8 Ghz på netburst

Diverse d.  23. januar. 2007, skrevet af red_martians 34 Kommentarer.  Vist: 660 gange.



Ja det er muligt at runde 8Ghz med en almindelig Pentium4. De beviste nogle Italienske gutter, da de skruede en Cedarmill op på 7.41Ghz på et ganske almindelig håndkøbt bundkort fra ASUS. Efter nogle elektroniske justeringer på bundkortet rundede CPU'en 8Ghz.
Netburst er nu alligvel imponerende :e
Cedarmill er en singlecore, 65nm, pentium4 baseret på Presler.

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=37122
cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 19:13:47
Svar/Indlæg:
3532/303
Så kan de bare komme igang med at smide en c2d e6300 op på 8 ghz ;)


Selas
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 19:21:34
Svar/Indlæg:
2845/91
Jaaa men en c2d skal jo ikke have tilnærmelsesvis lige så mange MHz for at komme op på samme ydelse og så er det jo også en dual core, hvilket den 8GHz ikke er. ;):);)


!-!Shake!-!
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 19:25:23
Svar/Indlæg:
3944/384
Fuck hvor sygt... Er den stabil ? Hvis ja, superpi 1M tid?



Shake



Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 19:27:39
Svar/Indlæg:
3410/199
Alt for galt!

Den tidligere WR i max mhz var da en P4 3,8 ghz? Kan ikke lige modelnummeret på den ?:(

Var det ca. 7,4ghz?





Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
23-01-2007 20:01:18
Svar/Indlæg:
14079/622
Jeg kan i hvert fald huske Tom Holck lavede en WR.. mener det var 7,2GHz eller lign, men det er også land tid siden :)

Men 8Ghz er nu ret vildt :e


Overbuary
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 20:33:28
Svar/Indlæg:
1762/50
jeg syntes det vildeste er at de uden mods fik en 631 til at rende 7.41GHz

men omfg det er 5GHz OC!! for en CPU der kører 3GHz!!!!!


vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 20:38:04
Svar/Indlæg:
3972/242
jeg går faktisk at leje med en 630. :) den kan 4.5 stabil på en celeron køler . og det er i en 945 chipset mb med en elendige 300w psu. http://valid.x86-secret.com/sh...


OEA
 
Superbruger
Tilføjet:
23-01-2007 20:42:50
Svar/Indlæg:
1711/30
:p , og som #6 er inde på :i #7 Ser godt ud , og det er "endda" en 90nm chip :)


Pipes
 
Overclocker
Tilføjet:
23-01-2007 21:06:53
Svar/Indlæg:
29/5
At de gider rode med det gamle outdatede lort ???

Kom da for pokker i gang med en Conroe!


vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 21:37:12
Svar/Indlæg:
3972/242
det er altid fedt at oc ,udenset ælder ;)


#11
OEA
 
Superbruger
Tilføjet:
23-01-2007 21:41:27
Svar/Indlæg:
1711/30
#10 Year :i


Jenner
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 22:03:58
Svar/Indlæg:
2267/261
ville da godt have en 8ghz at blære mig lidt med :) Og tror hvertfald den slår min E6600 i superpi ( Stock )


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 22:07:26
Svar/Indlæg:
3410/199
#9 --> Der er jeg som #10 og #11 også uenig. Det er altid sjov at overclocke. Sjovest er det, når man får en procentvis meget bedre ydelse.

#12 --> Jeg kunne faktisk godt forestille mig, at de lå ret tæt :00



Pederrs
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 22:20:55
Svar/Indlæg:
1198/35
Highest Frequency Reached :
1 : ThuG Team Italy reached 8000.1 MHz with an Intel
Pentium 4 631

2 : ThuGh OC Team Italy reached 7791.79 MHz with an
Intel Pentium 4 631

3 : kyosen reached 7473.75 MHz with an Intel Pentium 4 670

http://valid.x86-secret.com/re...

