:35:51
Svar/Indlæg:
4156/111
Når der kommer ordentlig support til spil, drivere mm. kunne det kan godt tænkes jeg smider Vista på maskinen... men jeg tager nok lige en tester først og installere det ved siden af XP :P så jeg kan vælge under bootup ;)

Men se dog lidt positivt på den nye udvikling :D tror sgu ikke de laver et nyt OS for at skade nogen eller forringe noget :00

Dog kan jeg ikke lide at Vista skal fylde så meget :l


Peugeot106
 
Superbruger
Tilføjet:
24-01-2007 17:44:34
Svar/Indlæg:
227/22
#31.. Det vidste jeg ikk.. Men jeg skal heller ikk skifte noget hardware ud.. Så lortet engang bliver forældet, køber jeg en ny computer.. Og til den tid, er der kommet et nyt windows igen!



Silent
 
Skribent
Tilføjet:
24-01-2007 17:57:33
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #33 Så du skal sidde med samme hardware de næste 5år indtil den nye Windows kommer :e


Peugeot106
 
Superbruger
Tilføjet:
24-01-2007 18:08:12
Svar/Indlæg:
227/22
hehe #34 :e Det har jeg også gjort med den computer jeg har nu.. Men den nye computer jeg bestiller er mine forældres, og da jeg flytter til københavn til august og køber en bærbar, så skal jeg reelt kun bruge computeren et halvt år, og der burde computeren kunne trække de nyeste spil :e

Men ja! Jeg kan godt se din pointe. Hvis man gerne vil opgradere ofte, så er det jo ikk særlig fedt :00



Mathis77
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2007 14:21:02
Svar/Indlæg:
6293/359
Der er MEGA mange drivere til vista allerede og de virker bare. jeg ku nævne mobo, gfx, cpu, og ikke mindst min canon-printer. alt funker fra start.

xp ku ikk en skid for 4 år siden! :D


Mathis77
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2007 14:21:44
Svar/Indlæg:
6293/359
når det så er sagt så er GFX-driverne elendige..jeg har 300fps mindre i 3dmark01 heh