Pressemeddelelse, København den 24. september 2007 Kvinder vil have brugervenlighed og megapixels! Kvinder interesserer sig for forbrugerelektronik. De bestemmer oftest køb af fladskærme og de tager flere digitale billeder end mænd. Men de er stort set ligeglade med farver og design på deres digitale kamera. De vil have brugervenlighed, zoom og mange megapixel.
En ny undersøgelse som AC Nielsen har udført for Panasonic omkring kvinder og digitalkameraer, viser at 80 procent af alle danske kvinder har et digital kamera og at de tager langt flere billeder end mændene. Undersøgelsen viser, at når kvinder køber digitalkameraer, så vil de have et kamera som er brugervenligt og lille, med en stor skærm, en god zoom og masser af megapixels.
"Nu har vi håndfaste tal på, at man ikke kan skabe såkaldt kvinde-venlige teknik-produkter ved at give et eksisterende produkt lyserød indpakning. Design og farver er ikke mere kvinde-relaterede faktorer end det er for mændene", siger Andrea Gisle Joosen, nordisk chef for Panasonic. "Selvfølgelig skal forbrugerelektronik have et lækkert design, men også for kvinderne er de tekniske præstationer de vigtigste faktorer. Men hvor mændene nok går mest op i tekniske data, så vil kvinderne have brugervenlighed og bedre billeder ud af de teknologiske fremskridt."
Undersøgelsen peger også på at kvinderne har svært ved at danne sig overblik overmarkedet når de skal købe et digitalkamera. Udover at knap 30 procent nævner prisen som faktor for, hvorfor de ikke har købt et digitalkamera, så svarer i gennemsnit knap 22 procent af de kvinder som endnu ikke har et digitalkamera, at de har svært ved at finde ud, hvad de skal vælge. Og det er især de yngre kvinder mellem 15-29 år, der finder det uigennemskueligt. Her svarer næsten 33 procent, at de har svært ved at finde ud af, hvad de skal vælge.
"Jeg kender udmærket problemet fra mig selv. I de medier som jeg normalt læser, så findes der jo sjældent eller aldrig nogen test af forbruger-elektronik. Her drejer det sig kun om design. Men når jeg så står i butikken, så bliver jeg overinformeret om features og megapixels - men det jo ikke nødvendigvis om kameraet er det rette for mig. Vi kan kun blive bedre til at uddanne vores forhandlere og ligesom med vores seneste kampagne for LUMIX TZ3, at fokusere på enkle budskaber som at dette kamera var perfekt til ferien med den store zoom," slutter Andrea Gisle Joosen.
Fakta fra undersøgelsen:
Knap 80 procent af alle kvinder har et digitalkamera
Af de 20 procent som ikke har et digitalkamera, overvejer over 70 procent at købe et.
Knap 30 procent har ikke købt fordi det er for dyrt, mens knap 22 procent har svært ved at vælge, hvilket kamera de skal købe
Brugervenlighed er absolut vigtigste parameter ved valg af kamera - 70 procent vælger dette. Herefter vægtes antal megapixel (knap 40 procent), at kameraet er lille (37 procent), et stort display (27 procent) og at automatikken sørger for gode billeder (25 procent)
Kun 4 procent mener at design og farver betyder noget for valget af kamera
Næsten 80 procent benytter deres digitale kamera minimum en gang per måned - heraf 35 procent en eller flere gange om ugen
I 60 procent af tilfældene er det kvinderne i familien som bruger digital kamera, mens manden kun bruger det i 20 procent
Undersøgelsen er udført af AC Nielsen for Panasonic i august måned blandt et panel på 1000 kvinder, der er et repræsentativt udsnit af den danske befolkning.
Om Panasonic Matsushita Electric Industrial Co. Ltd er en af verdens førende producenter af tekniske produkter til konsument-, virksomheds- og industrikunder og har fremtrædende varemærker såsom Panasonic, National, Technics og Ramsa. Virksomheden omsætter samlet for 600 mia. SEK og er blandt andet noteret på børsen i Tokyo, New York, Amsterdam, Düsseldorf, Frankfurt og Paris. Panasonic Nordic AB er et 100 % eget datterselskab, som driver virksomhed i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiske selskab omsætter for over 2,2 mia. SEK om året og har ca. 90 ansatte. I Norden markedsføres fortrinsvis produktgrupperne audio/video, hi-fi, kontorprodukter, telekommunikation, husholdningsprodukter, batterier, professionelt broadcast-udstyr samt elektriske komponenter.