8Ghz er jo vandvittigt, men sjovt :e Hvis de brugte en celeron kunne de sikkert nå 9-10 Ghz :o :e 8)


!-!Shake!-!
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 22:21:03
Svar/Indlæg:
3944/384
Er der nogen der ved om den er stabil? Gad vide hvor meget juice de gir den? Det kan man ikke se i det screenshot :l



Shake



matt??
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 22:25:41
Svar/Indlæg:
5600/32
#15, Det er næppe mere stabilt end at de kan få et screenshot ud af det, men det er fanme vildt. :D


mozam
 
Superbruger
Tilføjet:
23-01-2007 22:44:57
Svar/Indlæg:
236/44
#9
nok fordi at det er en stor udfordring !

OC handler jo ikke kun om at have det nyeste hardware men om at få det meste ud af det man nu har, og det har de !

Du vil også kunne læse tråden igennem og se at mange af de helt store oc folk har ikke andet end stor respekt for deres resultater !

mvh mozam


Claus35
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 22:49:07
Svar/Indlæg:
5410/123
Det må jeg prøve med min når den skal skiftes :00


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 22:59:54
Svar/Indlæg:
3410/199
Man går vel ud fra, at det er med LN2, de har fået de 8 kilomegaherz ?:(

Det var ikke helt tydeligt for mig.



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
23-01-2007 23:03:08
Svar/Indlæg:
14079/622
->#19

Det er med LN2 jo..



SIOUX
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 23:39:04
Svar/Indlæg:
1478/40


15# den fik 1.94v :e


Overbuary
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2007 23:59:07
Svar/Indlæg:
1762/50
#21


hahahhaha... 1.94v for en 65nm core, manden har fanneme været desperat! :e

men jeg synes det er vildt at presse 8GHz ud en af chip der er beregnet til at køre 3GHz...

(det minder mig om at min gamle 3700+ SD fik 1.92v på luft engang) :e :p 8)


Hawski
 
Superbruger
Tilføjet:
24-01-2007 08:14:15
Svar/Indlæg:
751/42
Cedar mill er nu ikke single core. Det er en "ægte" dual-core variant af netburst modsat Presler der bare er 2 Prescotts klæbet sammen.

EDIT: Undskyld, jeg huskede forkert. Cedar Mill er en single-core, den er ikke baseret på Presler men på Prescott.

Presler er den ægte dual-core, hvor Smithfield bare var 2 Prescotts klistret sammen. Min fejl.


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
24-01-2007 09:30:15
Svar/Indlæg:
7881/1165
#23: Presler er ingen ægte dualcore. Den har to seperate cores som smithfield.. Smithfiled er blot to prescotts 1M
Cedarmill er netop en af de to kerner der sidder på presler. jeg er 100%..
Bare søg på billeder af presler i google, og du vil se de er sperate.

http://images.google.dk/images...


W.e.S.t
 
Superbruger
Tilføjet:
24-01-2007 09:39:51
Svar/Indlæg:
312/44
#9

Nu er det jo ikke alle der har råd til det nyeste hardware på markedet.. Synes da os der er noget mere charme i at clocke lidt ældre hardware, for at spare penge.. Sådan kan man faktisk klare sig i lang tid uden at skifte hardware.. Hvis man har det nyest er der IMO ingen grund til at OC'e..

Bare ærgeligt at verdensrekorder mest går ud på hvor mange penge man har.. Lidt ligesom ridning (ikke fordi jeg ridder)...


Hawski
 
Superbruger
Tilføjet:
24-01-2007 10:52:23
Svar/Indlæg:
751/42
#24

Jojo Presler er skam 2 forskellige stykker silicium i en pakke, det er rigtigt. Smithfield har een fysisk kerne med to Prescotts limet sammen i.

"While many have speculated that Smithfield may be Banias or Dothan based, it's now clear that Smithfield is little more than two 90nm Prescott cores built on the same die. "

Mht. Presler og Cedar Mill, så er det vist hønen og ægget om igen. Det er 2 styk Cedar Mill der sidder på en Presler, men man kan jo også sige Cedar Mill er en halv Presler. Hvem kom først?

På Presler er de to kerner adskilt som du kan se, men det betyder ikke at deres interne kommunikation er "limet sammen". Presler blev designet sådan for at man nemmere kunne "redde" en af kernerne og sælge en Presler med en defekt kerne som en Cedar Mill. Det spekulerer Anandtech i hvert fald.

Du får lige et link:

http://www.anandtech.com/showd...


