Apple går til modangreb mod Forbrugerombudsmanden

Diverse d.  27. juni. 2007, skrevet af System 12 Kommentarer.  Vist: 494 gange.


Den 25. april afsagde Forbrugerklagenævnet en kendelse, som skabte genlyd både i Danmark og i udlandet.

Baggrunden var en række enslydende klagesager over en Apple iBook G4, som en række danske forbrugere havde anskaffet. Problemet var, at computeren efter den et-årige garanti-periode ikke længere ville starte.

Forbrugerklagenævnet fik Delta-instituttet til at analysere elektronikken i en G4 (som siden er udgået af Apples produktion). Konklusionen fra instituttet var klar: De undersøgte iBook G4 maskiner havde en dårlig lodning ved et strømstyringskredsløb. Lodningen var sandsynligvis degraderet på grund af varme-forskellene ved tændt og slukket tilstand. Derfor måtte der være tale om en fabrikationsfejl.

Apple undlod at reagere på Klagenævnets afgørelse indenfor fristen på 30 dage, men fik, som det er kutyme, yderligere 14 dage til at svare på en rykkerskrivelse.

Efter 13 dage kom svaret. Apple International havde i sidste øjeblik fået to amerikanske elektronik-laboratorier til at kigge nærmere for Forbrugerklagenævnets og Delta-instituttets dokumentation.

Begge konkluderede, at det er usandsynligt, at lodningen ved det pågældende strømstyringskredsløb bliver degraderet på grund af temperaturforskellene ved tændt og slukket tilstand.

Apples eksperter anfører desuden, at der ikke er grundlag for at konkludere, at fejlen er en generel konstruktionsfejl, fordi de danske eksperter kun har undersøgt et lille antal maskiner. At lodningerne vitterlig var degraderet - måske af andre grunde end tænd-sluk-temperaturforskellene - blev dog ikke modsagt af de amerikanske laboratorier, viser materialet, som ComON har fået aktindsigt i.

På baggrund af den dokumentation har det danske advokatfirma, som Apple bruger til at håndtere sagen, nu bedt om, at Forbrugerklagenævnet genoptager sagen.
Nævnets formand, Erik Kjærgaard, har endnu ikke taget stilling til anmodningen.

Link: http://warehouse.ncom.dk/lbb.php/1001/1617280914/MjAwNy0wNi0yNyxod3Rkaw==/aHR0cDovL3d3dy5jb21vbi5kay9pbmRleC5waHAvbmV3cy9zaG93L2lkPTMxNjkx

Nyhed leveret af http://Comon.dk
Lars
 
Superbruger
Tilføjet:
27-06-2007 18:36:14
Svar/Indlæg:
1633/76
Tja, hvis de anerkender fejlen så skal de nok tage en ordentlig røvfuld computere tilbage, det er nok det de prøver at undgå. Det er dog ret ufed opførsel.


Wuffer
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2007 19:25:19
Svar/Indlæg:
209/23
Det er dårlig stil fra et firma. Apple burde have fulgt forbrugerrådets anvisninger.


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
27-06-2007 19:26:45
Svar/Indlæg:
14079/622
Jeg er glad for jeg ikke har nogen af Apples produkter...fyha et firma. 😐


bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2007 19:31:36
Svar/Indlæg:
2958/84
Hvis de virkelig vil skore kassen, udbetaler de ved kasse 1, går så i pressen og siger at Appel kan man regne med og at vi står inde for vores kvalitet, har du bøvl med vores produkt så skal du heller ikke ha bøvl med os. det ville da være et godt pr. stunt


Cykelskur
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2007 20:41:27
Svar/Indlæg:
151/10
Men apple er jo efterhånden ikke kendt for en helt problemfri RMA politik


#6
CF
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2007 23:27:45
Svar/Indlæg:
4689/105
Jeg har aldrig været vild med Apple, det man betaler for er navnet. Den her sag er hellerikke ligefrem det der får mig til at falde for deres fødder. Jeg håber det er noget de kommer til at midste mange penge på, for det er meget dårlig stil fra et firma som er så eftertragtede som det.


W.e.S.t
 
Superbruger
Tilføjet:
28-06-2007 00:24:36
Svar/Indlæg:
312/44
Ja en computerproducent, som efter min mening vælger at tage ALT for meget for deres computere, bør i det mindste have en god service, men servicen findes jo næsten ikke dårlige end den man har set fra deres side.


Sjakalen
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2007 05:34:57
Svar/Indlæg:
1978/216
#3 Ja me2.. der kommer aldrig noget ind ad min dør med et Apple logo på, det er helt sikkert!! 😛


Lars
 
Superbruger
Tilføjet:
28-06-2007 08:50:40
Svar/Indlæg:
1633/76
Nej det man betaler for er softwaren, som ellers er ret god.. det er bare en skam de er sådan nogle dumme svin 😕
Håber fruens Macbook holder mange år endnu.


Rednalyn2
 
Superbruger
Tilføjet:
28-06-2007 13:26:34
Svar/Indlæg:
558/73
Min IbookG4 starter nu ellers fint hver gang... Har haft den halvandet år nu.

Hvad angår pris, så er en macs brugerflade væsentlig anderledes end den man får i windows. Det er det man betaler for. Det fede ved ibookG4 er/var at den er lydløs, samt har ekstrem lang batteritid. Det er desværre ikke tilfældet med de nye...


Okula
 
Overclocker
Tilføjet:
28-06-2007 16:21:16
Svar/Indlæg:
82/15
Og så har musen KUN én knap ?!?!? :no:

Hvad er det lige for noget. ????


Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2007 10:05:17
Svar/Indlæg:
1548/24
#11 og det er jo tydeligt at du ved man skal bruge højreklik mindst dobbelt så meget som på en windows maskine 😉

Seriøst, de få gange man SKAL bruge et højreklik så dør man ikke af lige at trykke på 'ctrl' imens man klikker, og ellers kan du jo bare bruge din favorit mus med 47 knapper, det virker uden problemer 🙂