Freeway - firmaet bag Arto og dating.dk - skiller sig ud på internationalt plan som en stor og unik succes. Men derudover er der ikke ret meget, danskerne kan være stolte af, når de sammenligner internet-succecs?er på en global baggrund.
Det synes at være en af hovedkonklusionerne på gårsdagens innovationsworkshop, SIME Copenhagen.
»The state of the Danish internet« hed et af punkterne på dagsorden. Et panel bestående af Skype-millionær Morten Lund, DR-journalist Henrik Föhns og Jon Skjolden fra de Gule Sider blev spurgt om deres syn på den danske internetbranche. På et spørgsmål om hvilke firmaer de som danskere følte sig stolte over, sagde Morten Lund, at der var Freeway, som var værd at fremhæve ? og så ikke rigtigt nogen andre.
»Viborg-drengene bag Freeway startede i 1989 og har siden bygget alle mulige tjenester op omkring dating. De er blevet større end Den Blå Avis og de er nummer ét i Europa og også internationalt når vi taler om betalingstjenester på nettet ? og de vil sandsynligvis tjene 100 millioner kroner i år,« lød det fra Morten Lund.
Han tilføjede, at der blandt de mange henvendelser, han får om at skyde penge i nye projekter, kun er et par stykker om året, der indebærer en stor, international satsning.
De 300 detagere i workshoppen blev derpå spurgt direkte af den svenske konferencier Ola Ahlvarsson, om der i deres øjne var nogen internetfirmaer, danskerne føler sig stolte over. Tavshed. Enkelte spage ryster nævnte DR, der ofte er first mover når det gælder nytænkning, og Jubii fik en enkelt stemme som et firma, der engang havde været på toppen rent innovationsmæssigt. Men ellers: Tavshed.
»Det vil sige, at hvis du vil opbygge det største og mest populære internetfirma i Danmark så er stillingen ledig,« konkluderede konferencieren Ola Ahlvarsson.
Link: http://warehouse.ncom.dk/lbb.php/1001/1980299111/MjAwNy0wOS0yMSxod3Rkaw==/aHR0cDovL3d3dy5jb21vbi5kay9pbmRleC5waHAvbmV3cy9zaG93L2lkPTMyNzc2
Nyhed leveret af http://Comon.dk