PhysX til bærbare

Diverse d.  23. august. 2007, skrevet af Emillos 13 Kommentarer.  Vist: 392 gange.

Da Ageia tilbage i 2006 lancerede deres banebrydende PhysX, var der utrolig stor opmærksomhed omkring produktet. Der var lagt op til en revolution indenfor spilområdet - et dedikeret kort der kunne udregne fysik i realtime. En såkaldt PPU(Physics Processing Unit).



Desværre faldt revolutionen til jorden, da det var småt med spilunderstøttelsen; noget PhysX stadig lider under.



Og da Microsoft for nyligt lancerede deres nyeste version af DirectX, DirectX10, så det endnu sortere ud for Ageia. Med et trylleslag var PPU'en blevet overflødiggjort, da DirectX10-kompatible kort selv er i stand til at udregne fysik.



Alligevel ser det altså ud til, at Ageia ikke er død. I forbindelse med et respin af PhysX, har de nemlig lanceret en mobil version af deres chip. I den forbindelse har de endda erhvervet sig 2 store kunder - Dell og Medion, der er storleverandører af bærbare computere.
Den første bærbare med implementeret PhysX vil være "The Beast" fra Dell, der forventes at ramme hylderne om 3 ugers tid; men prototyper af XPS M1730 med PhysX kører faktisk allerede.
Schumi
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2007 12:20:49
Svar/Indlæg:
250/59
Det er ikke det vigtigste, men på den måde kan de måske opnå netop dét.

Nemlig at spilproducenterne begynder at udvikle spil der understøtter deres chip. Det er jo det deres koncept står eller falder med.

Men så igen, så er de bærbare jo nok ikke den mest smarte indgangsvinkel til at overbevise spilproducenterne. De skulle hellere se at få deres chip ind som standard på de nye X38-chipset/bundkort, så ville der være grundlag for at spillene kunne komme ;)

Jeg er ellers stor fan af deres tiltag, syntes at de har fat i noget af det helt rigtige, nemlig at tilføje realisme til spil, og i det hele taget bare flere effekter så indlevelsen i spil kan blive endnu bedre :D


Ragsner
 
Overclocker
Tilføjet:
23-08-2007 13:03:32
Svar/Indlæg:
21/3
enig, det vigtigste i next-gen spil vil være den øgede realisme i forhold til hvordan ting reagere med hinanden, er træt af at når jeg kører ind i en sandbunker med min kæmpe tiger tang stopper jeg brat op og intet er sket med bunkeren, så det er et genialt tiltag de har taget, og eftersom at der kommer flere og flere gamer laptops ser jeg intet galt i at de gør det den vej rundt.


Noltus
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2007 14:38:24
Svar/Indlæg:
2211/331
#2: Tigertang? er det en tang til at nive tigre med 😀


Lars
 
Superbruger
Tilføjet:
23-08-2007 15:04:33
Svar/Indlæg:
1633/76
#3
LoL


Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2007 18:26:33
Svar/Indlæg:
4230/89
#1 tror nu ikke de begynder at specielt udvikle spil til PhysX, eftersom det specielle ved dem, er blevet standart på Alle DX10 kort.. 🙂

#3 hvis du nu skal have samlet nogle tigere, og de ikke lige er til at håndtere..
tager du blot din Tigertang, og griber fast om dyret, hvorefter de nemt kan vrides ind i hinanden...

---
ovenstående sætning kan også læses med ordet "Rør" istedet for Tiger 🤣


FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2007 19:07:06
Svar/Indlæg:
4156/111
Kunne være fedt hvis vi fik et kort med 10 meget små (men stadig lige så kraftige PPU'er og understøttelse til det i spillene, så vi kan få lov at smadre en bygning i bogstaveligt talt 1 million små stykker med et missil 😀

