ATi's nye HD2900 lyder overlegent på mange fronter. 320shaders mod 128, 512bit ram mod 384bit, 16x lyn hurtig FSAA osv.
nVidia er altså ikke imponeret, og forklarer at ATi har valgt en såkaldt superscalar struktur. dvs at der reelt kun er 64shader-enheder der udover sig selv indholder 4 "mini-shadere" Ialt giver det 320shaders.
Men det betyder også at en superscalar unified shader faktisk kan have områder der ligger idle. Dvs. at noget af ideen bag unified shader pludselig forsvinder.
nVidia bruger en scalar proces. Dvs. at man har valgt 128 overshaders med en mini-shader per stk. Så skal man sammenligne deres unified shader med ATi's burde 8800GTX altså have 256stk. og nVidia's ligger aldrig idle.
Derudover arbejder ATi's kun med 740Mhz hvor nvidia's er op over 1350Mhz idag. Alt i alt giver det en fordel til nvidia.
Andet ankepunkt er CFAA (custom filter Anti Aliasing) en form for kant-udjævnning man kan bruge, og som er eneste motode der kan bruges ved 12 og 16x. nVidia mopper igen og siger at den teknik har de opfundet for længst, og hedder quinqunx. Idéen er at pixels får farver fra nabo-pixel. Det giver et mere slørret billede, hvor at kanterne ikke står knivskarpt.
Til ATi's forsvar, er det set at Vertexshader-ydelsen er ca. 100% hurtigere end nvidia's grafikkort. og hvis nvidia har ret i deres påstande burde 8600GTS næsten være HD2900-overlegent.
Det er det ikke.
Men den gode vertexshader-ydelse kan bl.a. forklarer den gode ydelse i 3Dmark, og i andre spil som f.eks. X3 som vi har testet i her på siden.
Desuden skal man lægge mærke til at nVidia ikke nævner et eneste ord om HDMI. hdcp, lyd osv. Et eller andet sted må de næsten være lidt imponerede.
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=39578
link til egen test af HD 2900 XT
http://www.hwt.dk/test_show.asp?id=7274
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=39578