En pressemeddelelse med overskriften »Engodsag.dk stjæler annoncer på nettet« tikkede ind i dag ind på de danske avisredaktioner. Afsenderen er firmaet Riverhill, der lever at at udsende reklamenyhedsbreve efter permission marketing-princippet. Et par timer senere kom en pressemeddelelse fra Engodsag.dk. Her fremgik det, at sidstnævnte nu vil melde Riverhill til politiet.
Den tilspidsede sag handler om clicks. Nærmere betegnet annonce-clicks.
»Det er en meget udspekuleret metode, de har brugt ? og stadig bruger. De får folk til at downloade et program, og når en bruger klikker på en annonce på en af vores hjemmesider, så træder programmet i kraft og fortæller annoncøren, at klikket kommer fra Engodsag.dk ? og altså ikke fra det website, som i virkeligheden havde annoncen liggende. Annoncøren ser blot, at der kommer en besøgende fra Engodsag.dk, og Engodsag.dk bliver således betalt for klikket,« siger Stefan D. Mikkelsen, direktør for Riverhill, i sin pressemeddelelse.
Han mener, at Riverhill og tre andre firmaer, der er i samme båd, må have mistet click-omsætning for et femcifret beløb. De fire firmaer overvejer nu, om de skal gøre sagen til en retssag.
Det kan sagen meget vel ende med at blive, for også hos modparten trues der med advokat og politi.
Sagen lyder dog betragtelig anderledes, når den beskrives af Engodsag.dk
»Vi har siden lanceringen af Det Gode Program haft indbygget en mekanisme, som netop sikrer, at danske annoncemedier, som kører via de såkaldte affiliate netværk, aldrig kan få overskrevet deres provision. Riverhill har via deres system fremprovokeret en situation, som er gældende, fordi de sender brugerne igennem en række usynlige sider, inden de sendes til internetbutikken.
Den teoretiske problemstilling har altså alene været gældende for Riverhill's medier, der rent teknisk laver en skjult videresendelse. Samtidig skal en række andre forhold være gældende for, at den teoretiske problemstilling overhovedet kan blive aktuel - blandt andet at kampagnen kører igennem det samme annoncenetværk og på samme tid, at brugeren både har programmet installeret og modtager annoncemediets e-mail. Alle forhold, som gør, at problemstillingen ikke er aktuel i praksis,« hedder det i pressemeddelelsen fra Engodsag.dk.
Den filantropiske organisation fastholder, at man har bedt Riverhill fremsende konkret dokumentation for anklagerne uden at få andet end yderlige anklager tilbage i hovedet. Derfor har organisationens advokat nu opfordret til, at der indgives politianmeldelse mod Riverhill for at fremføre injurierende påstande.
Link: http://warehouse.ncom.dk/lbb.php/1001/1928739033/MjAwNy0wOS0xNCxod3Rkaw==/aHR0cDovL3d3dy5jb21vbi5kay9pbmRleC5waHAvbmV3cy9zaG93L2lkPTMyNjg2
Nyhed leveret af http://Comon.dk