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
24-01-2007 11:46:49
Svar/Indlæg:
7881/1165
#26: Det er langt tid siden det var spekulationer...
Fakta er at det både med smithfield og Presler er to seperate kerner der kommunikere med hinanden gennem fsb.

Forskellen er at presler er 65nm og har 2MB cache per core, og at Smithfield er 90nm med 1MB cache per core.

Derfor er Cedarmill ikke en halv presler, men presler er to stk cedarmill, da de ikke en gang sidder samme og er 100% identiske...
Den kommende ConroeL vil ejg absolut ikke betegne som en halv Conroe da den er produceret specielt til at være singlecore og ikke er deaktiveret på nogen måde.
Det samme med 2MB-udgaven... Den kunne måske betegnes som en halv Conroe men nej.. Trods det at den har fået deaktiveret den halve cache er den stadig en ægte Core2.

Core2Quad(Clovertown) er til gengæld to 2x Conroe som presler er 2x Cedarmill.

For at spare penge kan man enten sælge den som singlecore (cedar mill) eller sætte to CPU'er på samme print og kalde den presler og dualcore.

Den første æfte dualcore fra intel var og er CoreDuo til bærbare maskiner. ;)


Hawski
 
Superbruger
Tilføjet:
24-01-2007 12:25:16
Svar/Indlæg:
751/42
#27

Ah, du tager vist fejl. Smithfield har een fysisk kerne. Det er to Prescotts der sidder sammen, og så vidt jeg forstår, kommer de fra samme stykke silicium. Hvis du ser et billede af en Smithfield uden heatspreader, så kan du kun se en kerne.

Netburst som single-core eller dual-core benytter samme måde at kommunikere med hinanden på i systemer med flere CPUs, nemlig via FSB som du skriver. På den måde kan jeg ikke forstå at det er relevant at bemærke i den her sammenhæng.

I nyheden står der at Cedar Mill er baseret på Presler, den eneste måde det kan gøres korrekt på, er ved at sige at en Presler består af 2 Cedar Mill. Det er ikke korrekt at Cedar Mill er baseret på Presler, som du selv nu siger. Cedar Mill og Presler er lavet på samme fabrikationsproces, men de er begge baseret på Prescott 2M der er skrumpet til 65nm.


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
24-01-2007 13:34:23
Svar/Indlæg:
14079/622


Hawski
 
Superbruger
Tilføjet:
24-01-2007 14:47:04
Svar/Indlæg:
751/42
#29

Jeg er lidt forvirret, de artikler du linker til kan jeg kun finde information der bakker min udtalelse op.

"Presler-kernen bærer faktisk en del nyheder i forhold til den Smithfield-kerne den afløser. Først og fremmest er Presler dual-core, men opbygget af to separate kerner, hvor Smithfield består af to sammenhængende kerner."

Det er lige det jeg skrev i #28 - så ved jeg ikke om det er skrevet lige så forståeligt, men det er det samme jeg mente :i

Det jeg mener med "een fysisk kerne" ved Smithfield er når man kigger på CPU'en uden heatspreader kan man se en enkelt sort klat, hvor der modsat er to på en Presler.

Det er måske det andet du hentyder til? ?:(


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
24-01-2007 15:19:14
Svar/Indlæg:
7881/1165
#30.. Ok.. men hvis du fysisk fjerner den ene presler-kerne.. Så har du en cedarmill ;)


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
24-01-2007 17:22:32
Svar/Indlæg:
14079/622
->#30

Okay, så misforstod jeg dig - til dels i hvert fald.

Min pointe er blot, at presler består af 2 seperate kerner, der kommunikerer via. Frontside bus'en.
Det samme gør Smithfield selvom den, som du påpeger, ligner en ægte dualcore. Sådan er min opfattelse i hvert fald. :)


Hawski
 
Superbruger
Tilføjet:
24-01-2007 19:31:05
Svar/Indlæg:
751/42
Jeg kunne heller ikke forstå hvis vi var uenige længere :i

Misforståelser sker, og der plejer at være styr på hardware herinde :D


Rønn
 
Overclocker
Tilføjet:
25-01-2007 14:42:32
Svar/Indlæg:
311/12
Det er da alligevel et rimelig heftigt strømforbrug de har fået den op på :p

watt forbruget ligger alligevel på omkring de 350 - 375 stykker :00