Starcraft Var oprindeligt bygget over WarcraftII, men pga. at brugerne efterlyste forskellige racer med forskellige egenskaber i strategi, blev starcraft udviklet.
Starcraft blev en kæmpe succes for Blizzard. Den første grund var helt sikkert at racerne fungerede meget forskelligt fra hinanden, samt at næsten alle tænkelige strategier var brugbare. Starcraft handler nemlig 50% om at finde resurser og udnytte dem optimalt. Mange billige enheder kunne ofte være stærkere end få stærke i de rigtige situationer.
Den anden ret store succes må ligge i deres map-editor. Man kunne pludselig blive spiludvikler på et højt plan hjemme foran skærmen. Og der er blevet udviklet flere genre ud fra dette, som bl.a. fastest possible, og Turret Defence.
Et år efter fik vi udvidelses-pakken broodwar, med endnu flere enheder og endnu flere muligheder. Det var så i 1999, og derefter har starcraft levet sit eget liv.
Verdensmesterskaberne i starcraft er stadig en tilbagevendende begivenhed. Forrige efterår var der så mange på online at TV-stationen gik ned, og radioen var eneste kilde.
Hvis starcraft II må blive en succes har Blizzard ret meget at leve op til. En efterfølger til et kult-spil som dette, er svært at gøre en succes, da mange har så mange idéer om hvad starcraft står for.
Men de nuværende screenshots ser nu ret lækre ud. Og flere af enhederne kender de fleste der har spillet starcraft helt sikkert til.
Til billeder, screenshots og film:
http://www.techamok.com/?pid=2683
Til starcraft og blizzards egen hjemmeside
http://www.blizzard.com
eller endnu bedre:
http://www.starcraft2.com