Hitman og Hugo er evige repræsentanter for danske spil-succeser, men der er mange flere penge at hente i spil-industrien.
Vækstfonden har netop offentliggjort en rapport, der stiller skarpt på investerings-mulighederne i dansk underholdning. Og de er gode.
Den globale omsætning i oplevelsesindustrien (Film, forlystelser, turisme, osv.) lå i 2001 på 5,8 milliarder. Det tal forventes at vokse til 10 milliarder i 2010. Det er baseret på en total vækstrate på cirka 5,8 procent. Men isoleret set så forventes spilbranchen at fremvise en selvstændig vækst på 12 procent.
»Vi vil ikke gå ud og lave målrettede kampagner for at skabe investeringer i spilbranchen, som vi for eksempel har gjort med biotech og it, men vi ser tilstrækkelig mange interessante initiativer til, at vi vil målrette vores aktiviteter,« siger Rolf Kjærgaard, der er vicedirektør i Vækstfonden.
Fonden har selv investeret i spilfirmaerne Watagames, Gubbyworks og Campfire.
Rolf Kjærgaard mener, at investorer skal kigge efter tre ting, når de overvejer spilinvesteringer: et stærkt team, internationale muligheder og skalerbarhed.
Men selv om meget taler for investeringer i den danske spilbranche, så peger fonden på en række trusler og udfordringer for branchen. Det er især de enorme produktionsomkostninger, der betyder, at ganske få firmaer kan producere de store titler.
»Der er længere imellem de oplagte idéer i spilbranchen. Men med de høje vækstrater er der gode udsigter til fornuftige investeringer. Man skal ikke forsøge at lave et nyt Hitman, for markedet har ændret sig meget siden. Væksten skal i højere grad findes på online,« siger Rolf Kjærgaard, der er vicedirektør i Vækstfonden.
Vi er klar<br>
Rapporten er interessant for Zero Point Software, der er i færd med at lave spillet Interstellar Marines til Xbox og pc.
»I udlandet har investorene allerede fået øjnene op for, at man kan få sine penge mange gange igen. Men herhjemme halter vi lidt efter. Så det håber vi selvfølgelig, at rapporten kan hjælpe til med,« siger Kristian Waneck, der er gameproducer hos Zero Point Software (ZPS).
Han mener, at ZPS netop har fokus på de trusler, som Vækstfonden har peget på. For eksempel koncentrerer firmaet sig om den kreative proces, der fremhæves som Danmarks styrke. Den basale kodning har firmaet licenseret sig til.
Desuden arbejder Zero Point Software på at flytte sin indtjening fra butikkerne til internettet i form af mikro- eller abonnementsbetalinger - præcis som Vækstfonden anbefaler. Det skraber det overflødige forhandler-led væk og øger muligheden for at kopisikre sit produkt.
»Men det er stadig et ukendt område for mange investorer, så vi har en stor opgave i at fortælle dem om mulighederne. Investorer kigger traditionelt efter teknologisk innovation. Men vi skaber jo kreativ innovation. Men jeg synes, at vi er blevet bedre til at formidle vores styrker til investorerne, og alene det sidste halve år er det blevet lettere at få dem i tale,« siger Kristian Waneck.
Link: http://warehouse.ncom.dk/lbb.php/1001/3134389054/MjAwNy0wNy0wNSxod3Rkaw==/aHR0cDovL3d3dy5jb21vbi5kay9pbmRleC5waHAvbmV3cy9zaG93L2lkPTMxNzU1
Nyhed leveret af http://Comon.dk