F.eks et højhus :P kan i forestille jer hvor fedt det ville se ud? 😲

Anyways fedt nok at det kommer til bærbare 😛


cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2007 20:46:36
Svar/Indlæg:
3532/303
Synes på en og samme tid at PhysX er godt og dårligt...
Det er fedt med de ting der kan udregnes og den slags, cool cool..
Men ideén om at skulle give endnu 1000 kr for at opnå maks visuel effekt på mine spil er bare ikke noget jeg bryder mig om. Endnu et kort i computeren til at øge strømforbruget, optage plads, øge temp etc... Man skal jo snart have 4 gpu, en PPU, NPU, SPU og derudover en fornuftig cpu før man har et rigtigt gamer setup, hva faen er ideén i det ? Hvorfor ikke bare adoptere Cell princippet og og så bare sørge for at udnytte muligheden for flere kerner fornuftigt ?
Istedet for at sprede alting ud og køre chipset i knæ kan man jo bare klare det hele internt i cpu og gfx ? Tingene er efterhånden så specialiserede at det gør helt ondt. Skal vi også ha' perfifær processor ? Skal vi også have eksterne SATA controllere bare fordi de kan være bedre end onboard løsninger ? Ihh altså :p
Galde, undskyld :p


hollowman
 
Overclocker
Tilføjet:
23-08-2007 21:01:54
Svar/Indlæg:
373/35
#7 det var satme det klogeste jeg længe har læst. Synes nu allerede der er masser af kraftigt hardware ude som ikke bliver udnyttet godt nok.
Ps har et PhysX kort som ligger og samler støv, gider nemlig ikke lige spille graw mere 🤣


espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2007 21:16:30
Svar/Indlæg:
2175/186
#7 er uenig... Mener ikke det er for specialiseret... Som med alt andet hardware, er der en opstartsfase hvor der er flere forskellige løsninger. Og i sidste ende kommer den bedste løsning, eller den bedst brandede. Udover det, vil jeg vove at påstå at tingene ville blive (mere) specialiseret hvis det puttes ned i en mindre pakke. Har jo hidtil været PC'en force, at man mere eller mindre selv kan vælge sit udstyr. Anyway, hvis der til gengæld kom en masse standarder så ville det være muligt - men standarder kan også sløve udviklingen.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2007 23:04:23
Svar/Indlæg:
5874/1287
#9 ja standarder kan sløve udviklingen ... men det kan også gå modsat! Se blot på, hvor meget man til sidst fik ud af Commodore64. Der skete jo en kollosal udvikling af spillene fra den kom frem og til efter den var "død". Den udnyttelse som var der på det hardware, kommer vi nok aldrig til at se med PC-hardware, da udviklingen med PC-hardware går så hurtigt 😕


!-!Shake!-!
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2007 07:42:58
Svar/Indlæg:
3944/384
De før solgt nogle produkter, hvilket kun kan gavne dem...




Shake


Schumi
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2007 11:16:01
Svar/Indlæg:
250/59
Enig i at DX10 har taget ideen til sig og det ser ud til - i crysis videoerne - at det også har løftet hvor mange elementer der kan leges med.

Dog - baseret på intet andet end min simple mening - tror jeg at PhysX kan præstere en hel del mere end hvad der er bliver udført gennem DX10. For så vidt som jeg har forstået beregner PhysX på en måde som er meget forskellig fra hvad en CPU gør nu om dage, selv om GPU'en skulle være tættere på.

Specificering af de enkelte hardware til deres funktion er ligepræcis hvad der gør PC'en så stærk, se bare på hvilke kræfter der blev sluppet løs da GPU overtog arbejdet med grafikken. Så hvorfor skulle tilfældet ikke være det samme her..

Man kan godt stille sig utilfreds overfor at vi så har 'endnu' et stykke hardware vi skal ha' i vores drømme computer, men hvad så? så længe de formår at levere det samme stykke underholdning uden kortet (som vel egentlig er det der er standarden idag) så er det vel op til en selv om man vil bruge penge på de ekstra effekter..

Nåh det var vist rigeligt med "Pro" PhysX, jeg er jo ikke anderledes end så mange andre, jeg smider ikke skillinger efter det før jeg kan bruge det til noget ;)



JG1337
 
Superbruger
Tilføjet:
26-08-2007 16:44:51
Svar/Indlæg:
23/2
tiger tang xD LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL 😛 😛 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